• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99104
+
-

چطور متوجه شویم دچار کرونای خفیف شده‌ایم

پزشک همشهری
چطور متوجه شویم دچار کرونای خفیف شده‌ایم


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا همیشه شدید یا مرگبار نیست، در واقع ‌حدود ۸۰درصد افراد دچار آن، علائم خفیف تا متوسطی را بروز می‌دهند.
اکنون می‌دانیم که جز علائم شاخص این بیماری یعنی تب، سرفه خشک و تنگی‌نفس، ممکن است بیماران علائم گوناگون دیگری هم داشته باشند. ازجمله سردرد، آبریزش بینی، گلودرد، ضعف، خستگی، دردهای عضلانی، درد شکم، تهوع، دل‌آشوبه، استفراغ، اسهال، از‌دست‌دادن حس بویایی و چشایی و قرمزی و التهاب چشم‌ها.
طیف نمودهای عفونت با ویروس کرونا از افراد کاملا بی‌علامت تا افرادی که دچار بیماری مرگبار می‌شوند، متفاوت است. بیماری در فاصله این دو سر طیف ممکن است با ترکیب‌‌های گوناگونی از علائمی که ذکر شد، خود را نشان دهد.
یک مشکل دیگر در کووید-۱۹ این است که بیماران دارای علائم خفیف ممکن است به ناگهان دچار تشدید علائم شوند یا در روند بهبودی علائم به ناگهان علائم‌شان با شدت بیشتر بازگردد و کارشان به بیمارستان بکشد.
اگر در جایی زندگی می‌کنید که شیوع بالای ویروس کرونا در آن وجود دارد، در شرایط کنونی که دسترسی به تست‌های تشخیصی ویروس هنوز آسان نیست، حتی با بروز علائم خفیف باید فرض را بر دچار‌شدنتان به کووید-۱۹ بگذارید و خودتان را در خانه ایزوله کنید.
در مدت ایزوله‌بودن در خانه باید مراقب علائم‌تان باشید، ازجمله دمای بدنتان را هر روز اندازه بگیرید و به بدتر‌شدن سرفه یا تنگی‌نفس‌تان توجه داشته باشید. اگر وضعیت تنفس‌تان بدتر می‌شود (سرعت تنفس‌تان از ۲۴تنفس در دقیقه بیشتر می‌شود)، باید فورا با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید.
ممکن است بین یک تا ۱۴‌روز (گاهی حتی بیشتر) طول بکشد تا فرد دچار عفونت علامت‌دار شود، اما در اغلب افراد ۳ تا ۵ روز پس از عفونت علائم ظاهر می‌شوند و پس از یک هفته روند بهبودی آغاز می‌شود.
به‌عنوان یک راهنمای کلی هنگامی می‌توانید از حالت ایزوله خارج شوید که دست‌کم ۷۲ساعت (بدون مصرف داروهای ضد‌تب) تب نداشته باشید، سایر علائم‌تان (مانند آبریزش بینی، خستگی، سرفه و درد شکم) برطرف شده باشد و دست‌کم 7روز از شروع علائم گذشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :