21
دو شنبه 21 اسفند 1396
شماره 7343
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مروری بر سال 96 و رؤیایی برای سال 97

نگاه روز
سال1396، به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ مدیریت شهری ثبت خواهد شد. بلدیه تهران که طی 100سال عمر خود، حدود 50شهردار با عمر متوسط 2سال را بر مصدر صدارت دیده است،
ویژه
بعد از روی کار آمدن تیم جدید مدیریت در شهر تهران، بیش از هر رویدادی درباره «شهر هوشمند» صحبت شده است. حتی محمدعلی نجفی، شهردار تهران در روز ارائه بودجه سال 97بخش قابل توجهی از سخنان خود را در شورای شهر تهران به موضوع شهر هوشمند اختصاص داد.
سناریوی تهران در سال97 چندان پیچیده نیست. 3بخش مهم در سال آینده پیش روی پایتخت خواهد بود؛ نوسازی بافت فرسوده شهری با عنوان «طرح بازآفرینی شهری»، «پایان بخشیدن به مترو» و در نهایت «تبدیل تهران به شهر هوشمند».
در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی شهر تهران که آخرین‌بار در سال86 مصوب شد، تهران باید 8خط اصلی، 4خط اکسپرس و 5خط قطار سبک شهری LRT داشته باشد. البته با توجه به تغییر شرایط در مناطق مختلف شهر تهران این طرح از یک سال پیش در حال بازنگری است.

تهران 97

تکمیل مترو؛ آغاز طرح بازآفرینی شهری و آغازی بر هوشمندی شهر در گفت‌و گو با علی عبد‌العلی زاده، علی امام و محمد فرجود
برنامه‌های بسیاری در دست است. شاید دیگر شاهد ساخت بزرگ‌ترین دریاچه خاورمیانه، طولانی‌ترین پل عابر پیاده در خاورمیانه، طولانی‌ترین بزرگراه خاورمیانه و یا هر چیز «ترین» دیگری نباشیم. برنامه‌هایی تهران 97 برنامه‌های اجتماعی‌تر است؛ برنامه‌هایی که شهر را شهرتر می‌کند و تهرانی‌ها را برای زندگی در شهر امیدوارتر.
صید قزل آلا در چمدان

صید قزل آلا در چمدان

یادی از بهاریه‌های تلخ در ویژه‌نامه‌های نوروزی، همراه با بازگشت‌هایی به زمان حال
بهاریه تا همین چند سال پیش - مثلا 7 یا 8، 9 سال پیش - عنوانی جدانشدنی از ویژه‌نامه‌های نوروزی نشریه‌ها بود؛ نوشته‌هایی که معمولا خیلی تلخ نوشته می‌شد. اصلا «بهاریه» تا عین ابرهای بارور شده بهاری آب چشم را بیرون نمی‌آورد.
خلوت کردن با تهران
خلوت کردن با تهران
درباره جذابیت‌های پایتخت ایران به وقت تعطیلات
تهران در نوروز زیباتر است. سرسبزی و باران و بهار ترکیب خوشایندی است اما زیباتر از همه، خلوتی تهران است در تعطیلات سال نو. قبل‌تر البته تهران در تعطیلات از این هم بر و روی بهتری پیدا می‌کرد؛ یعنی آلودگی هنوز عادت مردم این شهر نشده بود، آسمان این همه کثیف و زمین تا این حد شلوغ نبود. الان به فرض نصف جمعیت تهران بروند تعطیلات،
بحث برسر‌ رؤیاپردازی و خیال‌بافی نیست وقتی آنچه باید می‌شد و نشد یعنی یا باید درحسرت و آرزویش بسوزیم و بسازیم یا دست در دست یکدیگر فاصله بین آنچه باید باشد و نیست را کوتاه و کوتاه‌تر کنیم،

رؤیایم این است که رؤیاهایم‌ رؤیا نمانند

رؤیای من این است که تهران شهری باشد سبز و شاد، مردمانش بوی مهربانی بدهند، لبخند، زبان مشترک‌مان باشد و همدلی، قانون اساسی زندگی‌های‌مان.

رؤیایی مشابه‌ رؤیای سایر شهروندان تهرانی

دوستان عزیز در روزنامه همشهری فرمودند رؤیایم را در مورد تهران بنویسم. چه رؤیایی از تهران در سر دارم؟ سؤال جالبی بود به‌ویژه که از «رؤیایم» می‌پرسیدند.

رؤیای من؛ شهر هوشمند

در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی به‌خصوص پیشرفت گسترده در زمینه فناوری اطلاعات،با و پدیده‌ای به نام «شهر الکترونیک و شهر هوشمند» روبه‌رو هستیم که ایجاد آن مزایای زیاد و غیرقابل انکاری به‌دنبال دارد.
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
آرزوهای من برای تهران شاید بزرگ باشد اما دست‌یافتنی است. دوست دارم تهران شهر زندگی باشد و نه فقط شهر کار و درآمد. شهری باشد پر از آرامش و آسایش و نشاط که مردم به هر بهانه‌ای در آن جشن بگیرند و پایکوبی کنند، نه آنکه منتظر آخر هفته و تعطیلات باشند تا از شهر بگریزند.
رؤیای من برای تهران را نمی‌شود تقلیل به یک موضوع داد. می‌توانم بگویم رؤیاهای زیادی برای تهران دارم.
خدا رحمت کند علامه اقبال لاهوری را که آرزو داشت تهران همانند ژنو، شهری جذاب، زیبا، منظم، شاداب و توسعه یافته باشد و درجهان اسلام مرکزیت داشته باشد.