وزیر آموزشوپرورش درهمایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسبوکار گفت: فرهنگ سازمانی درآموزشوپرورش بهشدت در برابر اصلاحات مقاومت میکند.
به گزارش ایلنا، سیدمحمد بطحایی با اشاره به چالش اشتغال جامعه گفت: این چالش یکی از مهمترین مسائل کشور است که در حال تبدیلشدن به یک بحران است و ممکن است همه شئون زندگی اجتماعی جامعه را در برگیرد و ابعاد اثرگذاری این چالش در حوزههای دیگر جامعه بسیار اثرگذارتر از تأثیر اقتصادی آن است.
او با اشاره به نقش مهمی که آموزشوپرورش عمومی میتواند در بهبود کسبوکار کشور داشته باشد، اظهار کرد: در آموزشوپرورش تلاشهای فراوانی انجام دادهایم تا نقش آن را در بهبود اوضاع کسب و کار بیشتر کنیم، اما هنوز نتوانستهایم به آن جایگاهی که مدنظرمان بوده است برسیم. وی گفت: طرح کاد به همین منظور تدوینشده بود و بعد از مدتی از انجام آن طرح زمانی که در بررسیها مشخص شد که این طرح به اهدافش نرسیده است آن را ملغی کردند و بعد از مدتی طرح کاد را تدوین کردند و هدف این طرح آن بود که دانشآموزان یک روز از هفته را وارد بازار کار شوند و بهصورت استاد و شاگردی مهارتهای موردنیاز را یاد بگیرند که این طرح هم به اهداف خود نرسید و ملغی شد.
بطحایی با اشاره به تغییر نظام آموزشی در سال ۷۱ افزود: با تغییر نظام آموزشی، شاخه جدیدی در رشتههای تحصیلی به نام شاخه کاردانش تأسیس شد و هدف از تأسیس این رشته اتصال مستقیم دانشآموزان به بازار کار بود و دانشآموزان در این شاخه ۹۶ واحد درسی را میخواندند که ۴۸ واحد آن به دروس نظری و ۴۸ واحد آن دروس اختصاصی مرتبط بود. در سالهای آغازین این طرح، استقبال از این شاخه خیلی کم بود و جذب دانشآموزان و قانع کردن خانوادهها به انتخاب این شاخه خیلی ضعیف بود اما بعد از چند سال بهقدری استقبال از این شاخه زیاد شد که مجبور به انجام غربالگری برای پذیرش دانشآموزان شدیم.
وی در ادامه افزود: در بررسیهایی که در سالهای اولیه تأسیس این رشته انجام شد، ۸۰ درصد فارغالتحصیلان این رشته توانسته بودند شغل مناسبی را برای خود پیدا کنند اما این روند ادامه پیدا نکرد و از اواسط دهه 80 فارغالتحصیلان این رشته نتوانستند مانند گذشته جذب بازار کار شوند.
وزیر آموزشوپرورش با طرح این پرسش که چرا همه تلاشها در مورد نزدیک کردن دانشآموزان با بازار کار، نتوانسته است موفقیت کسب کند، گفت: مأموریت نظام آموزشوپرورش از هدف اصلی خود گم شده و مدارس هدفگذاریهای خود را تغییر دادهاند و به سمتی رفتهاند که همه دانشآموزان به سمت دانشگاه و مدارج بالای تحصیلی تا دکتری برنامهریزی میکنند. این سیطرهای که آموزش مهارتهای دانشی بهوجود آورده است سبب شده تا آموزشهای ما منجر به یادگیری بهمعنای تغییرات پایدار و مثبت در یادگیرنده نشود. این تغییر هدف مدارس، به سیستم آموزشی اجازه نمیدهد تا سایر مهارتهای موردنیاز به دانشآموزان آموخته شود.
وی در ادامه افزود: برای دانشآموزان پیشدبستانی تست طراحی میشود و دانشآموزان در دبستان چندین بار در سال آزمونهای تستی میدهند و یا بهدنبال جداسازی دانشآموزان هستیم، در چنین شرایطی نمیتوانیم جامعه واقعی را برای دانشآموزان در مدرسه داشته باشیم و مهارتهای کسبوکار را به آنها آموزش دهیم. مدرسهای که از ابتدا سنگ بنای آن بر مهارتهای دانشی بسته میشود، در شرایطی که کودکانمان به مهارتهای یادگیری متعددی نیازمند هستند، نمیتواند در توسعه و یا بهبود فضای کسبوکار موفق عمل کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این مشکلات گفت: در راه اتصال دانشآموزان به بازار کسبوکار مصمم هستیم و باآنکه مشکلات را میدانیم، اما مقاومت در برابر تغییرات در آموزش وپرورش بسیار زیاد است و فرهنگ سازمانی در این وزارتخانه بهشدت در برابر اصلاحات مقاومت میکند اما این مسئله دلیل نمیشود که ما بهدنبال اصلاح در آموزشوپرورش نباشیم و با قدمهای کوچک بهدنبال تغییرات خواهیم بود تا بهتدریج با همراهی کامل مواجه شویم.
پنج شنبه 24 اسفند 1396
کد مطلب :
9858
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/z6vm
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved