23
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
شماره 8499
اندیشه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
کتاب «انسان‌شناسی» قرآن مشتمل بر 12جلسه سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی قرآن در زمس00تان۱۳۵۰ و بهار۱۳۵۱ هجری‌شمسی است که چون بخش اعظم آن پیرامون انسان‌شناسی است، انسان‌شناسی قرآن نام گرفته.
اندیشه هستی
مرحوم  آیت‌الله حاج آقا‌مجتبی تهرانی: ما خود تشکیل‌دهنده زمان هستیم. اینطور نیست که ایام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساکن بمانم.

انسان؛«حیوان ناطق» یا «حی متأله»؟

نگاهی به تعریف «انسان» براساس نظریات آیت‌الله العظمی جوادی آملی
اندیشه انسان
انسان‌شناسی از باسابقه‌ترین مباحث میان فیلسوفان، الهیون و متکلمان بوده است. هر گروهی تلاش داشته‌اند به نوبه‌خود تعریفی از انسان برکشند و آن را زیربنای نظریات خود قرار دهند.
آثار احترامات غلط  و القاب دروغین بر جامعه

آثار احترامات غلط  و القاب دروغین بر جامعه

استاد شهید مرتضی مطهری ره : رسول اکرم ص عنایت داشت که در مجالس، گرد و حلقه به دور هم بنشینند، مجلس بالا و پایین نداشته باشد. دستور می‌داد و تأکید می‌کرد که هر وقت وارد مجلس می‌شوید، هر جا که خالی است همان جا بنشینید، یک نقطه معین را جای خودتان حساب نکنید و به آن نقطه فشار نیاورید.
بحران انسان‌شناسی
آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد پاره‌ای از نظریات مرحوم آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در باب بحران‌های انسان‌شناسی معاصر و ویژگی‌های انسان‌شناسی دینی و برتری‌های آن‌ است که در درس نخست کتاب «انسان‌شناسی در قرآن» ایشان که از سوی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی ره به چاپ رسیده، منتشر شده است.