فرایند نوسازی دولت و جامعه در تاریخ معاصر ایران، از پدیدههای جذاب در بررسیهای تاریخی به شمار میآید. «تجدد» و «مدرنیزاسیون» از نامهاییاست که اندیشمندان بر این رخداد و وضعیت تاریخی ایران گذاشتهاند.
بعضی تنگناها جبر تاریخ و جغرافیاست و نمیشود برای رفع آن کاری انجام داد؛ ازجمله اینکه ایران در نقطهای از جهان قرار دارد که در آن، غالبا آبوهوای خشک و خشکسالی بر ترسالی و بارندگیهای زیاد، غلبه دارد
جنگها، بلایای طبیعی همچون خشکسالی و درگیریهای سیاسی، بخشی مهم و درازدامن از برگهای تاریخ سرزمین ایران را به خود اختصاص دادهاند. این رخدادها و وضعیتهای ناگوار، نخستین پیامدهای خود را بر جان و زندگی بخشهایی از مردم میگذاشتند که بینواتر از دیگر بخشها بودند.
با بعضی از واقعیتها نمیشود شوخی کرد؛ چراکه وسیعتر و جدیتر از طرز فکر و طرز نگاه و سهلانگاریهای ما هستند؛ آنها میآیند و خودشان را تحمیل میکنند؛ پس ما باید خودمان را با آنها سازگار کنیم.
هیچ چیز نمیتواند به اندازه نتیجه یک تحقیق، قابل اعتماد باشد. درباره بود و نبود خشکسالی در کشور هم فقط وقتی میتوانیم اطمینان یابیم که نتایج تحقیقاتی را که درباره بارندگیهای کشور صورت گرفته بررسی کنیم
جغرافیای غالبا خشک و نیمهخشک، کاهش بارندگیها در سالهای اخیر و سوءمصرف آب توسط بخشهای مختلف، باعث شده که بحث بحران آب بهوجود بیاید یا دستکم مطرح باشد. قطعا ما تنها آدمهایی نیستیم که با این بحران دستبهگریبان هستند.
روزهای ابتدایی سال تحصیلی96 با خبر آتش گرفتن یک مدرسه 60 ساله در حوالی خیابان سبلان تهران آغاز شد و به جای آنکه دانشآموزان مدرسه طبرسی، سر صفهای صبحگاه، سرود آغاز ماه مهر را بخوانند، هراسان از آتش، فرار کردند تا مبادا باز یک ساختمان قدیمی این شهر، پلاسکویی دیگر شود و جانها را قربانی خود کند
آگاهی از زندگی اجتماعی مردم در روزگار گذشته، جز با بررسی زندگی روزمره آنها در جنبههای فردی و اجتماعی، بهدست نمیآید. زندگی زنان در گذشته، همزمان با سادگی و یکرنگی با پیچیدگیها و رنگارنگیهایی همراه بوده است.
ایران و ژاپن، دو سرزمین بسیار دور از هم، با گوناگونیهای بسیارِ نژادی، سرزمینی، اقلیمی، فرهنگی و حتی تاریخی هستند اما دستکم در سده گذشته، نزدیکی بسیار به هم داشتهاند.
خشکسالی، بحران آب، جنگ آبی و... جزو ترکیبها و واژههایی هستند که طی ماهها و سالهای اخیر بهشدت مورد توجه و بحث قرار گرفتهاند. وقتی با آب نمیشود شوخی کرد، طبیعیاست که مباحث مرتبط با آن هم بهشدت مورد توجه قرار گیرد
یکی از شاخصهای مهم آموزش و پرورش در کشورهای پیشرو در حوزه آموزش، توجه به معماری مدرسههاست. از مدرسههای طبیعت و فضای سبز آنها که بگذریم، معماری فضای مدرسههای معمولی هم، در حال دگرگونی جدی است.
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکتهای مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه یکسوم از مدارس کشور نیازمند نوسازی و مقاومسازی هستند، میگوید: «۱۸۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مقاومسازی این مدارس نیاز است».
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .