• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99074
+
-

گشایش تدریجی کسب‌وکارهای گردشگری

برچیده شدن محدودیت‌‌ها، شیب ابتلا به کرونا را افزایش داده و حالا معاون گردشگری از لزوم بازگشایی تدریجی کسب‌وکارهای گردشگری سخن می‌گوید

گردشگری
گشایش تدریجی کسب‌وکارهای گردشگری

محمد باریکانی- خبر‌نگار

  آمار ابتلا به کرونا در ایران با برچیدن محدودیت‌های سخت و بازگشت به‌کار بخشی از مشاغل و برداشتن محدودیت‌های تردد بین استانی و گشودن درهای بوستان‌ها به روی مردم، باز هم با افزایش مواجه شده است. در چنین شرایطی معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از لزوم گشایش کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر می‌دهد.

زمزمه آغاز سفر
ولی تیموری که خود عضو ستاد ملی مقابله با کرونا و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی این ستاد است، در خبری که وزارت میراث‌فرهنگی به رسانه‌ها ارسال کرده، اعلام کرده است که «برنامه ما در کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت کرونا برای سفرهای تجاری و اضطراری همزمان با آغاز ترددهای بین استانی با عنوان کار همراه با سلامت تعریف شده است.» آنطور که معاون گردشگری کشور گفته است: «هتل‌ها و مراکز اقامتی که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند درصورت تمایل خدمات خود را به مردم ارائه می‌کنند و 2پروتکل بهداشتی به این مراکز ابلاغ و پروتکل سوم بهداشتی نیز درخصوص بازگشایی و آغاز به‌کار تدریجی مراکز اقامتی مجاز ابلاغ شده است.»
 اظهارات معاون گردشگری و نماینده وزارت میراث‌فرهنگی در ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص لزوم گشایش تدریجی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری پس از آن صورت گرفته است که خبر تعدیل حدود 60هزار نیروی شاغل در بخش گردشگری و هتلداری ایران به‌دلیل تداوم شیوع کرونا در ایران، برای نخستین‌بار در روزنامه همشهری منتشر شد و اکنون معاونت گردشگری زمزمه‌های آغاز به‌کار تدریجی کسب‌وکارهای مرتبط با سفر و گردشگری را آغاز کرده است. از ابتدای شیوع کرونا در ایران تاکنون، بیش از 4200میلیارد تومان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به صنعت گردشگری ایران تنها در 2بخش هتلداری و شرکت‌های خدمات گردشگری خسارت وارد شده است. صنعت گردشگری تنها در 2بخش بیش از 120هزار شاغل مستقیم نیز دارد.

رویای برباد رفته 99
شیوع کرونا رویاهای سال 99صنعت گردشگری ایران را بر باد داد و تورهای گردشگری داخلی و خارجی و ورودی به کشور را به‌طور کامل به صفر رساند. فعالان صنعت گردشگری به همشهری می‌گویند که 3سال است که از جیب خورده‌اند و درآمدی نداشته‌اند. آنها به نوسانات ارزی سال97 که منجر به کاهش گردشگران ورودی شد اشاره می‌کنند و می‌گویند آن سال ارز به گردشگری آسیب رساند. سال98 نیز حوادث رخ داده در داخل و بحران در روابط بین‌الملل، ضربه دوم را به صنعت گردشگری وارد کرد و امسال نیز کرونا میخ آخر را بر تابوت گردشگری زد. اکنون این صنعت مانده است و بیش از 4200میلیارد تومان زیان ناشی از انتشار کرونا که برنامه‌ جدی برای جبران آن وجود ندارد و به گفته فعالان گردشگری به‌زودی بخش زیادی از شاغلان این صنعت به جمع بیکاران افزوده می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید