• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99111
+
-

«نور» چشم آمریکا را زد

ظریف با انتشار بخش‌هایی از قطعنامه منقضی شده 1929 و قطعنامه جدید2231 به مقامات آمریکا و اروپا توضیح داد نمی‌توانند بر پایه تفسیر ‌اشتباه و بی‌مبنا از قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را موعظه کنند

«نور» چشم آمریکا را زد

مقامات کاخ سفید منتظر تأیید پنتاگون بودند تا ببینند ماهواره چندمنظوره نور یک در مدار زمین قرار می‌گیرد یا نه و سپس واکنش نامناسب خودشان را اعلام کنند؛ مثل شهریور‌ماه سال گذشته که وقتی پرتاب ماهواره ناهید با موفقیت همراه نشد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنشی نامتعارف و بالحنی طعنه‌آمیز نوشت: برای ایران بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در مشخص کردن اینکه در «جایگاه یک» چه اتفاقی افتاده موفق باشند. با این حال ترامپ در نخستین واکنش به پرتاب موفق ماهواره نور با بیان اینکه واشنگتن ایران را زیرنظر دارد، گفت: ما بیشتر از خود ایرانی‌ها درباره آنها می‌دانیم. آنها چاره‌ای نداشتند جز اینکه دوباره تفسیر تحریف‌آمیز خودشان از قطعنامه2231 را به میان بکشند؛ اتفاقی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را مجاب کرد تا با رسم شکل برای آنها توضیح دهد، تفسیری که آنها از قطعنامه2231 دارند، مربوط به قطعنامه باطل شده 1929 است. صبح چهارشنبه روابط عمومی سپاه پاسداران اعلام کرد که این نهاد موفق شده یک ماهواره چندمنظوره با اهداف نظامی را در مدار زمین در فاصله 425کیلومتری قرار دهد. ابتدا ادعای سپاه مورد تردید و تشکیک غربی‌ها قرار گرفت تا اینکه پنتاگون رسما قرار گرفتن یک ماهواره ایران در مدار را تأیید کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم با انتشار اذعان 2مقام پنتاگون به موفقیت‌‌آمیز بودن پرتاب ماهواره نظامی ایران مدعی شد که این اقدام گامی چشمگیر به شمار می‌آید؛ چون برنامه فضایی ایران همان فناوری را استفاده می‌کند که مورد نیاز برای پرتاب موشک بالستیک بین‌‌قاره‌ای است که تهران را قادر خواهد ساخت تا به هر دشمنی تهاجم کند.

تکرار 
اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در موضع‌گیری خود مدعی نقض قطعنامه2231 توسط ایران شد؛ قطعنامه‌ای که سال94 در تأیید برجام صادر شد اما دولت ترامپ اردیبهشت سال97 با خروج از برجام نخستین ناقض قطعنامه2231 لقب گرفت. ادعای نقض قطعنامه2231 در حالی است که پیش از این نیز پس از برخی آزمایش‌های موشکی توسط ایران کشورهای غربی سعی کردند پرونده ایران را به شورای امنیت ببرند اما هربار نتوانستند تناقضی بین آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه2231 نشان دهند چون براساس قطعنامه2231 از ایران خواسته شده از انجام فعالیت‌های موشک بالستیکی که برای پرتاب کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، خودداری کند که این عبارت از طرفی صرفا یک درخواست غیرالزام‌آور از تهران است و از سوی دیگر ایران بارها اعلام کرده که هیچ کدام از موشک‌هایش با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند. آخرین تلاش برای باز کردن پای موشک‌های ایران به شورای امنیت آذر سال گذشته بود که 3کشور انگلیس، آلمان و فرانسه مشترکا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل مدعی شدند بخشی از برنامه موشکی ایران با قطعنامه2231 مغایرت دارد.

تفسیر اشتباه
دیروز هم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با انتشار متن قطعنامه1929 که ایران را ملزم به انجام ندادن فعالیت‌های موشکی می‌کرد و قطعنامه2231 که صرفا از ایران درخواست کرده است فعالیت موشکی بالستیک انجام ندهد در توییتر نوشت: ایالات متحده برخلاف قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت، از سال۲۰۱۷ مشغول زورگویی به همه بوده است. اروپا به جای تبعیت از قطعنامه۲۲۳۱، از ایالات متحده اطاعت کرده است. هیچ کدام از آنها نمی‌توانند بر پایه تفسیر اشتباه و بی‌مبنا از قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را موعظه کنند. ایران نه سلاح هسته‌ای دارد و نه موشکی که برای حمل چنین سلاح‌های دهشتناکی، طراحی شده باشد. حدس بزنید چه‌کسی دارد؟ 

ماهواره حق مسلم ماست
وزارت خارجه ایران در نخستین واکنش به پرتاب ماهواره نور، این اقدام را غرورانگیز خوانده بود. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد و تقبیح دخالت آمریکا در امور داخلی ایران، پیشرفت‌های علمی و فناوری به‌ویژه در حوزه هوافضا را حق ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: قطعا اینگونه دخالت‌ها در عزم ملت ایران برای پیشرفت خللی ایجاد نخواهد کرد.
سیدعباس موسوی همچنین تأکید کرد: هیچ قطعنامه‌ای ایران را از پرتاب ماهواره به فضا منع نمی‌کند و استناد آمریکا به قطعنامه۲۲۳۱ قطعا بی‌جا و خلاف واقعیات است؛ طُرفه آنکه قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت قطعنامه‌ای است که رژیم آمریکا با خروج خود از برجام آن‌را نقض کرده و همچنان دیگر کشورهای مستقل را برای نقض آن آشکارا تحت فشار قرار می‌دهد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با رد موضع آلمان در قبال پرتاب این ماهواره ایرانی اظهار داشت: وزارت امور خارجه آلمان در حالی درخصوص پرتاب ماهواره ساخته شده با تلاش مهندسان ایرانی ابراز نگرانی می‌کند که وزیر دفاع این کشور تصمیم خود برای خرید جنگنده با قابلیت حمل بمب هسته‌ای را رسانه‌ای کرده است. اینگونه سیاست‌های یک بام و دو هوا امنیت منطقه و اروپا و جهان را تهدید می‌کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان توسعه علم و فناوری در عرصه هوافضا را حق قانونی ایران دانست و تأکید کرد: ماهواره نور با اهداف صلح آمیز و در راستای سیاست دفاعی ایران است.

نور کجاست؟
براساس اطلاعاتی که در منابع رصد تحولات فضایی موجود است، ماهواره نور در مدار زمین مستقر است و به گفته مسئولان هوافضای سپاه هر 45دقیقه یک‌بار دور زمین در چرخش است. از سوی دیگر دیروز برخی منابع نوشته بودند که ماهواره نور دست‌کم یک مرتبه در فضای مناطق اشغالی فلسطین قرار گرفته است. سردار علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه در رابطه با ماموریت این ماهواره، گفت: ماموریت این ماهواره شناسایی در حوزه‌های غیردفاعی در مخاطرات طبیعی است و در حوزه دفاعی لازم داریم که آگاهی موقعیتی و آگاهی وضعیتی از پیرامون خود داشته باشیم که سنسورهایی که روی این ماهواره نصب شده‌اند، این کار را انجام می‌دهند. او با بیان اینکه نخستین سیگنال ماهواره در حوالی تبریز دریافت شده است، گفت: گام بعدی ما این است که ماهواره نور-2 را در مدار‌های بالاتر زمین قرار دهیم.


 تبریک روحانی به سپاه
رئیس‌جمهور در آیین بهره‌برداری از مجتمع ورزشی شهیدسپهبد قاسم سلیمانی در لامرد فارس، با اشاره به تلاش موفق سپاه پاسداران برای پرتاب ماهواره، این اقدام را برای مردم عزیز ایران اسلامی مبارک دانست و تأکید کرد: این اقدام نشان‌دهنده ارزشمند بودن همه تلاش‌های پیگیر در این شرایط سخت است. حسن روحانی اظهار داشت: این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنیا نشان داد با وجود سختی و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، فعالیت‌های تولیدی و سازندگی ما ادامه پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید