• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106545
+
-

ترامپ علیه اپلیکیشن مشهور چینی

رئیس‌جمهور آمریکا، اپلیکیشن تیک‌تاک را ممنوع کرده تا احتمالا شرکت‌های آمریکایی سهام آن را ارزان‌ بخرند

فناوری
ترامپ علیه اپلیکیشن مشهور چینی

ساسان شادمان‌منفرد- خبر‌نگار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید با ممنوع کردن اپلیکیشن TikTok در این کشور می‌خواهد فشاری را بر صاحب چینی این اپ برای فروش آن وارد کند. خبرگزاری رویترز از آمریکا خبر داد که این اقدام پس از نگرانی‌هایی درخصوص امنیت ملی و قابل اعتماد نبودن TikTok صورت گرفته است. این البته یک ضربه بزرگ به شرکت ByteDance مالکTikTok به‌حساب می‌آید که به لطف موفقیت‌های تجاری‌اش تبدیل به یکی از انگشت‌شمار شرکت‌های خوشه‌ای جهانی چین شده است. تصمیم اخیر دونالد ترامپ به‌دنبال مذاکرات ناموفق روز جمعه بین کاخ‌سفید، ByteDance و خریداران بالقوه
 TikTok، ازجمله شرکت مایکروسافت صورت گرفت. آنها در گفت‌وگوهای خود نتوانستند به توافقی ‌دست پیدا کنند. در حال حاضر، ارزش
 TikTok بیش از 50میلیارد دلار است و به‌نظر می‌رسد که با اقدام جدید رئیس‌جمهوری آمریکا، شاهد کاهش ارزش این اپلیکیشن باشیم که بدین‌ترتیب شانس خرید آن از سوی آمریکایی‌ها افزایش هم خواهد یافت. البته هم‌اکنون توضیحات بیشتری درخصوص ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن در آمریکا منتشر نشده و این درحالی است که آمریکا ماهانه 80میلیون کاربر فعال در تیک‌تاک دارد.

پیدایش
 تیک‌تاک که دفتر مرکزی آن در پکن، پایتخت چین قرار دارد، یک سرویس اشتراک ویدئوست که ابتدا با عنوان «دوئین» و در‌ ماه سپتامبر سال2016در چین عرضه شد. کمی بعدتر و در سال2017، این اپ به‌صورت جهانی و با نام تیک‌تاک در اختیار مردم قرار گرفت و با استقبال بسیار زیادی هم روبه‌رو شد. کاربران در TikTok می‌توانند موزیک‌ویدئوهای بسیار کوتاه 3تا 60ثانیه‌ای بسازند و نشر بدهند. شرکت ByteDance در نهم نوامبر2017، اقدام به خرید استارتاپ آمریکایی «موزیکال.لی»
 (musical.ly) کرد و بدین‌ترتیب توانست با رشد بیشتر، کاربران بیشتری را به‌دست آورد. این اپ برای 2 سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس بوده و در‌ ماه ژانویه سال‌جاری میلادی در رده هفتم پرطرفدارترین پلتفرم‌های اجتماعی قرار داشته است. در این جدول، فیسبوک، یوتیوب و واتس‌اپ در رده‌های اول تا سوم ایستاده‌اند. محبوبیت این شبکه اجتماعی و نفوذ آن در آمریکا به قدری زیادشده که برخی رسانه‌های مشهور این کشور مانند نیویورک‌تایمز در تیم شبکه‌های اجتماعی خود کارگروه ویژه‌ای برای تولید محتوا برای تیک‌تاک دارند.

محبوبیت در آمریکا
جلوه‌های ویژه و راحت‌بودن تیک‌تاک باعث شده تا نوجوانان و جوانان آمریکایی گرایش فراوانی به استفاده از این اپ پیدا کنند؛ موضوعی که دونالد ترامپ را در کشاکش جنگ تمام‌عیارش با چین، نگران کرده است. در چنین شرایطی ByteDance چند گزینه را پیش روی خود دارد که یکی از آنها فروش «تیک‌تاک» به آمریکایی‌هاست. آنها از این راه می‌توانند پول خوبی به‌دست بیاورند، اما به‌نظر می‌رسد که همان موضوعی که آمریکایی‌ها را نگران کرده، پس از آن چینی‌ها را دچار نگرانی خواهد کرد. موضوعی که سازمان امنیت ملی آمریکا مطرح کرده، بحث جاسوسی چینی‌ها از طریق تیک‌تاک است که با فروش آن، جریان برعکس خواهد شد و حالا اطلاعات کاربران چینی ممکن است در دسترس سرویس‌های جاسوسی آمریکایی قرار بگیرد.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها
تیک‌تاک پیش‌تر در آمریکا به‌خاطر جمع‌آوری اطلاعات شخصی مربوط به کودکان زیر 13سال بدون رضایت والدین‌شان، با جریمه روبه‌رو شده بود. همچنین دولت هندوستان نیز به‌دنبال بالا گرفتن اختلاف‌ها با چین، این اپلیکیشن را ممنوع اعلام کرد که این یک ضربه سنگین برای تیک‌تاک محسوب می‌شود؛ چراکه بعد از چین، هندی‌ها دارای بیشترین کاربر در این اپ بودند.

اعداد تیک‌تاک
 اپلیکیشن TikTok در سال2019، بیش از 738میلیون بار دانلود شده است. این اپ در مجموع بیش از یک‌میلیارد و 500میلیون بار دانلود شده. تخمین زده می‌شود که 57درصد از کاربران متعلق به چین باشند. تیک‌تاک در آمریکا و در سال2019میلادی، 46میلیون مرتبه دانلود شده است. کاربران اندرویدی این اپ در سال2019میلادی، حدود 68میلیارد ساعت وقت پای آن گذاشته‌اند. کاربران به‌طور متوسط روزانه 45دقیقه وقت صرف تیک‌تاک می‌کنند. کاربران هندی روزانه 38دقیقه از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. سود TikTok در سال2019، بالغ بر 9/176میلیون دلار بوده است. این اپلیکیشن در 139بازار نرم‌افزاری جهان در 40زبان مختلف وجود دارد. کاربران چینی به‌طور متوسط هر 8تا 10دقیقه یک‌بار به این اپ سرمی‌زنند. در پایان سال2019میلادی، شرکت ByteDance با 78میلیارد دلار، ارزشمندترین استارتاپ خصوصی دنیا نام گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید