25
شنبه 20 شهریور 1400
شماره 8311
مترو
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
پس از گذشت 95 سال از احداث اولین سینما در تهران، پایتخت حالا نزدیک به 60 پردیس و مجموعه سینمایی دارد که بعضی از آنها در این روزهای کرونایی هم مشغول به اکران فیلم هستند تا اندکی از صدمه واردشده به این صنعت در این روزهای همه‌گیری، کاسته شود.
تا به حال اتفاق افتاده بعد از دیدن فیلم یا سریالی، به مکان‌ یا مکان‌ها یا به قول سینمایی‌ها به «لوکیشن» مورد نظر بروید تا همان حال و هوا را در ذهن بازسازی کنید؟ یا برعکس، حین تماشای فیلم، ناگهان ببینید که قهرمان فیلم یا سریال، پشت صندلی فلان کافی‌شاپی که بارها به آن رفته‌اید، نشسته است؟ یا مثلا در همان ایستگاه مترو یا اتوبوس سوار یا پیاده شود؟ چه حسی داشته‌اید؟ می‌خواهیم به مناسبت روز ملی سینما، بیست‌و‌یکم شهریور، با 10فیلم معروفی که در ایستگاه‌های متروی لندن فیلمبرداری شده‌اند، آشنا شویم.
خیلی وقت‌ها سوار مترو که می‌شوم هدفونم را روی گوشم گذاشته‌ام و پادکست یا کتاب صوتی یا موسیقی گوش می‌کنم، اما هر قدر هم که صدا بلند باشد، صدای دادزن‌هایی را که مرتب از کنارم رد می‌شوند نمی‌پوشانند.
پوران درخشنده، جزو چند چهره زن معدود درخشان هنر 0 صنعت سینمای ایران است.
از همان اواخر دهه70 شروع شد. بعد از افتتاح نخستین ایستگاه‌های مترو، سینمای ایران لوکیشنی تازه یافت.
مترو، رگ حیاتی حمل‌ونقل بسیاری از شهرهای جهان، به‌ویژه کلانشهرهاست. دلیل آن هم سهولت تردد، دورزدن ترافیک و بسیاری امکانات دیگر است. اما نکته‌ مهم، امکانات تکمیلی مترو است.

سیمای مترو در سینمای ایران

سینمای اروپا و بعدها آمریکا، تصاویر روشن و دقیقی از خطوط متروی شهری دارند؛ سال‌ها قبل از آنکه لوک‌بسون فیلم «مترو» را بسازد، کارگردان فیلم سینمایی «شام من با اندرو»، نشان داد که در اروپا مردم چطور از مترو استفاده می‌کنند.
افزایش معنی‌دار سیل در مترو‌های جهان

افزایش معنی‌دار سیل در مترو‌های جهان

سال91 که سیل راه خودش را به چند ایستگاه متروی تهران باز کرد بسیاری این موضوع را فقط به کاستی‌های مدیریتی نسبت دادند.
صادقیه؛ همسایه شهروند
صادقیه؛ همسایه شهروند
وقتی از ایستگاه متروی صادقیه خارج شدم، بانویی سالمند با ظاهری امروزی به همراه چرخ دستی آبی‌رنگ خود، توجهم را جلب کرد. به دنبالش آهسته و شمرده راه افتادم و تقریبا بعد از چهل متر پیاده‌روی وارد فروشگاه شهروند صادقیه شد و من هم دنبالش. عجیب بود که به محض ورود این خانم سالمند، پرسنل شهروند با او چنان سلام‌وعلیکی کردند که انگار او را همگی می‌شناسند.