• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98703
+
-

اعتراف «چینی» ترامپ

جیمی کارتر از نگرانی ترامپ در مورد پیشرفت‌های اقتصادی چین خبر داد

گزارش
اعتراف «چینی» ترامپ


جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، گفت که دونالد ترامپ در تماس تلفنی با او ضمن مشورت درباره وضعیت کنونی روابط میان واشنگتن و پکن، نسبت به «جلو افتادن» چینی‌ها در برابر آمریکا ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش نیوزویک، کارتر که در یک مراسم مذهبی در کلیسای نزدیک محل زندگی‌اش در شهر پلینز در ایالت جورجیا سخنرانی می‌کرد گفت که شنبه هفته گذشته دونالد ترامپ برای نخستین‌بار با او تماس گرفته تا در مورد روابط میان آمریکا و چین صحبت کند. او که اکنون 94سال دارد، بین سال‌های 1977تا 1981رئیس‌جمهور آمریکا بوده و عادی‌سازی‌ روابط میان واشنگتن و پکن در سال 1979میراث دولت او به شمار می‌رود.
جیمی کارتر گفت که با دونالد ترامپ در مورد پیشرفت‌های چین هم‌نظر است. او سپس خطاب به حضار گفت: «می‌دانید چرا؟ من روابط دیپلماتیک میان دو کشور را در سال 1979برقرار کردم. از آن سال تا به امروز چین چندبار درگیر جنگ شده است؟ هرگز. اما ما همیشه در جنگ بوده‌ایم.» 
کارتر در ادامه گفت: «آمریکا به جنگ‌طلب‌ترین ملت دنیا تبدیل شده است چرا که همیشه می‌خواهد خواسته‌های خودش را بر دیگر کشورها تحمیل کند.» به گفته او، این در حالی است که چین منابعش را به جای مصارف نظامی، صرف پروژه‌های زیرساختی مثل قطارهای سریع‌السیر می‌کند. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: «ما چند کیلومتر خط ریل قطارهای سریع‌السیر در آمریکا کشیده‌ایم؟ هیچ.»
کارتر در ادامه به بودجه نظامی آمریکا اشاره کرده و گفت: «من فکر می‌کنم ما سالانه میلیاردها دلار را نابود می‌کنیم، در حالی که چین حتی یک پنی هم برای جنگ هزینه نکرده است و به همین دلیل است که آنها از ما جلو افتاده‌اند؛ تقریبا در همه زمینه‌ها.» 
چند روز پس از سخنان کارتر، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که دونالد ترامپ با او در مورد چین تلفنی گفت‌وگو کرده است. در این بیانیه جزئیاتی در مورد سخنان رد و بدل شده میان رئیس‌جمهور سابق و کنونی آمریکا نیامده اما آورده شده که این تماس تلفنی در پی نامه‌نگاری جیمی کارتر و ترامپ در مورد روابط آمریکا با چین انجام شده است. کارتر حدود 3‌ماه قبل در نامه‌ای به ترامپ، پیشنهادهایی در زمینه بهبود روابط میان دو کشور و حرکت به سمت تنش‌زدایی مطرح کرد.
کارتر در سخنانش در کلیسای مارناتا گفت که قصد ندارد به انتقاد از سیاست‌های ترامپ در قبال چین بپردازد. او در عین حال گفت که نگرانی‌های ترامپ در مورد تبدیل شدن چین به قدرت اقتصادی اول دنیا را درک می‌کند.
آمریکا و چین طی 2سال گذشته درگیر یک جنگ تجاری بی‌سابقه بوده‌اند که به اعتقاد بسیاری از سوی دونالد ترامپ با هدف کند کردن رشد اقتصادی چین به راه افتاده است. طی این مدت، آمریکا روی 360میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه تجاری سنگین بسته است. چین نیز در واکنش روی 110میلیارد دلار از کالاهای ساخت آمریکا تعرفه بسته است. مذاکرات طرفین برای پایان دادن به این جنگ تجاری همچنان در جریان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید