• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98562
+
-

برگزاری کنکور؛ 20 روز بعد از روزی که معلوم نیست

برگزاری کنکور؛ 20 روز بعد از روزی که معلوم نیست


رویداد پر تب و تاب کنکور؛ هرساله به‌ویژه در آغاز سال، دغدغه مشترک بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و اگر این رویداد با مسائل و مهمانان ناخوانده‌ای نظیر کرونا نیز مواجه شود، خواه ناخواه زندگی داوطلبان و خانواده‌هایشان از حاشیه‌ها و گمانه‌زنی‌های پیرامون این آزمون مهم در امان نخواهد ماند. به گزارش ایسنا، با توجه به شیوع کرونا ویروس در کشور و به تبع آن تعطیلی آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها و مدارس، همچنین تعویق زمان برگزاری تمامی آزمون‌های تابع دانشگاه‌های 2 وزارتخانه علوم و بهداشت، مجدد حاشیه‌های پیرامون کنکور ۹۹ و میزان تأثیرپذیری آن از کرونا ویروس افزایش یافت و نگرانی‌های داوطلبان درخصوص حذف یا زمان برگزاری این آزمون دوچندان شد.
در همین رابطه میر حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهارنظری اعلام کرد که تنها مبحثی که در جلسات پیش از عید و پس از آن به‌صورت مجازی و حضوری میان مسئولان و نمایندگان صورت گرفت، بحث سلامتی دانش‌آموزان بوده است. این مسئله به‌قدری مهم است که کنکور هم باید تحت‌الشعاع سلامتی دانش‌آموزان قرار گیرد. وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیلی شرایط برای برگزاری کنکور فراهم نشد، درخصوص کنکور قانون وجود دارد و می‌توان براساس سوابق تحصیلی اختیارات لازم را به همه دانشگاه‌ها داد، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به همین شیوه دانشجو می‌پذیرند؛ یعنی دانشجو سوابق خود را ارائه می‌دهد و بعد پذیرش می‌گیرد. آنچه الان اهمیت دارد سلامت فرزندان این کشور است و تا زمانی که سلامت آنان تضمین نشده کنکور یا هرگونه آزمونی که بخواهد تجمعی در آن ایجاد شود، قطعاً از سوی ستاد ملی کرونا مورد تأیید نخواهد بود. میرزاده درخصوص پذیرش در رشته‌های پرمتقاضی درصورت حذف کنکور ۹۹ نیز گفت: هر دانشگاه برتر می‌تواند برای خودش یک شاخص‌هایی را تعریف کند. باید به دانشگاه‌ها اختیاراتی بدهیم و هر دانشگاهی براساس ظرفیتش دانشجو بپذیرد. نکته مهم‌تر این است که دانشگاه‌ها قبل از اینکه دانشجو پذیرش کنند باید نیاز جامعه را درنظر داشته باشند.
 اگر چه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از چند روز از مطرح کردن این بحث، اظهارنظر خود را صرفا یک پیشنهاد از سوی کمیسیون برای کنکور ۹۹ عنوان کرد اما گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌های ناشی از حذف یا عدم‌حذف کنکور امسال در جامعه قوت گرفت و با وجود اینکه خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین نشست کارگروه ویژه آموزش کشورهای عضو یونسکو خاطرنشان کرد: کنکور ورودی دانشگاه‌ها در همه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری طبق روال سال‌های قبل انجام می‌شود و درصورت لزوم با چند هفته تأخیر برگزار خواهد شد، اما این اظهارنظر صریح نیز نتوانست نگرانی‌ها پیرامون این را کاهش بدهد.
منصور کبگانیان، قائم‌مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حداقل باید بین برگزاری آزمون نهایی دوره متوسطه و کنکور سراسری 20روز فاصله باشد، گفت: از نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کنکور سراسری در سال‌جاری به‌صورت حضوری و با تاریخ منعطف براساس پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا برگزار خواهد شد. براساس اعلام وزیر علوم، براساس امکانات موجود و با همکاری دستگاه‌ها، امکان برگزاری آزمون سراسری در شرایط آرام و سالم منطبق بر پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا وجود دارد.
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز گفته است: با توجه به حضور همه نهادهای مسئول در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، مصوب شد تا کنکور با ملاحظه و درنظر گرفتن همه استاندارد و پروتکل‌های سلامت برگزار شود. وی ادامه داد: طبق مصوبه جلسه ۱۲۸ ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، به‌طور حتم کنکور سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد، منتهی زمان برگزاری منعطف و تابع امتحان سال ششم دبیرستان خواهد بود. لذا هر زمان که امتحان سال آخر متوسطه برگزار شد ۲۰روز بعد کنکور سراسری برگزار خواهد شد.
در همین رابطه ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز، گفته است: در مورد آزمون سراسری طبق مصوبات، 20روز بعد از پایان امتحانات سال ششم متوسطه یعنی کلاس12 آزمون سراسری باید برگزار شود. براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، آزمون‌های کارشناسی‌ارشد، دکتری و دستیاری آموزش پزشکی در خرداد‌ماه برگزار خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید