13
شنبه 20 شهریور 1400
شماره 8311
درنگ
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ایراد هرگونه تنبیهی توسط زوجین مغایر قانون است

یادداشت یک
در قوانین ما تعریف خاصی برای همسرآزاری وجود ندارد. شاید یک تعریف ساده از موضوع بدین شکل باشد: رفتاری آزاردهنده همچون آزار روانی، جنسی، اقتصادی، جسمی و سایر موارد مشابه از سوی یکی از زوجین زن یا مرد نسبت به همسر خود که در محیط خانواده به وقوع می‌پیوندد و حقوق وی را پایمال می‌کند.
ویژه
خشونت خانگی هزار چهره دارد و همسر آزاری تنها یکی از آنهاست. نانوشته معلوم است که روح و جسم زنان، میزبان اصلی خشونت‌ها و آزارها به‌شمار می‌روند بی‌آنکه صاحبان آنها چنین روندی را انتخاب کرده باشند.
خشونت علیه همسران بخشی از خشونت‌های خانگی است و درباره خشونت یا سایر سوء‌استفاده‌ها در محیط خانه توضیح می‌دهد که از سوی یکی از زوجین روی شریک زندگی‌اش انجام می‌شود.
هرگونه سوءرفتار و آزار جسمی، جنسی، روانی و سهل‌انگاری که توسط شوهر نسبت به زن یا برعکس انجام شود؛ مصداق «همسرآزاری» است.

قتل بدون خونریزی

علیرضا شریفی‌یزدی،جامعه‌شناس معتقد است تهدید، تحقیر، خشونت کلامی و محروم کردن از مزایای اقتصادی در دسته آزارروانی همسر قرار می‌گیرند
هر چند در دهه گذشته آمار خشونت علیه مردان و آزار مردها مورد توجه قرار گرفته، اما همسرآزاری خشونتی است که نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر جهان بیشتر بر سر زنان آوار می‌شود و زنان هستند که باید جان و روان خود را در برابر آزار جسمی و روانی حفظ کنند.
همسرآزار را پیش از ازدواج بشناسید

همسرآزار را پیش از ازدواج بشناسید

دکتر فروتن، روانشناس: یکی از علل افزایش طلاق به‌دلیل همسرآزاری، بالا رفتن آگاهی در جامعه امروز است. وقتی آگاهی افراد بالا می‌رود دیگر حاضر نیستند تن به هر رابطه‌ای بدهند
وقتی صحبت از همسرآزاری به میان می‌آید، براساس داده‌های تاریخی، اینطور به‌نظر می‌رسد که همسرآزار یک مرد است.
جانی که به لب رسید
جانی که به لب رسید
بازخوانی چند پرونده که از همسرآزاری آغاز و به جنایت ختم شد
وقتی حرف از همسرآزاری می‌شود اغلب کتک زدن، بددهنی، منع اشتغال و تحصیل، ندادن خرجی و آسیب‌های جسمی و جنسی به‌عنوان نمونه‌هایی از همسرآزاری مطرح می‌شود؛ اما اینها همه ماجرا نیست.