• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9873
+
-

دیدارهای چندجانبه ظریف؛ امروز در باکو، فردا در آستانه

وزیر خارجه امروز سفری فشرده به آسیای میانه خواهد داشت، او در مدت دو روز در دو اجلاس 4 و 3‌جانبه شرکت می‌کند. مقصد نخست ظریف باکو است، او در پایتخت آذربایجان قرار است در نشست 4جانبه ایران، آذربایجان، گرجستان و ترکیه شرکت کند، دستور کار این نشست بیشتر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه تجارت و ترانزیت است. وزیر خارجه در حاشیه این اجلاس با برخی همتایان خود هم دیدار می‌کند و عصر امروز هم به دیدار الهام علی اف رئیس‌جمهور آذربایجان می‌رود.
سفر ظریف به آذربایجان قرار بود دیروز انجام شود اما یک تماس باعث شد که وزیر خارجه در مسیر حرکت به فرودگاه تغییر مسیر بدهد. شنیده‌های خبرنگار همشهری حاکی است که رئیس‌جمهور خواستار دیدار فوری با وزیر خارجه شده هرچند درباره موضوع مورد بحث خبر موثقی در دست نیست اما ماجرا هرچه که بود باعث شد به‌دلیل تعویق یک روزه سفر، برنامه‌های ظریف در باکو فشرده‌تر شود.
وزیر خارجه قرار است امشب باکو را به مقصد آستانه قزاقستان ترک کند، آستانه از یک سال قبل شاهد برگزاری 8دور نشست بین معاونان وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه بوده است، نشست‌هایی که موضوع آنها کاهش تنش در سوریه بوده  و قرار است نشست نهم هم به‌زودی در این شهر برگزار شود اما قبل از آن وزیران خارجه 3کشور به‌عنوان ضامن‌های آتش بس در سوریه قرار است فردا برای سومین بار درباره بحران سوریه تشکیل جلسه بدهند. نشست قبلی محمد جواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف در آنتالیای ترکیه برگزار شد، 3وزیر یک‌بار هم در مسکو جلسه داشته‌اند، بعید نیست نشست بعدی در تهران باشد. از طرفی سران ایران، روسیه و ترکیه هم تا‌کنون یک دور در سوچی روسیه درباره سوریه تشکیل جلسه داده‌اند که در نتیجه آن نشست گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی برگزار شد. قرار است دور دوم این نشست اوایل سال جدید شمسی در استانبول ترکیه برگزار شود و براساس قرار اولیه بین حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، بعد از استانبول نوبت به میزبانی تهران از سران ترکیه و روسیه خواهد رسید. در نشست فردای آستانه احتمالا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز حضور خواهد داشت و محمد جواد ظریف علاوه بر حضور در نشست 3‌جانبه ملاقات‌های حاشیه‌ای را هم با برخی شرکت‌کنندگان در اجلاس ازجمله استفان دی میستورا و مقامات کشور میزبان در برنامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید