• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99827
+
-

محمدعلی نجفی در سومین دور از محاکمه‌اش اسرار تازه‌ای از این پرونده جنجالی برملا کرد

ناگفته‌های تازه نجفی از قتل استاد

داخلی
ناگفته‌های تازه نجفی از قتل استاد


محمد جعفری ـ روزنامه نگار

محمدعلی نجفی با گذشت 11‌ماه از قتل همسر دومش برای سومین‌مرتبه در دادگاه محاکمه شد. او که یک مرتبه به قصاص و بار دیگر به حبس محکوم شده بود، در سومین دور از محاکمه‌اش باز هم مدعی شد که قتل میترا استاد ناخواسته بوده و گلوله‌های اسلحه‌اش در شرایطی نامتعادل شلیک شده است. او در این جلسه همچنین ناگفته‌های تازه‌ای از 18‌ماه زندگی با میترا استاد را بازگو کرد و گفت از گذشته او چیز زیادی نمی‌دانسته اما وقتی با او به حرم امام رضا(ع) رفته بودند، میترا توبه کرده و حتی نمازخواندن را هم که در آن مشکل داشت، در آنجا یاد گرفته است.
به‌گزارش همشهری، در این جلسه که از ساعت‌9:30 صبح دیروز در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی مجید متین راسخ و با حضور قاضی حسین‌زاده و قاضی ابراهیمی به‌عنوان مستشار برگزار شد، ابتدا اختیاری به‌عنوان نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت و گفت: محمدعلی نجفی 69ساله متهم است به مباشرت در قتل عمدی همسرش میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمات عمدی غیرمنتهی به فوت. 
وی در ادامه گفت: نجفی مدت 8‌ماه با عقد موقت و حدود یک سال با عقد دائم با مرحوم استاد زندگی می‌کرد اما با این انگیزه که او به من تهمت می‌زد و تقاضای خرید پورشه و خانه 300متری داشت و خانواده‌ام را تهدید می‌کرد، روز 7خردادماه در حمام خانه‌اش واقع در برج دوبرال در سعادت‌آباد با شلیک گلوله، وی را به قتل رساند. او در اظهاراتش مدعی شده که همسرش چند‌مرتبه با او درگیر شده و حتی 2 مرتبه با چاقو به سوی او هجوم برده است. آنطور که او می‌گوید، چند مرتبه پیشنهاد طلاق داده اما در نهایت دست به قتل همسرش زده است.
نماینده دادستان در ادامه دفاع از کیفرخواست، گفت: نجفی در اعترافاتش مدعی شد که همسرش با چند نفر رابطه غیرمتعارف داشته است. به همین دلیل این افراد به دادسرا احضار شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند اما هیچ رابطه غیرمتعارفی به اثبات نرسید و بعد متهم مدعی شد که این ارتباطات را از همسرش شنیده بود.
اختیاری در ادامه گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که نجفی و وکلایش برای جلب رضایت اولیای‌دم مبلغ گزافی پرداخت کرده‌‌اند که گفته شده این مبلغ چندین میلیارد تومان است که اگر شنیده‌ها صحت داشته باشد، با این مبلغ می‌شد نیمی از محکومان زندان رجایی‌شهر را نجات داد.
نماینده دادستان سپس برای نجفی درخواست اشد مجازات کرد و گفت: درخصوص جنبه عمومی قتل درخواست اشد مجازات یعنی 10سال حبس، درخصوص حمل سلاح نیز در‌خواست بیشترین مجازات یعنی 2سال حبس و درخصوص ایراد صدمات غیرمنتهی به فوت نیز برای متهم درخواست 5سال حبس را دارم. علاوه بر آن باید برای وی مجازات تکمیلی نیز درنظر گرفته شود.
در ادامه رسیدگی به این پرونده رئیس دادگاه اتهامات نجفی را به وی تفهیم کرد و از او خواست به دفاع از خود بپردازد. نجفی در چند جمله گفت که اتهام قتل عمدی را قبول ندارد و در ادامه قاضی به تحقیق از متهم پرداخت.
قاضی: آخرین مرتبه‌ای که از سلاحتان استفاده کرده بودید، چه زمانی بود؟
متهم:شاید حدود 15سال قبل.
قاضی: آیا قبلا تیراندازی کرده بودید؟
متهم: بله، در لبنان آموزش نظامی دیده بودم.
قاضی: آخرین باری که سلاح را تنظیف کرده بودید، چه زمانی بود؟
متهم: خودم این کار را نکرده بودم اما آخرین مرتبه‌ای که اسلحه را برای تمدید کارتش به محافظانم داده بودم، آنها گفتند تنظیف هم می‌کنند.
قاضی: اختلافات شما و مقتول بر سر چه موضوعی بود؟
متهم: موارد متعددی بود. چون بنا به شرایطی به‌صورت سریع ازدواج کرده بودیم و بعد از آن هم من مسئولیت شهرداری را داشتم، فرصت نشد که با همسر دومم زیاد آشنا شوم اما بعد از ازدواج وقتی بیشتر آشنا شدیم، فهمیدم که با یکدیگر اختلافات بنیادی داریم. مثلا او قبل از عقد حجاب کامل داشت، چادر و مقنعه، اما بعد از آن حجابش عوض شد. ما روی مسائل عقیدتی هم اختلاف داشتیم. قبل از عقد می‌گفت اگر برای من 2اتاق در میدان شوش هم اجاره کنی با تو زندگی می‌کنم اما بعد از عقد مواردی را درخصوص خرید ماشین و خانه مطرح می‌کرد و می‌گفت باید همسر اولت را طلاق بدهی. همسر اولم هم فداکاری کرد و گفت اگر مشکلت با طلاق برطرف می‌شود، من حاضرم توافقی جداشویم و او را طلاق دادم. او می‌گفت: روی همسر، دختر و نوه‌ام اسید می‌پاشد.
قاضی: مقتول چرا شما را تهدید می‌کرد؟
متهم:می‌گفت باید از خانواده‌ات انتقام بگیرم. اوایل قرار بود هفته‌ای یک‌مرتبه خانواده‌ام را ببینم اما این اواخر دیدن آنها را ممنوع کرده بود. حتی اجازه نمی‌داد که با آنها تلفنی صحبت کنم. من مردی هستم که در زندگی با همه با منطق برخورد می‌کردم اما این حادثه یک استثنا‌ست. می‌خواستم با او کنار بیایم و توافقی از هم جدا شویم. حتی گفتم مهریه را هم یکجا پرداخت می‌کنم اما قبول نکرد.
قاضی: درباره ازدواج قبلی همسرتان چه اطلاعاتی داشتید؟
متهم: او از ازدواج اولش یک پسر داشت. او یک صورتجلسه آورد که در خانواده‌شان تنظیم کرده بودند که نشان می‌داد وی مسلمان شده و عقد قبلی کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود. حتی هنوز اسم شوهرش در شناسنامه‌اش بود. توجیه کرد که همسرم گفته اگر از من جدا شوی، آبرویم می‌رود.
قاضی: آقای نجفی، این مطالب جدیدی است که شما برای نخستین‌مرتبه به آنها اشاره می‌کنید. لطفا صداقت داشته باشید.
متهم: بعد از حادثه از خدا مرگ خواستم اما از ترس برزخ خودم را نکشتم. به خانواده و وکیلم گفتم برای گرفن رضایت تلاش نکنید و ترجیح می‌دهم قصاص شوم. با این حال در حق من ظلم شده است. در موارد مشابه مثل من چون قصاص منتفی شده، وثیقه پذیرفته می‌شود اما درباره من این کار انجام نشد. من نگران حکم سنگین نیستم که بخواهم خلاف واقع صحبت کنم. نمی‌خواهم آخرت خودم را هم به خطر بیندازم.
قاضی: قبول دارید که شلیک گلوله‌های اسلحه شما ارادی یا غیرارادی باعث قتل مقتول شده است؟
متهم: بله قبول دارم.
قاضی: آیا قبول دارید که هنگام وقوع حادثه به‌جز شما و مقتول هیچ‌کس در آنجا حضور نداشت؟
متهم: بله قبول دارم.
قاضی: موقعیت شما هنگام شلیک گلوله چطور بود؟
متهم: فکر می‌کردم همسرم زیر دوش است. وقتی وارد حمام شدم او پشت در بود. با هم سینه به سینه شدیم و وقتی او اسلحه را دید، ترسید و دست‌هایش را روی شانه‌ام گذاشت و در حالتی نامتعادل ناخواسته نخستین گلوله شلیک شد.
قاضی: چه زمانی اسلحه را مسلح کرده بودی؟
متهم: فکر می‌کنم وقتی که از خانه همسرم آورده بودم، مسلح بود.
قاضی: در نخستین بازجویی گفته بودی که بعد از برداشتن بالش اسلحه را مسلح کردی.
متهم: نه اینطور نیست. اسلحه از قبل مسلح بود. البته من گمان می‌کردم که روی ضامن است.
قاضی: از 5گلوله‌ای که شلیک کرده‌اید، چند گلوله به مقتول اصابت کرده است؟
متهم:گمان می‌کنم آخرین تیر آن هم بعد از کمانه‌کردن با مقتول اصابت کرده است. به این دلیل که بعد از آخرین شلیک بود که او روی زمین افتاد.
قاضی: چرا قبل از این اتفاق همسرتان را طلاق ندادید؟
متهم: می‌خواستم طلاق با نظر خودش باشد و توافقی جدا شویم.
قاضی: چرا مهریه مقتول 1362سکه بود؟ آیا این چیزی جز باج‌دادن به او بود؟
متهم: او گفت اگر مهریه کم باشد خانم اولت مهریه را می‌دهد و می‌گوید من را طلاق بدهی اما 1362سکه را نمی‌تواند بدهد. اما قسم خورد که هیچ وقت مهریه را از من نمی‌خواهد.
قاضی: وقتی عقد موقت کرده بودید از رابطه‌های مختلفش برای شما گفته بود و حتی شما به مشهد رفته بودید و او قسم خورده بود که دیگر چنین کارهایی نمی‌کند. چرا با او ازدواج کردید؟
متهم: درباره گذشته خودش خیلی چیزها را به من نگفته بود اما در حرم امام رضا(ع) توبه کرد و حتی نماز خواندن را درست نمی‌دانست و مشکل داشت که من یادش دادم.
قاضی: چرا نامه نوشتید و در آن از عنوان مهدورالدم برای مقتول استفاده کردید؟
متهم: این نامه خصوصی بود و راضی نبودم به‌جز خانواده‌ام کسی آن را ببیند. چون به ‌خودکشی فکر می‌کردم، گمان کردم بعد از من خانواده‌ام تحت فشار قرار می‌گیرند و به دخترم می‌گویند پدرت قاتل بوده. به همین دلیل این مسائل را در نامه بیان کردم.
قاضی: آیا بعد از قتل قصد فرار داشتی؟
متهم: بعد از قتل دو فکر به ذهنم خطور کرد؛ اینکه به قم بروم و در وادی‌السلام بر سر مزار پدرم خودکشی کنم و دوم اینکه خودم را به پلیس تسلیم کنم. تأکید داشتم که خودم را تسلیم کنم و دستگیر نشوم.
قاضی: آیا از عنوان‌کردن موضوع مهدورالدم بودم پشیمان نشدی؟
متهم: در دستنوشته‌های من مسائل خصوصی زیادی درباره خودم و همسرم وجود دارد که بنا نبود اینها پخش شود. مثلا مطمئنم که او با برخی نهادها ارتباط داشت و برخی مکالمات من را برای‌شان می‌فرستاد. این نهادها بارها در زندگی من دخالت می‌کردند.
قاضی: با وجود اینکه ادعا می‌کنید خودتان را به پلیس تسلیم کرده‌اید اما گزارش پلیس نشان می‌دهد که شما در نزدیکی آگاهی دستگیر شده‌اید. توضیح می‌دهید؟
متهم: من قصد داشتم به پلیس آگاهی بروم اما به اشتباه به پلیس مواد‌مخدر که در همان نزدیکی است، رفته بودم. بعد به طرف آگاهی رفتم. آنجا 2 جوان در حال سؤال‌کردن از مأمور جلوی در بودند، من هم منتظر بودم که یک مأمور با موتور آمد و گفت آقای نجفی اینجا چه کار می‌کنید که من گفتم می‌خواهم وارد شوم که ترک موتورش نشستم و وارد شدیم. در راه او گفت داخل کیسه‌ای که دارید چه چیزی است که گفتم اسلحه و به او تحویل دادم.





آخرین دفاع
در ادامه این جلسه حمیدرضا گودرزی به دفاع از موکلش پرداخت و با ارائه دلایلی قتل را شبه‌عمد دانست. او همچنین با اشاره به اینکه نجفی سابقه کیفری ندارد، خودش را تسلیم کرده و با مأموران همکاری کرده، خواستار تخفیف در مجازات او شد.
در نهایت بار دیگر نجفی به جایگاه فراخوانده شد تا برای آخرین‌مرتبه به دفاع از خودش بپردازد. او گفت: اتهام قتل عمدی را قبول ندارم و این حادثه در کشمکش و در حالتی غیرعادی اتفاق افتاده است.   فکرش را هم نمی‌کردم که در ادامه چنین اتفاقاتی در زندگی‌ام رقم بخورد. از همه افرادی که باعث زحمت و رنجششان شدم عذرخواهی می‌کنم. بر اساس این گزارش با پایان دفاعیات نجفی و وکیل‌مدافع‌اش ختم جلسه اعلام شد و قرار است تا هفته آینده هیات قضایی رای خود را صادر کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید