• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161015
+
-

انسان‌شناسی قرآن

کتاب اندیشه
انسان‌شناسی قرآن

کتاب «انسان‌شناسی» قرآن مشتمل بر 12جلسه سخنرانی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری درباره خداشناسی، جهان‌شناسی و انسان‌شناسی قرآن در زمســتان۱۳۵۰ و بهار۱۳۵۱ هجری‌شمسی است که چون بخش اعظم آن پیرامون انسان‌شناسی است، انسان‌شناسی قرآن نام گرفته؛ عنوانی که عیناً در متن سخنان استاد ذکر شده است. آنطور که در مقدمه کتاب آمده نوارهای این سخنرانی‌ها در دست نیست و تنظیم مطالب از روی متنی که در همان زمان از نوار استخراج شده و در اختیار استاد شهید قرار گرفته انجام پذیرفته است.
این اثر در ۱۱ فصل تنظیم شده است. عناوین این فصول عبارتند از: جهان‌شناسی قرآن، انسان‌شناسی قرآن، زیبایی‌های انسان در قرآن، نظر قرآن درباره محرکات غریزی انسان، نحرک‌های معنوی انسان در قرآن، خود حقیقی در قرآن، خودیابی با ذکر خدا، نقد مکتب هندی، ریاضت در یوگا و اسلام، فلسفه زهد، زهد و عبادت موجب تکمیل روح.
«انسان‌شناسی قرآن» در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشار صدرا به چاپ رسیده است و اگرچه دربرگیرنده برخی مطالب همسان با سایر آثار استاد است اما دربردارنده مطالب نو و بدیعی خصوصاً در حوزه عرفان و اخلاق است و همچنین سبک بیان و مثال‌های مذکور در کتاب، تازه و جدید است که کتاب را برای مخاطبان همچون سایر آثار استاد پربهره کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید