• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99802
+
-

معماهای حل‌نشده کرونا

معماهای حل‌نشده کرونا

مقاومت سیستم ایمنی بدن نسبت به بیماری کووید-19 و ویروس مولد این بیماری SARS-CoV-2 چقدر است؟ این سؤالی است که نه‌تنها ذهن مردم که محققان را نیز به‌خود مشغول کرده است.
به‌گزارش بی‌جی‌آر، با افزایش تعداد افراد بهبودیافته از این بیماری که آزمایش مجدد آنها مثبت از کار درآمده است و حتی برخی از آنها علائم خفیفی از بیماری را نیز بروز داده‌اند، محققان نیز به ابهاماتی درباره بازه زمانی مقاومت سیستم ایمنی بدن به ویروس و ماندگاری آن رسیده‌اند.
محققان در تلاش هستند تا دلیل این اتفاق را پیدا کنند. اینها ابهاماتی نیست که بتوان آن را بی‌پاسخ گذاشت. این نه‌تنها برای تحقیق درباره کووید-19 حیاتی است که برای کمک به کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشت هرچه زودتر مردم به شرایط عادی زندگی لازم است. اگر بیماران بهبود پیدا‌کرده، آزمایش‌شان دوباره مثبت شده است آیا به‌معنای این است که آنها هنوز به این بیماری مبتلا هستند یا فقط یک اشتباه آزمایشگاهی بوده است؟ آیا امکان ابتلای مجدد وجود دارد؟
تا اینجا پزشکان بر این باورند افرادی که آزمایش‌شان دوباره مثبت شده است، ویروس را از فرد دیگری نگرفته‌اند، بلکه ویروس در بدن آنها خاموش شده است و پاسخ ضعیف‌تر ایمنی به آن ممکن است باعث بیدار شدن مجدد آن شده باشد. اما یک محقق که در حال کار روی یکی از واکسن‌های کاندیدای کووید-19 است، می‌گوید افرادی که از این بیماری بهبود می‌یابند ممکن است دوباره به آن مبتلا شوند؛ البته نه در مدتی کوتاه.
سارا گیلبرت، استاد دانشگاه آکسفورد، به بی‌بی‌سی می‌گوید که مصونیت به این بیماری احتمالا تا زمان تولید واکسن طول نمی‌کشد و محققان امیدوارند در انگلیس این هفته آزمایش‌های بالینی واکسن آغاز شود.
گلیبرت معتقد است اگر یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شود ممکن است در آینده هم باز آن را بگیرد؛ البته نه در آینده‌ای نزدیک اما سال‌ها بعد. اینکه ایمنی به ویروس در بدن تا چه زمانی باقی می‌ماند هنوز مشخص نیست، اما این پروفسور حدس می‌زند که احتمالا بدن تا چند سال به آن مقاوم خواهد ماند. اگر این حدس درست باشد، پس نجات یافتگان کووید-19 می‌توانند تا زمان تولید گسترده واکسن به این ویروس مقاوم باقی بمانند.
واکسن در حال آزمایش دانشگاه آکسفورد یکی از 70واکسن کاندیدای در حال کشف این بیماری است و عموم مردم باید حداقل تا 18‌ماه آینده برای آن صبر کنند.
چندی پیش نیز مقاله‌ای در مجله Science از سوی دانشمندان دانشگاه هاروارد منتشر شد که طبق آن، محققان به این نتیجه رسیده بودند که این ویروس جدید کرونا احتمالا آندمیک می‌شود؛ به این معنا که برای همیشه ماندگار می‌شود و سال‌های سال کنار مردم خواهد ماند؛ دقیقا مانند چیزی شبیه ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا.
همین مورد است که باعث شده محققان نسبت به حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی تا 2022 هشدار بدهند. استفان کیسلر، نویسنده این مقاله می‌گوید: ما به این نتیجه رسیدیم که اقدامات یکباره فاصله‌گذاری اجتماعی احتمالا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کافی نیست و این کار باید ادامه پیدا کند.
از آنجا که هم‌اکنون هیچ واکسن یا درمان قطعی برای درمان این بیماری معرفی نشده است، محققان می‌گویند که پروژه فاصله‌گذاری اجتماعی در طول 2سال آینده یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای کنترل این بیماری است. این کار به ‌پرنشدن تخت‌های بیمارستانی کمک می‌کند.
کیسلر می‌گوید: آنچه در زمان نبود واکسن و درمان بسیار لازم است دوره‌های متناوب فاصله‌گذاری اجتماعی است. محققان تأکید می‌کنند که باید بین مراقبت‌های بهداشتی و حفظ منابع اقتصادی تعادل ایجاد شود. از یک سو آنها می‌گویند انتقال ویروس ممکن است سطحی از ایمنی جمعی (ایمنی جمعی یا گله‌ای که اصطلاحی است که براساس آن میلیون‌ها نفر از جمعیت کشورها باید به یک ویروس پاندمیک مبتلا شوند تا سرعت شیوع بیماری کنترل شود) به‌وجود بیاورد که می‌تواند اثر ویروس را کم کند.
از سوی دیگر، اقدامات سختگیرانه فاصله‌گذاری فیزیکی ممکن است به این معنی باشد که کشورها اصلا به ایمنی جمعی نرسند که می‌تواند منجر به احیای دوباره ویروس‌ها شود. با این حال، محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که آنها در حین انجام پروژه‌شان، با یک ایراد مهم مواجه شدند: ایمنی افراد مبتلا به  این ویروس چقدر قوی است و تا چه مدتی طول می‌کشد؟
تخمین آنها براساس دانشی است که از سایر ویروس‌های کرونای انسانی دارند که می‌گوید احتمالا سیستم ایمنی هر فرد نسبت به ویروس کرونا تا 2سال مقاوم است.
آنها همچنین گمان می‌کنند افرادی که احتمالا به ویروس بتای کرونا مبتلا شده‌اند، نسبت به SARS-CoV-2 مقاوم‌تر می‌شوند که این به لطف پدیده‌ای است به‌ نام مصونیت متقابل. باوجود این، پیش‌بینی محققان این است که مصونیت از SARS-CoV-2 به‌اندازه کافی ماندگار نخواهد بود تا موجبات از بین رفتن این ویروس را فراهم کند، مانند آنچه در سال2002 برای ویروس کرونای سارس اتفاق افتاد. آنها امیدوارند که در آینده آزمایش‌هایی که می‌توانند تشخیص دهند آیا شخص پادتن‌هایی علیه SARS-CoV-2 ایجاد کرده است یا خیر؟ به اطلاع‌رسانی محققان و راهکارهای بهداشت عمومی کمک کنند.

ایمنی افراد مبتلا
محققان به این نکته اشاره کرده‌اند که آنها در حین انجام پروژه‌شان، با یک ایراد مهم مواجه شدند: ایمنی افراد مبتلا به  این ویروس چقدر قوی است و تا چه مدتی طول می‌کشد؟ تخمین آنها براساس دانشی است که از سایر ویروس‌های کرونای انسانی دارند که می‌گوید احتمالا سیستم ایمنی هر فرد نسبت به ویروس کرونا تا 2سال مقاوم است

این خبر را به اشتراک بگذارید