• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9869
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OgML
+
-

2پیام ابقای 3 وزیر

بعد از وزرای کار و راه،محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی هم دوباره از مجلس رأی اعتماد گرفت

مجلس
2پیام ابقای 3 وزیر

سومین وزیری که در روزهای پایانی سال 96مورد غضب جمعی از نمایندگان قرار گرفته بود در جلسه‌ای آرام و با کمترین حاشیه‌های معمول روزهای استیضاح بهارستان، باز هم از مجلس رأی اعتماد گرفت و به وزارتخانه‌اش برگشت. محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی با 117رای موافق در برابر 105رای مخالف و 7رای ممتنع بازهم سکاندار وزارت جهادکشاورزی ماند و همچون علی ربیعی و عباس آخوندی، وزرای کار و راه نیز از تیغ استیضاح مجلسی‌ها جست. تکیه زدن مجدد ربیعی، آخوندی و حجتی بر صندلی وزارت‌های کار، راه و کشاورزی به‌رغم شتاب مجلس در اعلام وصول طرح استیضاح این 3وزیر و بررسی صلاحیت مجدد آنها برای وزارت 2روز متوالی 2پیام داشت که هم در گعده‌های 2روز اخیر بهارستان هویدا بود و هم در اعلام موضع تحلیلگران سیاسی.
اولین پیام ابقای 3وزیر، هوشیاری نمایندگان حامی دولت و اصلاح‌طلبان مجلس نسبت به انگیزه پنهان جمعی برای تغییر مهره‌هایی از ائتلاف اعتدالگرایان- اصلاح‌طلبان است و مقابله به‌مثل آنها با لابی‌گری‌های برخی پاستور‌نشینان با جمعی از محافظه‌کاران بهارستان سبب شد به‌رغم انتقاداتی که اصلاح‌طلبان مجلس از سبک و نحوه مدیریت 3وزارتخانه مذکور دارند ربیعی، آخوندی و حجتی را باز هم راهی وزارتخانه‌هایشان کنند و در فضای سیاسی پیش آمده حامی‌شان باشند تا مانع کارشکنی‌ها در پیشبرد اهداف دولت شوند و دومین پیام هم مشخص شدن وزنه «لابی‌من‌های» جریان پنهانی است که در پاستور به‌دنبال یارکشی است.

ممانعت تابش از ایراد نطق صادقی

در همین راستا هم بود که دیروز نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس با آگاهی بموقع مانع ایجاد فضایی برای بهره‌برداری لابی‌من‌هایی شدند که عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توییتر به کنایه نوشته بود که برای کاندیدای احتمالی 1400کار می‌کنند. اصرار فراکسیون امید به دفاع از وزیر کشاورزی حاشیه‌های جالبی هم داشت که ازجمله آن می‌توان به ممانعت هیأت رئیسه فراکسیون امید از ایراد نطق محمود صادقی در موافقت با استیضاح وزیر جهادکشاورزی اشاره کرد. درحالی‌که لحظاتی به نوبت نطق صادقی باقی مانده بود، محمد‌رضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید به سمت او رفت و برگه نطقش را از او گرفت و به سمت جایگاه محمد‌رضا عارف، رئیس فراکسیون امید رفت. در این حین صادقی گلایه‌مندانه از تابش اصرار داشت که برگه نطق را به او بازگرداند اما وساطت عارف در این میدان صادقی را از حمایت استیضاح منصرف و او از نطقش اعلام انصراف کرد. این در حالی بود که نمایندگان منتسب به جریان محافظه‌کار مجلس همچون جلسات استیضاح ربیعی و آخوندی به‌شدت در تکاپو بودند تا بر شمار استیضاح‌کنندگان بیفزایند اما به‌رغم لابی‌های آنها تصمیم لحظه آخری فراکسیون امید برای حمایت از حجتی مانع موفقیت آنها شد.

عیدی مخالفان استیضاح به مردم

ناکامی استیضاح‌کنندگان که در میانه جلسه دیروز عیان شده بود، سبب شد موافقان حجتی با قدرت کلام بیشتری از او دفاع کنند؛ چنانچه غلامعلی جعفر‌زاده‌ایمن‌آبادی در دفاع از حجتی گفت: هرچند موافقان استیضاح شام رئیس‌جمهور در هفته گذشته  را به جمعی از نمایندگان عامل شکست استیضاح می‌دانند و در استوری‌های صفحه اینستاگرامشان آن را به عموم اعلام می‌کنند اما آگاهی اکثریت مجلس در برابر جنس این سه استیضاح عیدی مجلس به مردم و دولت است که علی مطهری هم پیش‌تر از آن خبر داده بود. ما در جلسات اخیر مجلس صدای مردم را شنیده‌ایم و با نقد کارشناسانه برای پیشبرد برنامه‌های دولت و مجلس گام بر‌داشته‌ایم.

روبوسی بعد از نقد

بحث در موافقت و مخالفت ادامه داشت اما نکته قابل توجه در میان این روند روبوسی موافقان استیضاح حجتی با او پس از نطق‌های انتقادی‌شان بود؛ ازجمله اینکه محسن کوهکن و مهرداد لاهوتی ازجمله موافقان استیضاح بعد از انتقادات جدی که درباره رویه حجتی در جهاد کشاورزی داشتند به سمت او رفتند و با او روبوسی کردند. مخالفت با حجتی محورهای بسیاری داشت؛ از به قول زهرا سعیدی، نماینده مبارکه زکات بگیر شدن کشاورزان صاحب زمین‌های زراعی گرفته تا به قول محسن کوهکن تاسیس باشگاه هم‌حزبی‌های حجتی اما نطق مستند وزیر کشاورزی و عقب‌نشینی برخی اعضای فراکسیون امید از طرح مخالفت با او سبب شد تا حجتی همچنان وزیر بماند.

   نظر رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره استیضاح‌ها

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان جلسه مجلس درخصوص استیضاح وزیر جهادکشاورزی و در جمع خبرنگاران گفت: اگر‌چه دولت از عملکرد وزرا و اعضای کابینه به‌طور قاطع دفاع کرده و ممکن است در مورد موضوع و شرایط زمانی استیضاح نیز ملاحظاتی داشته باشد، اما سؤال و استیضاح را حق قانونی نمایندگان محترم و همچنین فرصتی برای شفافیت و تشریح برنامه‌ها و خدمات دولت به افکار عمومی ارزیابی می‌کند. به گزارش ایسنا، محمود واعظی گفت: دولت از نقد دلسوزانه و سازنده نمایندگان محترم استیضاح‌کننده استفاده و از نمایندگان محترمی که با مشارکت خود از خدمات و برنامه‌های وزرا دفاع کردند، تشکر می‌کند. واعظی ابراز امیدواری کرد که رأی اعتماد مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به 3وزیر کابینه، آغاز دور جدیدی از تعامل بیشتر مجلس و دولت برای خدمت هر چه بیشتر به مردم عزیزمان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید