• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99782
+
-

واکنش‌های مقامات ایران به اقدام دولت آلمان در تروریستی اعلام کردن حزب‌الله

نقاب از چهره حامیان تروریست برافتاد

اقدام دولت آلمان در قرار دادن نام «حزب‌الله» لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی، تاکنون واکنش‌های زیادی از سوی مقامات کشورمان داشته است. طی روزهای گذشته، دولت آلمان حزب‌الله لبنان را سازمانی تروریستی اعلام کرد و پلیس این کشور عملیاتی برای بازداشت افرادی که با این گروه در ارتباط هستند را آغاز کرد. بنا به‌گفته سخنگوی وزارت کشور آلمان، «هورست زیهوفر» وزیر کشور، فعالیت حزب‌الله لبنان را در آلمان ممنوع کرده است. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در همین رابطه در پیامی توییتری، مدعی شد: «حزب‌الله حق اسرائیل را برای موجودیت انکار می‌کند، به خشونت و ترور تهدید می‌کند و به نوسازی گسترده زرادخانه موشکی خودش ادامه می‌دهد.»

در نخستین واکنش رسمی به اقدام دولت آلمان در اتهام به حزب‌الله لبنان با عنوان «ترویج مبارزه مسلحانه با ابزارهای تروریستی»، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، این تصمیم دولت آلمان را در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد. سیدعباس موسوی، گفت: تصمیم دولت آلمان در بی‌احترامی کامل آن کشور به دولت و ملت لبنان اتخاذ شده؛ زیرا حزب‌الله بخشی رسمی و مشروع از دولت و پارلمان این کشور و همواره یک حزب سیاسی تأثیرگذار در عرصه ثبات‌سازی‌ سیاسی این کشور بوده که از پشتوانه وسیع مردمی در لبنان و منطقه برخوردار است. موسوی افزود: تصمیم دولت آلمان همچنین در بی‌تدبیری کامل علیه نیرویی اتخاذ شده است که جایگاه کلیدی در مبارزه با تروریسم خشن داعش در منطقه داشته و دارد. از این جهت دولت آلمان باید پاسخگوی تبعات منفی تصمیم خود بر مبارزه با گروه‌های واقعی تروریستی در منطقه باشد.
دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در توییتی در واکنش به قرار گرفتن نام حزب‌الله لبنان در لیست تروریست‌ها، نوشت: «از شگفتی جدید هم رونمایی شد؛ فروشندگان سلاح کشتار جمعی شیمیایی به صدام، مدافع حقوق بشر شده و از ترس دوست کودک‌کش خود، حزب‌الله قهرمان را تروریست می‌نامند.» شمخانی همچنین نوشت: «داعش به اروپا نرسید چون پشت دیوار مقاومت گیر افتاد. چه خوب که نقاب از چهره حامیان تروریسم برافتاد.»
همچنین عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر نوشت: «اعمال محدودیت‌های دولت آلمان علیه مردم مسلمان لبنان نشان داد رویکرد دول غربی همچنان دفاع از تروریسم - دولتی است و حقوق بشر واژه‌ای بی‌معناست که هرازگاهی با نگاه ابزاری علیه مردم بی‌دفاع به‌کار گرفته می‌شود.»
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز اقدام آلمان در تروریست خواندن حزب‌الله لبنان را یک خطای استراتژیک خواند. حسین امیرعبداللهیان در توییتر نوشت: « اقدام آلمان در تروریست خواندن حزب‌الله لبنان خطای استراتژیک است. حزب‌الله بخش مهمی از جامعه لبنان، ضامن امنیت و تمامیت ارضی و بخشی از دولت و مجلس لبنان به شمار می‌رود. دنباله‌روی آلمان از سیاست‌های کثیف آمریکایی-صهیونیستی، منافع منطقه‌ای برلین را به خطر می‌اندازد.»

روابط خاص آلمان با اسرائیل و آمریکا

سفیر پیشین ایران در برلین نیز با اشاره به اقدام دولت آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان و اعلام ممنوعیت فعالیت این گروه در این کشور اروپایی، گفت: آنچه آلمان در این زمینه انجام داده ژستی برای راضی‌‌کردن آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بیشتر یک حرکت تبلیغاتی است؛ چرا‌که حزب‌الله تشکیلات و دفتر رسمی و غیررسمی در آلمان ندارد. علیرضا شیخ‌عطار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در تحلیل آنچه اتفاق افتاده باید به چند موضوع توجه داشت؛ اول اینکه آلمان به‌خاطر جنگ جهانی دوم و مسائل ادعایی مطرح شده در ارتباط با «هولوکاست» از سوی رژیم صهیونیستی خود را در عمل و در اعتقاد مدیون این رژیم می‌داند و اکنون از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان مالی و تکنولوژی به اسرائیل است. وی با بیان اینکه در این زمینه گاهی آنقدر از سوی دولت آلمان افراط شده که در سال‌های اخیر برخی ‌نخبگان و دانشگاهیان آلمان به عملکرد دولت این کشور در این زمینه انتقاد کرده‌اند، تصریح کرد: از دیگر سو اسرائیل حضور و نفوذ قوی در رسانه‌های آلمان دارد؛ چنان‌که نشریه «بیلد» آلمان که یکی از پرتیراژترین رسانه‌های این کشور است، یکی از سیاست‌های اصلی‌اش حمایت از اسرائیل و تضعیف و تهمت‌زنی به جمهوری اسلامی و کشورهای همسو با آن است. وی همچنین با بیان اینکه آلمان به‌عنوان یک کشور شکست‌خورده از متفقین دارای رابطه‌ای خاص با آمریکاست و دولت واشنگتن همواره سعی کرده که دولت برلین را کنترل کند، گفت: چنان‌که حدود شش، هفت سال پیش خبری منتشر شد که سازمان اطلاعاتی آمریکا (سی‌آی‌ای)، دستگاه شنود در دفتر مرکل صدراعظم آلمان گذاشته و او را شنود می‌کرده است. شیخ‌عطار با بیان اینکه البته آلمان گلایه‌هایی از آمریکا به‌خصوص در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ دارد، اضافه کرد: ولی با وجود این گلایه‌ها همچنان تحت فشار، نفوذ و اعمال اراده از سوی آمریکا‌ست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :