• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99484
+
-

اخبار کوتاه/شهر

  تقدیر فرهنگی متروپلیس از شهرداری تهران
سازمان متروپلیس اقدامات مؤثر و پیشرو شهرهای جهان برای پیشگیری از شیوع و مهار ویروس کرونا را در سایت شهرهای حامی سلامت جهانی برای بهره‌برداری و الگوسازی در دسترس همگان قرار می‌دهد.
به‌گزارش همشهری، فعالیت‌های شهرداری تهران در این خصوص نیز به‌صورت گسترده در این سایت منعکس شده‌اند. ازجمله فعالیت‌های متعدد و متنوع معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، اقدام اداره‌کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برای ایجاد استارتاپ دسترسی رایگان به فیلم، سریال و کتاب‌های الکترونیکی مختلف مورد استقبال متروپلیس قرار گرفته است.

متروپلیس این اقدام مفید فرهنگی شهرداری تهران را برای بهره‌برداری سایر شهرها و کلانشهرها علاوه بر سایت شهرهای حامی سلامت جهانی در صفحه خود نیز توییت کرده است. اهمیت این اقدام فرهنگی شهرداری تهران، در دوره گسترش ویروس کرونا که غالب کشورها، شهروندان خود را به رعایت قرنطینه و در خانه‌ماندن موظف کرده‌اند، نمود بیشتر و نقش مؤثرتری دارد.
معاونت فرهنگی اجتماعی متولی اقدامات متعدد دیگری ازجمله آموزش 40هزار نفر از شهروندان و کارکنان شهرداری تهران، انجام تست غربالگری کرونا در گرمخانه‌های شهرداری، توزیع اقلام بهداشتی، تولید محتوای آموزشی و ایجاد سامانه کار داوطلبی و... بوده است.

  برخی بی‌خانمان‌ها از سامانسراها فراری هستند
مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران‌ گفت: برخی ‌‌بی‌خانمان‌ها، مصرف‌کننده حرفه‌ای و مستمر هستند و مکان‌هایی به جز سامانسراها را برای زندگی ترجیح می‌دهند.
سیدمالک حسینی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر، گفت: «براساس تصمیم ستاد ملی کرونا با فعال‌سازی‌ دوباره مراکز ماده۱۶ این افراد دوباره در این مراکز براساس پروتکلی پذیرش خواهند شد. براساس دستورالعمل‌های بهداشتی این افراد در مکانی 2هفته قرنطینه شده و پس از اعلام نتایج غربالگری می‌توانند در مراکز ماده۱۶ پذیرش شوند. پیشنهاد ما برای کمک به جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر ارائه زیرساخت‌ها برای قرنطینه ابتدایی بود و پیشنهاد دادیم سامانسرای خاورشهر را که ظرفیت حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰نفر ‌دارد، برای این کار درنظر گرفته شود اما تأکید کردیم حدود ۶۷مورد که دارای شرایط خاص هستند، یعنی افرادی که دارای معلولیت هستند، کهولت سن دارند و یا زخم‌های باز در این مکان مستقر هستند که درصورت استفاده از این سامانسرا برای دوران قرنطینه 2هفته‌ای معتادان باید مرکزی برای پذیرش آنها پیش‌بینی شود و این ۶۷نفر جابه‌جا شوند که هم‌اکنون اعلام شد که پذیرش اولیه در یکی از سوله‌های ماده۱۶ انجام می‌شود و شهرداری در این حوزه تکلیفی ندارد و توان فراهم‌کردن زیرساخت‌های ابتدایی را داشت که آن را نیز پیشنهاد داد.»
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در مدتی که مراکز ماده۱۶ تعطیل بودند، حضور این افراد در سامانسراهای شهرداری افزایش پیدا کرده بود، گفت: «ستاد ملی کرونا تصمیم درستی برای بازگشایی دوباره این مراکز گرفته ‌و حضور این افراد به‌خصوص در مناطق جنوبی و حاشیه‌ای شهر ممکن بود برای شهروندان آن نقاط آسیب‌زا باشد. شاید این افراد مبتلا به کرونا نباشند، اما می‌توانند ناقل آن باشند.»
او در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص اینکه چرا برخی از بی‌خانمان‌ها حضور در مکان‌هایی مانند قنات‌ها یا جوی‌ها را به حضور در سامانسراها ترجیح می‌دهند و اخیرا گزارشی درخصوص زندگی در حفره‌های زیرزمینی در یکی از محلات تهران منتشر شده بود، گفت: «این روایت‌ها وجود دارد اما موضوع فراگیری نیست و این پدیده در برخی نقاط خاص گزارش شده است. این اتفاقات بسیار محدود است و در برخی از مناطق شاهد این بوده‌ایم که حتی این افراد حفاظ فاضلاب را برداشته‌اند و وارد این شبکه شده‌اند یا زیر پل‌هایی که محصور است، به سختی وارد آن محدوده شده و در آنجا ساکن شده‌اند؛ شرایطی بسیار بد و پرخطر. اما این نشان از وضعیت نامناسب سامانسراها ندارد بلکه برخی از این افراد به‌دلیل آنکه دچار اعتیاد شدید هستند، انزوای شدید دارند و از جمع پرهیز می‌کنند و دائما در حال استفاده از مواد هستند و پس از دستگیر‌شدن و انتقال به مراکز ماده۱۶ به سامانسراها مراجعه نمی‌کنند. این به سبک زندگی آنها بازمی‌گردد نه اینکه این مکان‌ها از سامانسراها وضعیت مناسب‌تری دارند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید