• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99235
+
-

فراکسیون‌های متعدد زیر پرچم اصولگرایی

برای نخستین‌بار در تاریخ ادوار مجلس، در یک مجلس یکدست اصولگرا احتمالا شاهد تعدد فراکسیون‌های سیاسی خواهیم بود

فراکسیون‌های متعدد زیر پرچم اصولگرایی

فرزانه آیینی _‌خبر‌نگار

زمان زیادی تا افتتاحیه مجلس یازدهم باقی نمانده است و تحرکات و برنامه‌ریزی‌های آنها برای چگونگی حضور در بهارستان، این روزها منسجم‌تر و هدفمند‌تر از گذشته شده است.
مجلس یازدهم با 290کرسی طی 4سال آتی میزبان حدود 240نماینده اصولگرا خواهد بود و دست بالا 50کرسی آن در اختیار جریان‌های مستقل و چهره‌های اصلاح‌طلب و شاید نزدیک به اصلاح‌طلبان قرار گرفته باشد که مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نایب‌رئیس اول مجلس دهم شاخص‌ترین این جمع محسوب می‌شود؛ اگرچه براساس تجارب مجلس قبل نمایندگان مستقل عمدتا قرابت فکری بیشتری با اصلاح‌طلبان داشته‌اند اما نا‌گفته پیداست که برخی به‌سمت اصولگرایان شیفت می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند عضو هیچ فراکسیون سیاسی نباشند اگرچه رأیشان را به نفع فراکسیونی خاص تنظیم کنند.
بنابراین از شمای کلی مجلس پیداست که عمده کرسی‌ها – 240کرسی- در اختیار اصولگرایان است و 50کرسی دیگر بین اصلاحات و نمایندگان مستقل از جریان‌های سیاسی قرار دارد. با این حساب تشکیل دو فراکسیون اصلاح‌طلبان در اقلیت کاری مجلس و اصولگرایان در اکثریت مجلس قابل پیش‌بینی است.
به‌رغم اینکه اکثریت مجلس یازدهم به نام اصولگرایان خورده شده، اما جمع 240اصولگرای راه‌یافته به بهارستان چنان مشتق و چند‌پاره است که اگر شمار همگی آنها در 3طیف که مشترکا فهرست ائتلاف اصولگرایان تهران را بستند خلاصه شود، برایشان حتما پیروزی خوبی خواهد بود.
اصولگرایان سنتی، نو‌اصولگرایان و جبهه پایداری 3 طیف ائتلافی فهرست اصولگرایان بودند که با لیدری مصطفی میر‌سلیم، محمدباقر‌ قالیباف و مرتضی آقا‌تهرانی وارد گود رقابت‌ها شدند و زیر سایه ریش‌سفیدی ابراهیم رئیسی به وحدت انتخاباتی رسیدند؛ وحدتی که ضمانتی برای استمرار آن در بهارستان نیست. به همین دلیل هم پیش‌بینی می‌شود در لوای این ائتلاف سه شق از اصولگرایان در بهارستان اعلام موجودیت کنند.
در همین راستا یعنی تعیین تکلیف فراکسیون‌های سیاسی مجلس آتی بود که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب‌ درنظر داشت دیروز در مجتمع فرهنگی آدینه نشستی برگزار کند که بررسی چگونگی تشکیل فراکسیون اکثریت مجلس (فراکسیون نیروهای انقلاب) یکی از دستورکارهای اساسی آن بود. این نشست با توجه به شمار حضور نمایندگان حتما در شکل‌گیری آینده سیاسی مجلس یازدهم تأثیر‌گذار بود اما به‌دلیل مخالفت وزارت بهداشت با برگزاری چنین همایشی تا اطلاع ثانوی کنسل شد.

آقا‌تهرانی و پرچم افراشته پایداری‌ها 
به هر روی، نخستین اعلام موجودیت حتما از سوی جبهه پایداری خواهد بود؛ آنچنان که در بزنگاه انتخابات بارها و بارها تفاوتشان را با نو‌اصولگرایان فریاد زدند. جبهه پایداری انقلاب اسلامی با دبیرکلی مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد، سال90 و بعد از ماجرای خانه‌نشینی 11روزه محمود احمدی‌نژاد اعلام موجودیت کرد و هدف از فاصله‌گرفتن آنها از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد ایجاد ممیزی با جریان انحرافی بود که اصولگرایان به مشایی و بقایی منتسبش می‌کردند. در این جبهه جمعی از دولتمردان دولت‌های نهم و دهم، برخی اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم و نهم و برخی از چهره‌های اصولگرا وجود دارند. با توجه به اینکه بیزاری از جریان انحرافی (طیف محمود احمدی‌نژاد) یکی از محورهای اصلی اساسنامه آنهاست، بعید به‌نظر می‌رسد که در مجلس بتوانند در یک جمع و قامت حاضر شوند.

قالیباف پرچم‌دار فهرست ایران سربلند
نخستین‌بار محمدباقر قالیباف پس از انتخابات‌۹۶ ریاست‌جمهوری موضوع نو‌اصولگرایی را مطرح کرده‌‌ و در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به اینکه به این باور رسیدم که «تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی» یکی از مطالبات اصلی امروز شما جوانان مؤمن و دلسوز انقلاب و کشور است و امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستای «نواصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کند، امیر محبیان و احمد توکلی و چهره‌هایی از این دست که بر زایش و نو‌آوری اصولگرایی و تطابق این جریان با خواسته‌های روز جامعه تأکید دارند، از این موضع قالیباف استقبال کردند. مرزبندی قالیباف و شعار نو‌اصولگرایی‌اش نه با پایداری‌ها و نه با یاران احمدی‌نژاد یک‌جا جمع نخواهد شد و اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت در هفته‌های اول مجلس دهم در یک فراکسیون هم اعلام موجودیت کنند تا بتوانند مدعی اکثریت مجلس باشند، در نهایت به عاقبت فراکسیون مستقلین مجلس دهم گرفتار می‌شوند و فراکسیونی جدید را تاسیس می‌کنند که آنها را به چرایی حضورشان در مجلس نزدیک‌تر کند.

اصولگرایان سنتی و سودای نزدیکی با مستقلین و اصلاح‌طلبان 
مصطفی میر‌سلیم، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی شاخص‌ترین نماینده اصولگرایان سنتی در مجلس یازدهم است؛ اگرچه این طیف شمار زیادی را در اختیار ندارند اما تحرکات میرسلیم برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس از سودای او برای نزدیکی با اصلاح‌طلبان و مستقلین علیه قالیباف و پایداری‌ها خبر می‌داد.

یاران احمدی‌نژاد و دغدغه برندسازی بهار
 بعد از گذر ائتلاف اصولگرایان از انتخابات آنها با شق دیگری از اصولگرایان مواجه شدند که چراغ خاموش صندلی‌های بهارستان را فتح کرده بودند. یاران احمدی‌نژاد که تا اینجای کار 14ژنرالش را به بهارستان فرستاده و مشخص نیست در جمع راه‌یافتگان مجلس یازدهم چند هوادار دارد، شقی از اصولگرایان هستند که نه آب‌شان با نو‌اصولگرایان و سنتی‌ها در یک جوی می‌رود و نه نامشان با پایداری‌ها که همراهان دیروزشان بودند، یک‌جا جمع می‌شود و حال باید دید که در حساب وکتاب سیاسی مجلس یازدهم چه نامی بر خود می‌نهند و چگونه حضورشان را در تصمیمات سیاسی بهارستان آشکار خواهند کرد‌ و آیا خواهند توانست برند بهار را که چند‌سالی است احمدی‌نژاد و یارانش بر سر آن مانور می‌دهند، رسما در عالم سیاست صاحب‌ نام و نشان رسمی کنند.
شمس‌الدین حسینی‌ وزیر اقتصاد دولت محمود احمدی‌نژاد، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی دولت احمدی‌نژاد، علی نیکزاد وزیر مسکن احمدی‌نژاد، محمود احمدی بیغش‌ استاندار خراسان شمالی در دولت دهم و عبدالرضا مصری و محمد‌مهدی زاهدی ازجمله چهره‌های شناخته‌شده و صاحب این جریان در مجلس یازدهم هستند.
مجلس یازدهم اگرچه با تغییر بیش از 80درصدی نمایندگان مجلس دهم تشکیل می‌شود و تنها 56نماینده مجلس‌دهمی در آن حضور دارند، اما به‌دلیل نبود اکثریتی قاطع و طیف‌بندی جریان‌های حاضر در آن به مجلسی چند‌فراکسیونی بدل خواهد شد که همچون مجلس دهم عموم تصمیمات و تحرکاتش تا دقیقه نود قابل پیش‌بینی نخواهدبود، همین هم سبب می‌شود فضای حاکم بر این مجلس و میزان نقش‌‌آفرینی‌اش در فضای سیاسی‌– اقتصادی کشور ‌مانند مجلس دهمی‌ها باشد و همان راهی را طی کند که مجلس‌دهمی‌ها تکرار کردند.


به‌رغم اینکه اکثریت مجلس یازدهم به نام اصولگرایان خورده شده، اما جمع 240اصولگرای راه‌یافته به بهارستان چنان چند‌پاره است که اگر شمار همگی آنها در 3طیف که مشترکا فهرست ائتلاف اصولگرایان را بستند خلاصه شود، برایشان حتما پیروزی خوبی خواهد بود

مجلس یازدهم اگرچه با تغییر بیش از 80درصدی نمایندگان مجلس دهم تشکیل می‌شود و تنها 56نماینده مجلس‌دهمی در آن حضور دارند، اما به‌دلیل نبود اکثریتی قاطع و طیف‌بندی جریان‌های حاضر در آن به مجلسی چند‌فراکسیونی بدل خواهد‌شد

این خبر را به اشتراک بگذارید