• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98691
+
-

قربانیان خط مقدم

هنوز آماری رسمی درباره تعداد مبتلایان، درگذشتگان و بهبودیافتگان کادر درمانی سراسر ایران  منتشر نشده است اما به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از پزشکان به کووید-19مبتلا شده‌باشند

آوین آزادی_روزنامه نگار

این‌روزها آنها را بیشتر می‌بینیم و می‌فهمیم. هر بار که عکس یا فیلمی از بیمارستان‌ها به دست‌مان رسیده، دلمان به درد آمده؛ وقتی از خستگی به گوشه‌ای پناه برده و نشسته، خوابیده‌اند؛ وقتی رد ماسک روی صورت‌شان افتاده و لباس‌های سرتاسری، امان‌شان را بریده؛ وقتی از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند و ماه‌هاست که با تنهایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ وقتی بعد از این‌همه فشار و استرس، در نهایت مبتلا می‌شوند و روی همان تخت‌هایی می‌افتند که چند روز قبل، از بیماران بستری بر آنها، مراقبت می‌کردند؛ وقتی آرام و بی‌صدا تسلیم کووید-19 می‌شوند؛ پرستاران، پزشکان و حتی نیروهای خدماتی که این‌روزها در بیمارستان‌ها از جان مایه می‌گذارند و تنها یک خواسته از ما دارند: «در خانه بمانید.» کادر درمان نخستین گروهی هستند که در معرض ابتلا به ویروس کرونا به‌طور مستقیم قرار دارند و حتی آمار درستی از میزان تلفات آنها وجود ندارد. کیانوش جهانپور در نشست خبری‌ای که در ششم فروردین‌ماه برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: تاکنون ۴۳پزشک، پرستار و کادر بهداشتی و درمانی که در خط مقدم مدافعان سلامت بوده‌اند به‌علت ابتلا به ویروس کرونا شهید شده‌اند. 

آمار‌های متناقض
پزشکان و پرستاران در ایران (به‌خصوص در روزهای ابتدایی شیوع کرونا) قربانی کمبود امکانات شده‌اند و می‌شوند. آمارهای غیررسمی و تأییدنشده، خبر از شهادت بیش از 100نفر از اعضای کادر درمان تا 20فروردین‌ماه می‌دهد که 2.39درصد کل تلفات کشور در این بازه زمانی و 10برابر میانگین تلفات کادر درمان در دنیاست. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین علت بالابودن آمار مرگ‌ومیر کادر درمان ایران و کسب رتبه اول دنیا، عدم‌تامین پوشش حفاظتی مناسب است. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفته است: برایم جالب است که شاید روزانه ۱۰هزار ماسکN95 مصرف داریم و صریح بگویم که نمی‌توانیم جان کادر درمانی خودمان را تامین کنیم؛ زیرا با کمبود‌های بسیاری مواجه هستیم و شرمنده آنها هستیم و اگر بگویم که ۵۰درصد کادر درمانی استان ما مبتلا به کرونا هستند، خلاف نگفته‌ام.

کادر درمان در گیلان روزگار خوشی ندارند 
وحید منصف (متخصص طب اورژانس و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی)، محمدعلی ربیعی (پزشک شهر رشت)، دکتر رضا کوچکی‌نیا (پزشک شهر آستانه اشرفیه)، سیامک دیوشلی (متخصص اطفال بندرانزلی)، دکتر حمید لطفی (پزشک متخصص ارتوپدی در صومعه‌سرا)، علی شیخ‌مرادی (پرستار بیمارستان قائم رشت)، نرجس خانعلی‌زاده (پرستار بیمارستان لاهیجان) و غلامرضا وثوقی‌کیا (پرستار تیم جراحی بیمارستان رشت) حالا نامشان در لیست شهدای خدمت استان گیلان است. گیلان روزهای سختی را پشت سر گذاشته و امان پزشکان این استان، بریده است. اردشیر شیران (پزشک اصفهانی)، فرید نیرویی (پزشک عمومی) و مصطفی صمدی (پزشک عمومی در بابل مازندران) پزشکانی هستند که در راه مبارزه با کرونا به شهادت رسیده‌اند. همچنین رامین عزیزی‌فر (پرستار بیمارستان بهارلوی تهران) بر اثر ابتلا به کرونا شهید شده است.

ابتلای کادر درمان در سراسر ایران 
آمار مدونی از میزان دقیق مبتلایان کرونا در کادر درمانی کشور وجود ندارد اما هر کدام از استان‌ها روایت خود را دارند. به طور میانگین هر آماری که از هر استانی منتشر شده نشان‌دهنده ابتلای 40تا 50درصد کادر درمان آن استان به کووید-19 است. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سازمان صنعت و معدن استان کرمان مدتی پیش اعلام کرده که ۴۱درصد از افراد مبتلا به کرونا در این استان از خود کادر پزشکی هستند. در نهم فروردین‌ماه، عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی و سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز از ابتلای شماری از پزشکان و پرستاران این استان به ویروس کرونا خبر داده و گفته است 7درصد از کل مبتلایان به کرونا در استان فارس از پرسنل درمانی این استان هستند. محمود نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در آخرین گزارش خود اعلام کرده که 30نفر از کادر درمان این استان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که 8نفر از آنان پزشکان فوق‌متخصص و متخصص و بقیه هم پرستار و کادر آزمایشگاهی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید