• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98480
+
-

اخطار دریایی به آمریکا

درست یک‌سال بعد از قرارگرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا و اقدام متقابل ایران در قرار‌دادن نام فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه، منطقه خلیج‌فارس شاهد تقابل نظامی نیروهای آمریکایی با سپاه پاسداران بود. روز پنجشنبه نیروهای آمریکایی فیلمی منتشر کردند که در آن قایق‌های تندروی سپاه در مقابل شناورهای آمریکایی مشغول حرکت بودند. در یکی از لحظاتی که فیلمبردار تصویر را جلو می‌برد، تصویری از یک نیروی سپاه نمایان می‌شود که با انگشت اشاره در حال خط و نشان کشیدن برای نیروهای طرف مقابل است. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در بیانیه‌ای مدعی شده که 11 شناور نظامی ایرانی در محدوده‌ شمال خلیج‌فارس به 6کشتی جنگی از ناوگان نیروی دریایی آمریکا ‌نزدیک شده و برای آنها مزاحمت ایجاد کرده‌اند.
اسامی این شناورهای آمریکایی ناو یواس‌اس لوئیس بی.پولر، ناوشکن پال همیلتون‌ و ناوچه‌های فایربولت، سیروکو، رنگل و مائوئی عنوان شده است.

در این بیانیه ادعا شده است قایق‌های سپاه مکررا از فاصله خیلی نزدیک و با سرعت زیاد از جلو و عقب کشتی‌های آمریکایی رد شدند. ازجمله یک‌بار از فاصله ۴۵متری کشتی پولر و ۱۰متری دماغه مائوئی عبور کردند.
به گزارش همشهری، آمریکایی‌ها گشت‌زنی‌های شناورهای ایرانی به‌منظور حفظ امنیت کشور و منطقه را خطرناک و تحریک‌آمیز توصیف کرده‌اند. در واکنش به ادعاهای آمریکا، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج‌فارس می‌شود، در واقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌هاست که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بیخود هم می‌کنند. وی تأکید کرد: قطعا مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه‌کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند تا برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست ‌کنند. واشنگتن اعلام کرده است که این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حال انجام عملیات مشترک با هلی‌کوپترهای «آپاچی ‌ای‌اچ۶۴-ای» بوده‌اند.

کشتی‌های جنگی آمریکا مدعی شده‌اند: چندین هشدار از طریق ارتباطات رادیویی به شناورهای ایرانی صادر کردیم که پس از حدود یک ساعت این شناورها از کشتی‌هایمان فاصله گرفتند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» با بیان اینکه با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاقی که رخ داد، منتقل کنیم. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین از گفت‌وگوی خود با وزرای خارجه قطر، امارات و کویت درباره موضوعات مختلف ازجمله ایران خبر داده است. در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان زیر یکی از توییت‌های قدیمی خود نوشت: یادآوری سالانه!
او در آن توییت قدیمی خود نوشته بود: به‌نظر نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند مسیر خود را در آب‌های‌مان پیدا کند؛ شاید دلیلش این باشد که هنوز نامش را درست نفهمیده‌اند. اسم آن خلیج‌فارس است و از ۲۰۰۰سال قبل از به‌وجود‌آمدن آمریکا با این نام صدا می‌شد. شاید آنها نمی‌دانند ۷۰۰۰مایل دورتر از وطن خود و در حیاط پشتی‌مان چه کار می‌کنند. دونالد ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی۲۰۱۶ تهدید کرده بود که اگر رئیس‌جمهور شود، باید به قایق‌های سپاه که به ناوگان دریایی آمریکا نزدیک شوند، شلیک کرد. ایران 5سال قبل 10ملوان آمریکایی را به‌دلیل ورود به آب‌های ایران بازداشت کرد که تصاویر زانو‌زدن آنان با خشم آمریکایی‌ها به‌خصوص جمهوری‌خواهان مواجه شد.
همزمان با اقدام دولت آمریکا در قرار‌دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، ناظران هشدار داده بودند که تروریست خطاب‌کردن متقابل نیروهای نظامی ایران و آمریکا باعث افزایش تنش و برخورد بین طرفین خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید