• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99094
+
-

نور خورشید و رطوبت؛ قاتل احتمالی ویروس کرونا

تحقیقات جدید نشان داده احتمالا نور خورشید و رطوبت بالا می‌تواند نیمه‌عمر عامل بیماری کووید-۱۹ را در هوا از یک ساعت به ۱.۵ دقیقه کاهش دهد

دانش و فناوری
نور خورشید و رطوبت؛ قاتل احتمالی ویروس کرونا

 تحقیق جدیدی که در آمریکا صورت گرفته نشان داده ویروس کرونا به سرعت در مجاورت تابش نور خورشید از بین می‌رود. به گزارش الجزیره، «ویلیام برایان» مشاور علمی و فناوری سازمان امنیت داخلی آمریکا در نشست خبری که در کاخ سفید برپا شده بود به خبرنگاران از تأثیر قدرتمند اشعه ماوراء بنفش روی این ویروس جدید خبر داد: مشاهدات ما تا امروز به تأثیر قوی نور خورشید در از بین بردن ویروس روی سطوح و هوا مربوط می‌شود. او گفت: در تحقیقات به رفتار مشابهی از رطوبت و دما رسیدیم و متوجه شدیم که افزایش دما و رطوبت، چندان مطلوب این ویروس نیست. نتایج این تحقیقات برای ارزیابی‌های نهایی هنوز به‌صورت عمومی منتشر نشده است.

با وجود این نتایج اولیه این تحقیقات امیدها برای اینکه در تابستان وضعیت جهانی در همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بهتر شود را افزایش داده است.
ویلیام برایان در این نشست سپس اسلایدهایی از خلاصه نتایج آزمایش‌هایی که توسط مرکز ملی تجزیه و تحلیل زیست و اقدامات متقابل مریلند انجام شده بود را به نمایش گذاشت. در این اسلایدها نشان داده شد که نیمه عمر ویروس – زمان لازم برای کاهش آن به نصف – در دمای بین 21تا 24درجه سانتی‌گراد و رطوبت 20درصد روی یک سطح غیرقابل نفوذ مانند دستگیره درها و استیل ضدزنگ 18ساعت است اما با بالا بردن رطوبت به 80درصد و افزودن نور خورشید، زمان از بین رفتن ویروس به 2دقیقه می‌رسد.
در شبیه‌سازی‌ پخش ویروس در هوا از طریق سرفه و عطسه نیز مشخص شد که رفتار ویروس کرونا در مجاورت نور خورشید و و رطوبت در هوا نیز به همان ترتیب است. در دمای 21تا 24درجه سانتی‌گراد و رطوبت 20درصد عمر ویروس یک ساعت بود که در حضور نور خورشید این زمان به یک و نیم دقیقه کاهش پیدا کرد.

برایان به این نکته اشاره کرد که شرایطی مانند هوای تابستان محیطی فراهم خواهد کرد که سطح انتقال ویروس به‌شدت کاهش می‌یابد. اما او هشدار داد که کاهش سطح انتقال به معنی نابودی کامل این ویروس نیست و بنابراین قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی باید از سوی همه افراد جامعه همچنان رعایت شود.
برایان گفت: اگر بگوییم که در فصل تابستان ویروس کاملا از بین می‌رود، رفتار غیرمسئولانه‌ای انجام داده‌ایم پس هشدار می‌دهیم که همچنان رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار باشد. اما تابستان و کم شدن سطح انتقال به ما کمک خواهد کرد تا فرصتی برای غلبه بر این ویروس مهلک داشته باشیم. او تأکید کرد: محققان ما در خلال این تحقیق دریافتند که ایزوپروپیل الکل ضد‌عفونی‌کننده مؤثرتری از سفیدکننده‌هاست.
این تحقیق آمریکایی‌ها در شرایطی انجام شده است که ویروس کرونا در کشورهایی با رطوبت و دمای بالا ازجمله مالزی، سنگاپور و تایلند نیز تاکنون قربانیان زیادی داشته است. در شرایطی که این تحقیق هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است و علنی نشده است برای متخصصان مستقل دشوار است که درباره قابل اعتماد بودن این اظهارات نظری بدهند.
اما سؤال کلیدی درباره این تحقیق طول موج و شدت نور خورشیدی است که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که این نور با میزان تابش نور خورشید در تابستان مطابقت دارد یا خیر. در مطالعات پیشین شواهد قابل اعتمادی برای تأثیر افزایش دما و رطوبت هوای تابستان و بهار بر عملکرد این ویروس مشاهده نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید