• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99238
+
-

کافه مجلس

   مجلس نظر شورا را تأمین نکرد

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به تشریح نشست اخیر این شورا پرداخت و در بخشی از مطلب خود نوشت: در این جلسه «طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» و «لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی» مورد بررسی قرار گرفت که هر دو اعاده شده از سوی شورای نگهبان به مجلس بودند. درخصوص طرح الحاق یک ماده به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، اشکال سابق این بود که شورای نگهبان اطلاق واگذاری تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده۳۳ به هیأت وزیران را مغایر اصل۸۵ قانون اساسی شناخته بود؛ چراکه این واگذاری، بدون تعیین ضوابط تشکیل و فعالیت احزاب و تشکل‌ها توسط قانون، امکان تضییع حقوق آنها و مردم را فراهم می‌سازد. در اصلاحیه ارسالی، مجلس محترم به‌جای تعیین این ضوابط، قسمت مربوط به تصویب آیین‌نامه اجرایی توسط هیأت وزیران را حذف و آن را در اختیار وزیر کشور قرار داده بود که به‌نظر می‌رسد ایراد نه‌تنها مرتفع نشده، بلکه شدیدتر شده بود.

   محکومیت اقدام گستاخانه رژیم صهیونیستی

دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اقدام گستاخانه و تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی در تصویب مصادره اراضی حرم ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در کرانه باختری و خارج کردن آن از کنترل اداره اوقاف اسلامی فلسطین را به‌شدت محکوم و به این رژیم سفاک و کودک‌کش نسبت به پیامدهای این اقدام متجاوزانه هشدار داد. در این بیانیه آمده است: بی‌تردید وظیفه و مسئولیت افکار عمومی، مجالس و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در این برهه حساس بیش از هر زمان دیگر برای محکومیت این جنایت صهیونیست‌ها سنگین‌تر است و شرایط خطرناک فعلی اقتضا می‌کند تا جامعه جهانی و افکار عمومی این عمل را محکوم و از تشدید بی‌ثباتی و ناامنی و فراگیر شدن بحران ممانعت به عمل آورند.


   همگرایی مجالس برای رفع کرونا

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیام تبریک به همتایان خود به مناسبت ‌ماه مبارک رمضان نوشت: باور قلبی دارم تحکیم انسجام و یکپارچگی میان کشورهای مسلمان در شرایط خاص و جهانی پس از بحران کرونا، موجبات ثبات، امنیت و آرامش پایدار و صحت و تندرستی در جهان اسلام را فراهم خواهد کرد. به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس تأکید کرد: با اغتنام از فرصت، تأکید می‌کنم که مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران از تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها و تعامل سازنده با مجالس کشورهای اسلامی برای انسجام و همگرایی تا رفع این بحران فراگیر و سایر مشکلات فراروی امت اسلامی استقبال می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید