• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99110
+
-

بار دنیا روی دوش یحیی

مربی تیمی که از همه ستاره‌هایش گران‌تر درآمده؛ چالش‌های گل‌محمدی کم نیست

بار دنیا روی دوش یحیی

بهروز رسایلی

بدعهدی پرسپولیس در قبال یحیی گل‌محمدی سرانجام باعث شد مالک شهرخودرو ریز جزئیات مربوط به توافقش با سرخپوشان برای انتقال این مربی را اعلام کند. به این ترتیب روشن شد 6میلیارد تومان ناقابل هزینه انتقالی شده که در پایان فصل می‌توانست به‌طور آزاد انجام شود. تازه کلی خسارت و جریمه هم پشت این انتقال وجود دارد که به هزینه انجام آن افزوده خواهد شد. در مورد رقم دستمزد خود یحیی هم گمانه‌زنی‌های ضدونقیضی وجود دارد؛ به‌طوری که گفته می‌شود او برای نیم‌فصل قراردادی بین 2.5 تا 3میلیارد تومان بسته. خب، این به زبان ساده یعنی دستمزد فصل آینده او بین 5 تا 6میلیارد تومان خواهد بود که احتمالا برخی آپشن‌ها، این عدد را افزایش هم خواهد داد. بنابراین ما با یک مربی جوان بدون سابقه قهرمانی در لیگ برتر مواجه خواهیم بود که دستمزدش از تمام بازیکنان فعلی بیشتر است و با هزینه‌های انتقال، شاید با 3ستاره طراز اول سرخپوشان برابری کند. طبیعتا این برای مربی یک وضعیت خاص به‌وجود خواهد آورد؛ آن‌هم در تیمی که بازیکنانش به‌احتمال فراوان در پایان فصل جاری چهارمین قهرمانی پیاپی را هم جشن خواهند گرفت. حالا یحیی باید ثابت کند ارزش این همه جنجال، هیاهو و دریافتی را داشته است؛ کاری که اصلا آسان نیست.

  آسیا؛ چالش فراموش‌شده
هم‌اکنون و در تب‌و‌تاب کرونا، نگاه‌ها به فوتبال نیست و اگر هم بحثی باشد، بیشتر در مورد سرنوشت لیگ است. بنابراین یکی از چالش‌های اصلی یحیی یعنی لیگ قهرمانان فصل جاری کاملا مغفول مانده است. واقعیت آن است که پرسپولیس در 2بازی اول آسیایی‌اش با یحیی نتایج خوبی کسب نکرد و با یک شکست و یک تساوی برابر الدوحیل و الشارجه، در آستانه حذف از مرحله گروهی قرار گرفته است. هنوز روشن نیست ادامه فصل جاری لیگ قهرمانان کجا و با چه شرایطی برگزار خواهد شد، اما به‌هر‌حال اگر یحیی نتواند سرخپوشان را از مرحله گروهی بالا ببرد، باید با نخستین موج انتقادی مواجه شود. کار سرخپوشان برای صعود از مرحله گروهی آسان نیست و چون یحیی در این تورنمنت از صفر روی نیمکت تیم بوده، تمام مسئولیت با اوست. بنابراین او برای گریز از نخستین موج تردیدها، یا باید پرسپولیس را بالا ببرد یا امیدوار به لغو ادامه مسابقات این فصل باشد.

 2خطر مهم برای فصل آینده
برای فصل آینده هم یحیی 2چالش بزرگ روی نیمکت پرسپولیس خواهد داشت. چالش اول، ترمیم ریزش احتمالی تیم است. پیش‌تر نوشتیم که تابستانی عجیب انتظار سرخپوشان را می‌کشد و غیر از بیرانوند که رفت، چند بازیکن مهم دیگر همچون شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، مهدی ترابی و علی علیپور امکان جدایی آزادانه از تیم را خواهند داشت. این در حالی است که دقیقا تک‌تک این نفرات طی فصول گذشته برای پرسپولیس کلیدی بوده‌اند. پس یحیی تا حد امکان باید مانع از جدایی آنها شود و اگر هم این اتفاق رخ داد، با انتخاب‌های صحیح جای خالی‌شان را پوشش بدهد. چالش دوم هم مربوط به مقابله با حس اشباع‌شدگی سرخپوشان است. احتمال قابل توجهی وجود دارد که پرسپولیس امسال چهارمین قهرمانی پیاپی‌اش را کسب کند. در این صورت گرسنه نگه داشتن نیمکت سرخ‌ها بسیار سخت خواهد بود. ابتدای فصل گابریل کالدرون با ابزار و سبک خودش به مقابله با این حس برخاست. او در کنار برخوردهای تیز و چکشی، کم‌انگیزه‌ها را روی نیمکت نشاند و تیمش را نفر به نفر، دوباره تشنه کرد. حالا پروژه مشابه برای یحیی آغاز خواهد شد و باید ببینیم او چه می‌کند و استراتژی‌اش چیست. در این میان فقط یک نکته را به‌طور قطع می‌دانیم؛ اینکه کار سرمربی سرخ‌ها واقعا سخت است.

  پشت پیروانی را خالی نمی‌کنیم
  گل‌محمدی: هیچ بازیکنی تمرین نمی‌کند

مهاجم پرحاشیه پرسپولیس بعد از چند ‌ماه غیبت هفته گذشته درخواست بخشی از مبلغ قراردادش را داده است. آنتونی استوکس مدت‌هاست که بدون مجوز تمرینات تیم را ترک کرده و کسی از او خبری نداشته است. روز گذشته سرمربی پرسپولیس درخصوص اینکه آیا اساسا موافق انتقال استوکس بوده، گفت: «وقتی صحبت‌های آمدنم و کارهای انتقالم انجام شده بود، صحبتی درباره مذاکرات با استوکس و پرسپولیس با انصاری‌فرد شد. به هرحال باشگاه در آن مقطع به‌شدت تحت فشار از سوی هواداران بود و آنها خواهان حضوری قدرتمند در نقل و انتقالات بودند. با این حال در آن زمان تنها 2، 3گزینه روی میز بود و گفتم اگر شرایط استوکس مثل دوران تراکتور از نظر بدنی باشد می‌توانیم از او به خوبی استفاده کنیم. با این حال وقتی او به تمرینات آمد، مشکلات بدنی زیادی داشت و خودش هم تمایلی برای اینکه بهتر تمرین کند، نداشت. باعث ایجاد حاشیه‌های زیادی برای تیم شد و خرید خوبی از آب درنیامد.»  یحیی در برنامه ورزش و مردم درخصوص ماجراهای شکل گرفته بین قلعه‌نویی و گل‌محمدی گفت: «بعد از ماجراهایی که به‌خاطر حمایت افشین پیروانی از باشگاه شکل گرفته باید بگویم که ما همه جوره از افشین حمایت خواهیم کرد و هیچ‌وقت پشتش را خالی نمی‌گذاریم. از همه پیشکسوتان می‌خواهیم احترام‌ها را نگه دارند و الان موقعی نیست که با بی‌احترامی و الفاظی که باعث هتک حرمت شود کل جامعه فوتبال را ناراحت کنند.»سرمربی سرخپوشان در مورد شایعه تمرین بازیکنان گفت: «یک عکس در اسفندماه منتشر شده بود و این عکس چندین‌بار بعد از آن هم بازپخش شد. آقای احمد نوراللهی توضیح کافی دادند. بچه‌های ما همه در قرنطینه بودند و در این شرایط کسی هم جرأت تمرین و بیرون آمدن نداشت. این عکس مربوط به شروع تعطیلات تمرین و عکسی قدیمی بود.» گل‌محمدی درخصوص شایعه جدایی سیامک نعمتی از پرسپولیس گفت: «یکی از بازیکنانی که دوست دارم سال آینده هم حضور داشته باشد، سیامک نعمتی است. از نظر اخلاقی و فنی بسیار خوب است و نمی‌خواهیم او و دیگر بازیکنان خوبمان را به کسی بدهیم. در این شرایط فقط منتظریم ببینیم برنامه بازی‌ها به چه شکلی اعلام می‌شود و باتوجه به برنامه می‌توانیم درباره این مسائل صحبت کنیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید