• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99178
+
-

پرتغال چطور شیوع کرونا را مهار کرد؟

پزشک همشهری
پرتغال چطور شیوع کرونا را مهار کرد؟


علی ملائکه ـ  روزنامه نگار و پزشک

پرتغال کشوری با ۲۲درصد جمعیت بالای ۶۵ سال و در همسایگی اسپانیاست که یکی از بدترین شیوع‌های ویروس کرونا را در جهان دارد.
اما شمار موارد بیماری در پرتغال تقریبا یک دهم اسپانیاست و میزان مرگ‌ ناشی از این بیماری در این کشور اندکی بالای ۳درصد است، درحالی‌که در اسپانیا این رقم به ۱۰درصد می‌رسد(در کشورهای بریتانیا و بلژیک این میزان حدود ۱۳درصد است و در فرانسه به ۱۵درصد می‌رسد).
اما چطور کشوری که یکی از سالمندترین جمعیت‌های اروپا را دارد و نظام بهداشتی‌اش چندان مجهز نیست و برای مثال شمار تخت‌های مراقبت‌ ویژه به نسبت جمعیت در آن از سایر کشورهای اتحادیه اروپا کمتر است توانست تلفات ناشی از کرونا را این همه پایین نگهدارد؟
پاسخ را چنان‌که وزیر بهداشت پرتغال اعلام کرد، باید در«انجام اقدامات مناسب در زمان مناسب» جست‌وجو کرد.
پرتغال به ‌علت موقعیت جغرافیایی‌اش این بخت را داشت که اندکی دیرتر از کشورهای همسایه‌اش دچار شیوع کرونا شود، بنابراین از تجربه سایر کشورها درس آموخت و خود را برای بدترین وضعیت آماده کرد.
پرتغال در مراحل ابتدایی‌تر شیوع بیماری در این کشور با توجه به توصیه‌های کارشناسان مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد، مانع از برگزاری تجمع‌های بزرگ شد و بعد قرنطینه عمومی اعلام کرد. این اقدامات سریع و قاطع در مراحل ابتدایی، باعث کند شدن روند انتشار بیماری شد.
یک نکته دیگر اتحاد در برابر این شیوع در پرتغال بود. با اینکه یک دولت اقلیت سوسیالیستی بر کشور حکومت می‌کند، احزاب جناح مخالف «آتش‌بس کرونایی» اعلام کردند و به حمایت از اقدامات دولت در مقابل شیوع بیماری برخاستند.
نظام بهداشتی متمرکز پرتغال هم به یاری این کشور آمد و توانست به سرعت اقداماتی سراسری هماهنگی را برای مواجهه با شیوع انجام دهد (در اسپانیا نظام بهداشتی میان دولت‌های منطقه‌ای تقسیم می‌شود)، ازجمله به‌طور گسترده‌ای به انجام آزمایش برای عفونت ویروس کرونا به‌خصوص در آسایشگاه‌های سالمندان پرداخت، به‌طوری که میزان آزمایش به نسبت جمعیت در پرتغال بالاتر از سایر کشورهای همسایه قرار بگیرد.
بالاخره مردم پرتغال هم انضباطی ستودنی از خود نشان دادند و با وجود اینکه مقررات قرنطینه در این کشور به اندازه سایر کشورهای اروپایی شدید نبود، اما آنها ماندن در خانه را انتخاب کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید