• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99236
+
-

دغدغه‌های حوزه و دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی

دغدغه‌های حوزه و دولت برای بازگشایی اماکن مذهبی

همزمان با آغاز ‌ماه مبارک رمضان، بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی به یکی از دغدغه‌های مسئولان بدل شده است؛ به‌طوری که آیت‌الله اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه تأکید کرده که حوزه در این مورد تابع تصمیمات ستاد ملی کروناست و روز گذشته نیز رئیس‌جمهور در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از همراهی مراجع عظام تقلید، علما و روحانیت در مسیر مقابله و کنترل بیماری کرونا، گفت: دقیقاً حساسیت‌ها و دغدغه‌های مراجع عظام، علما و روحانیت معظم طی مدت کنترل بیماری برای مراقبت از جان و سلامتی مردم به موازات و به همان میزان حساسیت و دغدغه مسئولین بهداشت و درمان بوده است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و جا دارد از همکاری و همراهی تمامی مراجع، علما، روحانیت، ائمه جمعه و متولیان هیأت‌های مذهبی تشکر و سپاسگزاری کنم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی گفت: از آنجا که مسئولین کادر درمانی و مراجع عظام و روحانیت معظم کشور دغدغه متقابل حفظ جان و سلامت مردم و در عین حال برقراری یک وضعیت قابل تحمل برای فعالیت مراکز مذهبی را دارند، می‌توان امیدوار بود که در شرایط بهبود شاخص‌های کنترل بیماری، مراکز مذهبی کشور با تعیین شرایط و دستورالعمل‌هایی باز شوند.
روحانی طی سخنانی در 31فروردین در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته بود که تعطیلی اماکن مذهبی و مساجد در ‌ماه رمضان نیز حداقل تا نیمه اردیبهشت‌ماه تداوم خواهد داشت.
رئیس‌جمهور در سخنان خود تأکید کرده بود: برای‌ ماه رمضان بسیار اندیشیدیم که چه کنیم و چطور آن را مدیریت کنیم. 
در ‌ماه رمضان اماکن مذهبی و مساجد، جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند، اما باید از مردم بخواهیم همچنان شرایط ویژه را حداقل تا نیمه اردیبهشت ادامه دهند و پس از آن مقطع نیز، جلساتی برگزار می‌کنیم تا ببینیم می‌توان تصمیم تازه‌ای اتخاذ کرد یا نه.
روحانی هفته گذشته نیز در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی ضمن قدردانی از مراجع عظام، روحانیون و متولیان همه بقاع متبرکه به‌دلیل همراهی کامل با سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امیدوارم با مهار این ویروس درب‌های حرم‌های مقدس کشور روی مردم عزیز که عاشقانه اهل‌بیت عصمت و طهارت را دوست دارند، باز شود. در این گفت‌وگو تولیت آستان مقدس رضوی با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهور، دولت و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که بی‌وقفه از ابتدای شیوع این بیماری در تلاش هستند و خدمت کرده‌اند، آمادگی خود و سایر متولیان بقاع متبرکه و اماکن مذهبی را برای همکاری با مسئولان ذیربط اعلام کرد.
در این میان، مدیران و متولیان اماکن و مراکز مذهبی و مساجد نیز آمادگی خود را برای همکاری و پیروی از سیاست‌ها و تصمیمات ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌اند؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه قم در سخنانی با انتقاد از کسانی که در این ایام به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دادند، گفت: اینگونه اتهاماتِ دور از واقع آنقدر واضح‌البطلان هستند که حتی نیازی به تکذیب نیست ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد، مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار حوزه برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی است صحت ندارد. 
به گزارش تسنیم، امام جمعه قم گفت: ما نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود ما کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنای فقهی و دینی می‌دانیم.
روز گذشته نیز حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد به ایرنا گفت: از ابتدای ورود این ویروس به کشور، مساجد تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا و هماهنگ با آن ستاد بودند. او ادامه داد: مرکز رسیدگی به مساجد از ابتدا از وزارت بهداشت استعلام کرد که تصمیم شما چیست؟ اگر تشخیص این است که جماعات تعطیل شوند، با توجه به دستور مقام معظم رهبری که تصمیمات وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم‌الاجراست، مساجد هم تابع‌اند و تبعیت می‌کنند و توصیه‌هایی که در رابطه با مساجد بود، انجام شد و کاملاً با این ستاد هماهنگ هستیم.

وی همچنین درباره هماهنگی این مجموعه با ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در رابطه با بحث تعطیلی مساجد تا نیمه اردیبهشت، ما تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم، اما این را هم عرض می‌کنیم که مساجد آمادگی دارند با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی شوند و در‌ماه مبارک رمضان به مؤمنان خدمت و کارکرد عبادی و اجتماعی ارائه دهند.

احتمال بازگشت محدودیت‌ها

در جلسه روز گذشته رئیس‌جمهور با روسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، روسای کمیته‌های مرتبط نتایج بررسی‌های خود را درخصوص بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه ارائه کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه در‌ماه معنویت و میهمانی خدا قرار داریم و جان‌های تشنه برای راز و نیاز و عبادت و زیارت بقاع متبرکه بی‌قرار است، مقرر شد وزارت بهداشت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مناسب را تهیه و طراحی کند تا در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. رئیس‌جمهور هم در این جلسه تأکید کرد: اقدامات انجام شده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که برغم آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر چنانچه سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیای مجدد محدودیت‌ها باشیم که البته امیدواریم مردم عزیز کماکان هشدارها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند و به مسئولین در کنترل بیماری تا رسیدن به یک وضعیت با ثبات و قابل اطمینان کمک کنند. حسن روحانی گفت: بدون تردید مسیر مقابله و کنترل این بیماری را بدون همراهی مردم نمی‌توان طی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید