• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب : 9871
+
-

تغییر زودهنگام سفیر انگلیس در تهران

دیپلماسی
تغییر زودهنگام سفیر انگلیس در تهران

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راب‌مکر» جایگزین نیکلاس هاپتون شده است، این دومین بار در 10سال اخیر است که انگلیس زودتر از موعد سفیر خود در ایران را تغییر می‌دهد. براساس بیانیه لندن، «راب مکر» جایگزین «نیکلاس هاپتون» می‌شود.سفیر جدید انگلیس در نخستین اظهارنظر درباره انتصاب خود گفته است: ادامه تعامل با ایران، برای دستیابی به خاورمیانه‌ای امن‌تر و باثبات‌تر، ضروری است و برای حفظ توافق هسته‌ای و تعمیق روابط دوجانبه تلاش خواهم کرد. این اتفاق 5 روز بعد از تعرض هواداران یک فرقه تندرو به سفارت ایران در لندن صورت گرفته است. در آن حادثه، روز جمعه طرفداران فرقه شیرازی با ورود به بالکن ساختمان سفارت، پرچم ایران را شکستند.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه گفته بود «هاپتون» در آن دیدار عذرخواهی رسمی دولت انگلیس را ابلاغ کرد.
با توجه به اینکه هاپتون به‌تازگی به‌عنوان سفیر انگلیس در ایران منصوب شده بود ممکن است اقدام هاپتون در عذرخواهی رسمی از ایران از دلایل عزل ناگهانی او بوده باشد.
سایمون گس سفیر اسبق انگلیس در تهران هم درحالی‌که 2سال از زمان مسئولیتش در ایران باقی مانده بود تغییر کرد.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه که دیروز به کمیسیون امنیت ملی مجلس رفته بود، گفت: دولت انگلیس تعهد کرده است امنیت سفارت ایران را افزایش دهد. وی با اشاره به اینکه روال محاکمه تعرض‌کنندگان در جریان است تصریح کرد:  دولت انگلیس از این ماجرا اظهار «تأسف» و «عذرخواهی» کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید