• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99598
+
-

آمارها و اطلاعات تازه وزارت بهداشت نشان می‌دهد

آمار کاهشی ابتلا به کرونا در ایران

اپیدمی سراسری کاهش‌یافته اما در برخی شهرها پیک‌های کوچک داریم

همشهری:آمارها نشان می‌دهد مردان به‌خصوص مردان شاغل که در کسب و کارها بیشتر فعال بوده‌اند، بیش از زنان به کرونا مبتلا شده‌اند و آمار فوتی‌ها در مردان مبتلا‌ بیشتر است.

ارائه گزارش روزانه وزارت بهداشت درباره بیماری کووید 19و به روزرسانی آمارهای رسمی درباره این بیماری ادامه دارد. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت دیروز در نشست خبری که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اعلام کرد که آمار ابتلا به کرونا در کشور رو به کاهش گذاشته اما تا زمانی که درمانی برای این بیماری پیدا نشده، خطر همچنان ادامه دارد و باید فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی را همچنان سخت‌گیرانه مورد توجه قرار داد. براساس اطلاعات تازه، ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر در اثر آن در میان زنان و مردان تفاوت آماری معناداری دارد. به گفته جان‌بابایی، آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که میزان ابتلا چه سرپایی و چه بستری و فوتی در مردان بیش از زنان است. این الگوی ابتلا نه‌تنها در ایران که در دیگر کشورهای جهان هم همین‌گونه اعلام شده است:« در مورد جزئیات آن و اینکه میزان ابتلا و فوتی مردان چقدر بیشتر از زنان است در آینده اطلاع‌رسانی می‌کنیم. متوسط سن فوتی‌های کرونا نیز بین ۶۷ تا ۷۰ سال است.»

2کد بیمارستانی برای کرونا
معاون وزیر بهداشت به پرسش دیگری درباره دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌ها و اینکه آیا در ثبت بیماران کرونا تأخیری وجود داشته است یا نه توضیح داد: «گیر کار در 2یا 3هفته اول شروع اپیدمی کرونا در اوایل اسفند است که تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور کم بود. در روزهای اول فقط آزمایشگاه انستیتو پاستور را داشتیم و بعد آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و بعد بیمارستان مسیح دانشوری هم اضافه شد. در این مدت نمونه‌های تست افراد مشکوک به تهران می‌آمد و به همین علت مقداری تأخیر داشتیم.» به گفته او پس از اینکه آزمایشگاه‌های تشخیصی در شهرهای دیگر راه افتاد این مشکل بر طرف شد و اکنون بیش از ۱۳۰آزمایشگاه تشخیصی در کشور برای کرونا فعال است و نتایج آزمایش‌ها به‌صورت روزانه اعلام و در پرونده بیمار ثبت می‌شود. آنطور که معاون وزیر بهداشت می‌گوید درحال حاضر برای هر بیمار 2کد تعریف َشده است، یکی کد افرادی که نتیجه تست آنها قطعی مثبت شده است و کد دوم برای بیمارانی است که نتیجه تست منفی شده ولی علایم بیماری داشته‌اند و به‌عنوان افراد محتمل به کرونا در پرونده ثبت می‌شوند.

آمار کاهشی از ۲۵ اسفند
جان بابایی در نشست خبری دیروز گفته: از حدود ۲۵ اسفند روند کاهشی کرونا در کشور آغاز شده و هنوز هم این روند کاهشی ادامه دارد.به گفته او هرگونه مداخلات در کشور انجام شود، نتیجه آن 2هفته بعد مشخص می‌شود: «فاصله‌گذاری اجتماعی در کنار غربالگری و بیماریابی وزارت بهداشت تأثیر خوبی داشت و باعث شد که شاهد روند نزولی باشیم و اکنون نیز به‌خصوص در بیمارستان‎‌ها روند نزولی را شاهد هستیم. بیماریابی هم گسترش پیدا کرده است، نمونه‌برداری‌ها و تست‌ها بیشتر شده است و ممکن است تست‌های مثبت بیشتر شده باشد اما روند بستری بیماران در بیمارستان‌ها رو به کاهش است.»
معاون وزیر بهداشت، شرایط را امیدوارکننده توصیف و تأکید کرد که تعداد مراجعات سرپایی روزبه‌روز کمتر می‌شود: «در مراجعات بستری و سرپایی به یک‌چهارم دوره پیک رسیده‌ایم. ۶۰درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است. در ‌آی‌سی‌یو شرایط متفاوت است. ۷۰ درصد ظرفیت پر است و ۳۰ درصد خالی شده است.»
به گفته او مرگ‌ومیر کرونا هم کاهش پیدا کرده است اما این روند در استان‌های مختلف متفاوت است در استان‌هایی که شروع بیماری زودتر بود مثل قم، کاشان و گیلان روند کاهشی بیشتر است و در استان‌هایی مثل خوزستان و اصفهان روند کاهشی کمتر است اما در کل کشور فعلا روند اپیدمی و مرگ کرونا رو به کاهش است. البته در برخی شهرها پیک‌های کوچک داریم.
معاون وزیر بهداشت همچنین گفت:«ساختار ویروس کرونا نسبت به اوایل اپیدمی خیلی فرق نکرده است. در همان اوایل در چین هم 3نوع ویروس کرونا تشخیص داده شد. اکنون هم همین است اما اینکه به ساخت واکسن نزدیک شده باشیم اینطور نیست. مطالعات زیادی در ایران و دنیا در حال انجام است اما به‌نظر نمی‌رسد زودتر از یک تا ۱.۵ سال به واکسن کرونا دست پیدا کنیم.»

آغاز به‌کار فعالیت مطب‌ها به جز دندانپزشکی‌ها
جان‌بابایی، از ابلاغ دستورالعمل فعالیت مطب‌ها هم خبر داد. به گفته او همه مطب‌ها به جز دندانپزشکی‌ها که باید فقط خدمات اورژانسی ارائه کنند، می‌توانند فعالیت کنند: «درمانگاه‌های بیمارستانی نیز به‌تدریج فعال شده‌اند، اگر در جایی مطبی باز نشده باشد، به وزارت بهداشت مربوط نیست البته خلوتی مطب‌ها بیشتر به‌علت نگرانی مردم است. مردم خودشان نگرانند و مراجعه نمی‌کنند اما اگر مطب‌ها هم تعطیل باشد، درمانگاه‌های بیمارستان‌های دولتی باز است.»  اگر درمانگاه‌ها تخلفی داشته باشند مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایت کنند. در مطب‌ها باید فاصله‌گذاری بین بیماران رعایت شود و حتما همه ماسک داشته باشند.

مبتلایان به کرونا، کی سر کار برگردند؟
یکی از پرسش‌ها در نشست خبری دیروز این بود که بیمارانی که به کرونا مبتلا و درمان شده‌اند، چه زمانی می‌توانند سرکار برگردند؟ جان‌بابایی در این‌باره گفت:«دوره عفونت‌زایی کرونا 2هفته است. 2هفته دوره‌ای است که باید مراعات بیشتر باشد. اگر کسی علامت‌دار شود ولی بستری نشود از زمان تشخیص بیماری 3هفته بعد علایم کاهش پیدا می‌کند، بنابراین نباید زودتر از 3هفته بعد از زمان تشخیص سر کار برگردد و افرادی که در بیمارستان بستری شدند به‌خصوص در بخش ویژه بعد از 4هفته باید سر کار برگردند.» به گفته او، برای برگشت به‌کار مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری این است که حداقل 2تا 3هفته از زمان بهبودی گذشته باشد. اگر کسی علامتی نداشته باشد و فقط تست او مثبت شده باشد، 2هفته بعد از تشخیص می‌تواند سر کار برگردد البته تا 2هفته باید با فاصله 2متری با همکاران باشد و حتما ماسک و دستکش داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید