• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99551
+
-

چطور از روزهای خانه‌نشینی اجباری‌مان یک فرصت بسازیم؟ چهره‌ها با پیشنهادهایشان به این سوال پاسخ دادند

ضیافت فیلم و کتاب

پرنیان سلطانی

احتمالا در تمام این روزهای کشدار و یکنواخت که همه ما در حال تجربه یک موقعیت منحصر به‌فرد هستیم، سعی کرده‌اید خودتان را به اشکال مختلف سرگرم کنید. شاید به آشپزی روی آورده‌اید، شاید با خواندن منابع درسی به ادامه تحصیل فکر کرده‌اید و شاید آموزش یک کار هنری را شروع کرده‌اید. اما احتمالا تفریح مشترک همه ما در این روزهای خانه‌نشینی اجباری، خواندن کتاب‌های تحسین‌شده و فیلم‌های روز دنیاست؛ تفریحی فرهنگی که اتفاقا در راه دستیابی به آن، اینترنت هم به کمک‌مان آمده و این امکان را برایمان مهیا کرده است که بدون خارج شدن از خانه، با دانلود فیلم‌ها و پی‌دی‌اف کتاب‌ها یا خرید آنلاین فیلم و کتاب، از روزهای قرنطینه برای خودمان یک فرصت خوب بسازیم؛ فرصتی برای غرق‌شدن در دنیای فیلم‌ها و کتاب‌هایی که همیشه برای دیدن و خواندنشان منتظر زمانی مناسب بودیم. حالا که این زمان ؛ بالاخره به‌دست آمده و قصد داریم بیشتر مطالعه کنیم و بیشتر فیلم و سریال ببینیم، بد نیست نگاهی هم به توصیه‌ها و پیشنهادهای چهره‌های شاخص و فرهنگی حوزه‌های مختلف بیندازیم که قصد دارند طی این مسیر همراهی‌مان کنند. در این شماره امیر حاج‌رضایی، کبری هاشمی، نیما جاویدی، نادر قدیانی، حامد عسگری و رضا رفیع به ضیافت فیلم‌ها و کتاب‌ها دعوت‌مان کرده‌اند.


   سه‌گانه‌های شاهکار ببینیم
امیر حاج‌رضایی که نیاز به معرفی ندارد؛ چه فوتبالی باشیم، چه نباشیم، حتما یک‌بار هم که شده نام این کارشناس فوتبال را شنیده‌ایم یا چهره‌اش را در برنامه‌های ورزشی تلویزیون دیده‌ایم. او که بازی در تیم‌های راه‌آ‌هن، برق و ماشین‌سازی تبریز را تجربه کرده و در کارنامه ورزشی‌اش مربیگری تیم‌های مختلف هم دیده می‌شود، بسیار اهل فیلم و کتاب است و به همین دلیل برای روزهای خانه‌نشینی اجباری‌مان توصیه‌های خیلی خوب و کاربردی دارد. حاج‌رضایی توصیه می‌کند در این روزهایی که زمان بیشتری در خانه هستیم، سه‌گانه‌های شاهکار از کارگردانان بزرگ دنیا را ببینیم؛ «سه‌گانه کریستوف کیشلوفسکی با نام‌های «آبی»، «سفید» و «قرمز»، سه‌گانه ریچارد لینکلیتر با عنوان‌های «پیش از طلوع»، «پیش از غروب» و «پیش از نیمه‌شب» و همچنین سه‌گانه الخاندرو گونسالس ایناریتو با اسامی «عشق سگی»، «21گرم» و «بابل»، فیلم‌های شاهکاری هستند که امیدوارم مردم این روزها در خانه ببینند و از دیدن‌شان لذت ببرند.» اگر می‌خواهید بدانید این مفسر نام‌آشنای فوتبال برای روزهای قرنطینه‌مان چه پیشنهادهای فرهنگی دیگری دارد، فهرست کتاب‌ها و فیلم‌های پیشنهادی‌اش را از دست ندهید.




 کودکان را به مطالعه علاقه‌مند کنیم
نویسنده و شاعر کتاب‌های کودک است. سال‌ها معلمی کرده و در تالیف برخی از کتاب‌های درسی هم نقش داشته است. صحبت از کبری هاشمی است؛ عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که تاکنون بیش از 20جلد کتاب شعر، داستان و نمایشنامه برای کودکان منتشر کرده است. اگر هنوز او را نشناخته‌اید، سری به کتاب فارسی اول دبستان و کتاب‌های مطالعات اجتماعی پایه سوم و چهارم دبستان بزنید و نمونه شعرهایش را با نام‌های «جشن بهمن»، «خانه» و «خانه عزیز من» بخوانید. او که یکی از شاعران کتاب قرآن پایه اول دبستان است و معنی 7سوره قرآن را به شعر درآورده، پیشنهادهای خوبی برای روزهای قرنطینه دارد؛ پیشنهادهایی که کمک می‌کند بچه‌ها هم کتابخوان بار بیایند. خالق کتاب‌های قصه «دنیای شگفت‌انگیز نقاشی‌ها»، «هدیه‌ای برای نیکی و نیکان»، «کسی کفش نمی‌خرد»، «راه آشیانه کلاغ»، «گوراگ و یوزان» و...، از پدر و مادرها می‌خواهد از این فرصت حضور بیشتر در کنار بچه‌هایشان نهایت استفاده را ببرند و برایشان کتاب‌های قصه ازجمله کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر «مهدی آذریزدی» را بخوانند.



   از «چاقوکشی» تا «انگل»

فیلم «سرخپوست» را دیده‌اید؟ «ملبورن» را چطور؟ چقدر از دیدنشان لذت برده‌اید؟ این دو فیلم کارنامه مختصر و بسیار مفید نیما جاویدی، نویسنده و کارگردان جوان و خوشفکر کشورمان است؛ کسی که به‌خاطر همین 2فیلمش تا دلتان بخواهد از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جایزه برده. جاویدی فقط برای فیلم ملبورنش 13جایزه بین‌المللی کسب کرد و فیلم سرخپوستش علاوه بر آنکه برنده جایزه ویژه هیأت داوران از سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد، در همین جشنواره نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و در بیست‌ویکمین جشن سینمای ایران نامزد تندیس بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه بود. در کارنامه این نویسنده و کارگردان خوش‌آتیه یک سیمرغ بلورین دیگر هم به چشم می‌آید که آن را برای فیلمنامه فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، از سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر کسب کرده است. حالا این نویسنده و کارگردان موفق کشورمان برای غنی‌سازی اوقات فراغت این روزها، فهرستی پر و پیمان از فیلم‌ها و کتاب‌های خوب و اثرگذار ارائه کرده است که در ادامه خواهید خواند.




   برای بچه‌های‌مان کتاب بخریم و بخوانیم

نمی‌شود اهل مطالعه بود و انتشارات قدیانی را نشناخت. در تمام سال‌های کودکی و نوجوانی‌مان هر کتابی که به‌دست می‌گرفتیم، یک نشان آشنا داشت و آن هم نشان انتشارات قدیانی بود. نشری که نادر قدیانی آن را در سال1355 بنیان گذاشت و اگرچه در حوزه کتاب بزرگسال هم فعالیت دارد، اما با چاپ و نشر هزارو700 عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان، بهترین ناشر این حوزه به‌حساب می‌آید. ضمن اینکه 7بار هم موفق به کسب عنوان ناشر نمونه کشوری شده است. وقتی از صاحب‌امتیاز این نشر فعال در حوزه کودک و نوجوان درباره پیشنهادهایش برای روزهای قرنطینه خانگی می‌پرسیم، می‌گوید: «این زمان بهترین فرصت برای کتاب خواندن است، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان که وقت بیشتری از روزهای دیگر در اختیار دارند. به همین دلیل من به پدر و مادرها توصیه می‌کنم حتما در این روزها برای فرزندانشان کتاب بخرند و بخوانند، به‌خصوص اینکه خرید اینترنتی کتاب هم توسط مؤسسات انتشاراتی و مراکز توزیع کتاب دنبال می‌شود و برای تهیه کتاب نیازی به مراجعه حضوری به کتابفروشی‌ها نیست».



   «عبید زاکانی» بخوانیم و «دیکتاتور بزرگ» ببینیم
کم شعر طنز از او نشنیده‌ایم و کم لذت نبرده‌ایم تا جایی که خیلی‌های‌مان بعد از هر اتفاق کوچک و بزرگی که در کشور رخ می‌دهد، منتظر یک فایل ویدئویی یا یک فایل صوتی از او هستیم تا با اشعار طنزش بیاید و ما را با لبخندی بر لب از سختی‌های جامعه عبور دهد. بله درست حدس زدید، رضا رفیع را می‌گوییم؛ مجری، نویسنده و روزنامه‌نگاری که شهرتش را از نگاه طناز و شعرهای حال‌خوب‌کن ‌اش دارد. این شاعر توانمند که کارشناس‌ارشد زبان و ادبیات فارسی است، سال‌هاست با سردبیری و مجری‌گری برنامه تلویزیونی «قند پهلو» به خانه‌هایمان می‌آید؛ برنامه‌ای با موضوع شعر و ادبیات طنز که در مناسبت‌های مختلف با حضور شاعران طنزپرداز ایرانی و داوری شهرام شکیبا و ناصر فیض روی آنتن شبکه آموزش می‌رود. خالق کتاب‌ «حرف اضافه» که چندین کتاب طنز دیگر از مجموعه آثار منتشرشده‌اش در روزنامه‌ها در دست چاپ دارد، برای حال خوب روزهای خانه‌نشینی اجباری‌مان، فیلم‌ها و کتاب‌هایی تجویز کرده که در ادامه می‌خوانید.



   از دیدن فیلم‌تئاترها غافل نشویم
اگر کمی اهل شعر باشیم، حتما حامد عسگری را می‌شناسیم؛ شاعر جوان و محبوبی که بیشتر غزل می‌گوید و تاکنون کتاب‌های شعرش باعنوان‌های «حال و حوایی از ترنج و بلوچ»، «خانمی که شما باشید»، «سرمه‌ای» و «پری شب: دفتر ترانه» منتشر شده است. حامد عسگری که مدتی پیش به بیماری کرونا مبتلا شد و به‌معنای واقعی کلمه قرنطینه را تجربه کرد، برای روزهایی که بیشتر باید در خانه بمانیم، توصیه‌های خوبی دارد. او می‌گوید می‌توان از این فرصت برای دیدن فیلم‌تئاترها استفاده کرد و بعد 3فیلم‌تئاتری را که در روزهای خانه‌نشینی دیده و دوست داشته، معرفی می‌کند: «شکلک»، «آوازه‌خوان طاس» و «رؤیای نیمه‌شب»، تئاترهایی هستند که در روزهای دوری از سالن‌های نمایش و دلتنگی برای تئاتر می‌توان فیلم‌هایشان را دید و لذت برد. البته جز فیلم و کتاب، این شاعر جوان حال خودش را در روزهای قرنطینه خانگی با گوش سپردن به آلبوم «خراسانیات» استاد محمدرضا شجریان خوب نگه داشته و توصیه می‌کند ما هم با پناه بردن به نوای خوش موسیقی‌های خوب، حال‌مان را خوب نگه داریم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید