• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98504
+
-

انتقاد اعضای شورای نگهبان ازطرح مجلس درباره ردصلاحیت‌ها

اصلاح بی‌موقع قانون

سخنگوی شورای نگهبان پیشنهاد کرده است در ادامه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس یک بند اضافه شود که هر نماینده بعد از استماع دلایل رد صلاحیت خود موظف باشد در یک میتینگ انتخاباتی آنها را بیان یا در رسانه‌ها منتشر کند

مجلس
اصلاح بی‌موقع قانون

فرزانه آیینی _ خبرنگار

تصویب دیرهنگام دو فوریت طرح اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس نکوهش این اقدام بهارستان از سوی شورای نگهبان را در پی داشت. مجلس در نشست چهارشنبه گذشته‌اش به دو فوریت طرحی رأی داد که درصورت تصویب نهایی آن اگر گزارشی که منجر به ردصلاحیت نماینده‌ای می‌شود نادرستی‌اش اثبات شود فرد گزارش‌دهنده اگرمامور دولت باشد باید به انفصال از خدمت و در غیراین صورت به 6‌ماه حبس محکوم شود.  در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان 75نماینده فعلی مجلس را رد صلاحیت کرد، داشتن فساد اقتصادی و اتهامات اخلاقی پرتکرار‌ترین فاکتوری بود که سبب رد صلاحیت نمایندگان شد و طبق سنوات گذشته اعلام شد ارائه مستندات فقط به فرد رد صلاحیت شده خواهد بود.   این مصوبه مجلس آن هم در روزهایی که نفس مجلس دهم به شماره افتاده است، با واکنش‌هایی از سوی شورای نگهبان همراه شد. در همین راستا عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دست‌به‌قلم شد و پرکنایه به تصمیم بهارستانی‌ها تاخت. او در حساب شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت:« در خبرها آمده بود که مجلس بعد از تعطیلات کرونایی و غیرکرونایی جلسه علنی داشت و ناگهان یک طرح دوفوریتی مطرح شد که همگان را به تعجب واداشت. وسط بحران کرونا چه چیز واجب‌تر از اصلاح قانون انتخابات؟ انتظاری که ۴ سال به پای آن نشسته بودیم! اول خیال کردم وظیفه ناتمام مجلس یعنی اصلاح قانون انتخابات و اجرای سیاست‌های کلی انتخابات موضوع دوفوریتی است، اما زهی خیال باطل! احقاق حق آن دسته از نمایندگانی که علیه آنها مثلا گزارش خلاف واقع داده شده است! موضوعی حیاتی و ضروری برای کشور آن هم در این وانفسای کرونایی! آن قدر مهم که سایر مصوبات مورد نیاز کشور به تأخیر افتد و حقوق از دست رفته احتمالی آن ۷۵ نفر نماینده که از اوجب واجبات شناخته شده اولویت یابد و البته که فی التأخیر آفات؟ حالا کاری نداریم چرا در بیان تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده همیشه عدد ۹۰ و ۸۰ تکرار می‌شود؟ منظور خاصی در میان است؟ نمی‌دانم ولی یکی نیست از اینها بپرسد الان که جلسات علنی دارید از نمایندگان ردصلاحیت شده خواسته شود دست خود را بالا بگیرند و یک نفر دیگر شمارش کند. قطعا از ۷۵ نفر بالاتر نخواهد رفت. این نه به تعبیر وزیر معزول، کرونای شورای نگهبان است و نه به تعبیر نماینده مجلس دهم عذاب الهی آن هم به‌خاطر رد صلاحیت نمایندگان! صرفا یک شمارش ساده از یک تا ۷۵ است.»

او در ادامه متن بلند بالایش در نقد رأی نمایندگان افزود:«زیاد از بحث اصلی دور نشویم، ما در شورای نگهبان البته موافق هستیم که هر کس ادعای کذبی به نمایندگان و غیرنمایندگان وارد کرد باید در محاکم پاسخگو باشد، هم قانون داریم و هم می‌توان دوباره بر آن تأکید کرد، اما از آن طرف طراحان این طرح هم قول دهند وقتی مطالب برایشان روشن شد و دلایل آن هم نه در یک که بعضا در چند جلسه توضیح داده شده از توسل به این مقام و آن مقام خودداری  و از حاشیه‌سازی پرهیز کنند.»
کدخدایی خطاب به نمایندگان مدافع طرح تأکید کرد که خودتان به مردم حوزه انتخابیه بفرمائید که دلایل چه بوده است! شاید بهتر باشد یک بند دیگر به این دو فوریت  اضافه شود که هر نماینده بعد از استماع دلایل رد صلاحیت خود موظف باشد در یک میتینگ انتخاباتی آنها را بیان و یا در رسانه‌ها منتشر کند!؟ الحاق این بند هم زحمت ما را در مقابل سؤال خبرنگاران محترم کم می‌کند که همیشه پاسخ می‌دهیم قانون ما را از انتشار دلایل رد صلاحیت منع کرده است و هم نشان می‌دهد که نمایندگان محترم به‌دنبال اصلاح قانون انتخابات برای اصلاح روند جاری انتخابات هستند! در این صورت دو فوریتی آنها نیز قابل توجیه خواهد بود.فاعتبروا یا اولی الابصار!

 وقتی مجلس به فکر رد صلاحیت‌ها ست باید به کجا پناه برد؟
کنایه مطهری به شورای نگهبان پایان ماجرا نبود و چند ساعت بعد از برجسته شدن اظهارات مطهری در رسانه‌ها دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان هم به میدان آمد و رویکرد مجلس در قانون‌نویسی درباره اصلاح قانون انتخابات را در روزهای کرونایی زیر سؤال برد، هادی طحان نظیف دیگر عضو حقوقدان شورای نگهبان هم که کمتر از یک سال پیش با رأی مجلس دهم به عضویت شورای نگهبان درآمد در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت:« اینکه نمایندگان مردم چقدر دغدغه مردم و مسائل آنها را در چنین روزهای کرونایی داشته باشند، جایگاه مجلس را در ذهن جامعه روشن می‌کند. اینکه الان مردم در چه وضعیتی هستند و با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و نمایندگان آنها چقدر پیگیر مسائل و موضوعات مردم باشند، آنها را در رأس امور می‌نشاند... براساس اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس می‌تواند در عموم مسائل ورود و قانونگذاری کند تا برای حل مسائل مردم، هیچ بن‌بستی وجود نداشته باشد.» طحان نظیف ادامه داد: «وقتی مردم با چشمان خود می‌بینند که مجلس محترم در آخرین روزهای فعالیت خود درخصوص تصویب قانون بودجه که مهم‌ترین قانونی است که بر وضعیت اقتصادی آنان و کشور در یک سال آتی اثرگذار است، دست به دامان رهبری با حکم حکومتی می‌شود، از ظرفیت‌های قانون اساسی مانند اصل ۷۹ که دقیقاً برای چنین روزهایی تعبیه شده بهره نمی‌برد و در شرایط کرونایی به تأمین هزینه‌های بیمه‌ای و درمانی بیماران کرونا و خصوصاً افراد نیازمند مبتلا به این بیماری، اعطای کمک و تسهیلات جبرانی برای کسب و کارهایی که به‌خاطر این شرایط دچار مشکل شده‌اند و همچنین تأمین اقلام و نیازهای ضروری و اساسی مردم در این شرایط  کم توجهی می‌کند و مسائل و دغدغه‌های دیگری مانند نمایندگان رد صلاحیت شده، برای آنان اولویت دارد، به که و کجا باید پناه برد؟» طحان نظیف البته یاد آور شده که تأیید نهایی این طرح برعهده شورای نگهبان است.

مطهری: شورای نگهبان می‌خواهد مطلق العنان باقی بماند

درپی سخنان بی‌پرده کدخدایی با بهارستانی‌ها، علی مطهری، نماینده تهران و فرزند شهید مطهری که بعد از3 دوره حضور در بهارستان در انتخابات مجلس یازدهم با عنوان عدم‌التزام به نظام جمهوری اسلامی ردصلاحیت شد نیز کنایه‌وار درصدد پاسخگویی به سخنگوی شورای نگهبان بر آمد، او در حساب شخصی‌اش درتوییتر در متنی مختصر نوشت:«واکنش آقای کدخدایی به طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح قانون انتخابات قابل تأمل است. ظاهراً ایشان مایل است شورای نگهبان 
مطلق العنان باقی بماند. اصرار پی در پی وی بر اینکه کار شورا درست بوده، حاکی از عذاب وجدان ایشان از برخی رد صلاحیت‌های بی‌حساب است که امری مبارک است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید