• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98476
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/YEyzW
+
-

مراسم امسال روز ارتش متفاوت برگزار شد

ارتش در خدمت سلامت

جنگنده‌ها پرواز نکردند و عبور خودروهای جنگی ارتش جای خود را به آخرین تجهیزات و سامانه‌های رفع آلودگی داد

ارتش در خدمت سلامت

مراسم امسال روز ارتش به‌علت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا در سطح محدود و به شیوه متفاوتی برگزار شد. پیام‌های تبریک روسای قوا جای سخنرانی‌ها را گرفتند. ادوات و ابزارهای جنگی رژه سال‌های گذشته ارتش جای خودشان را به تجهیزات رفع آلودگی ویروس کرونا در سطح شهرها دادند و همچنان‌که از نام مراسم پیدا بود، رژه خدمت رنگ و بوی خدمت‌رسانی به مردم با شعار «مدافعان وطن یاوران سلامت» در شرایط ویژه کرونایی پیدا کرد. رژه خدمت ارتش همزمان با تهران در ۲۴مرکز استان برگزار شد و یگان‌های حاضر در این رژه، بلافاصله پس از عبور از جایگاه، برای رفع آلودگی و ضد‌عفونی معابر و همچنین اقدامات مردم‌یاری به مناطق کم برخوردار و دورافتاده اعزام شدند.

به گزارش همشهری، پرواز جنگنده‌ها بر فراز جایگاه به حالت تعلیق در آمده بود و عبور خودروهای راداری ارتش، لانچرهای حامل موشک، سامانه‌های موشکی و یگان‌های زرهی جای خود را به آخرین تجهیزات و سامانه‌های رفع آلودگی، بیمارستان‌های سیار و خودروهای طراحی و بهینه شده در این خصوص داده بود. مراسم رژه از جوار حرم امام خمینی(ره) به مرکز آموزش و پشتیبانی شهید امانی نیروی زمینی ارتش در تهران منتقل شده بود و فرمانده کل ارتش نیز سخنران آن بود. رئیس‌جمهور برخلاف روال سال‌های قبل در این مراسم حضور نداشت و تنها پیام او در این مرکز نزاجا قرائت شد.
رئیس‌جمهور در پیام خود به مناسبت روز ارتش که جای سخنرانی سالانه او انجام شد، با تأکید بر اینکه ارتش ما نه نماد جنگ‌سالاری که مظهر پشتوانه ملت و منافع ملی است، گفت: عظمت کار ارتش در مقاطع مختلف در صحنه‌های اجتماعی از کمک به ملت و دولت در جریان سیل، زلزله، بیماری و دیگر بلایای اجتماعی، ضرورت حفظ نیروی جنگ و دفاع در دوران صلح و آرامش را بیش از پیش ثابت می‌کند. این پیام از سوی سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع در مراسم رژه خدمت قرائت شد.

ارتش ایران می‌مانید
حسن روحانی در بخش‌هایی از این پیام از ویروس کرونا تعبیر به دشمن پنهان کرد و گفت: جهان این جنگ را فراموش نخواهد کرد؛ انسانی‌ترین جنگ تاریخ که در آن همه انسان‌ها و همه ارتش‌ها برای انسان‌ها می‌جنگند. این رژه تاریخی از صد رژه مناسبتی برتر و زیباتر است، همه ما صدای پوتین‌ها، نوای سرودها، صدای تکبیرها و جلوه‌ نظم و انضباط اجتماعی را به‌خاطر خواهیم سپرد. از ارتش نظم و انضباط اجتماعی در فاصله‌گذاری اجتماعی را می‌آموزیم. از ارتش جان فدا کردن برای میهن و انسان را می‌آموزیم، از ارتش جنگیدن برای صلح را می‌آموزیم، از ارتش ایمان به خداوند و خدمت به خلق را می‌آموزیم. روحانی تصریح کرد: «ارتش چه در جنگ، چه در صلح، چه در جنگ سخت، چه در جنگ نرم، چه در جبهه، چه در خیابان، چه در پادگان و چه در بیمارستان، پاسدار جان ایران است و جان ایران جان همه ایرانیان است. شما در دفاع‌مقدس در برابر دشمن از ایران دفاع کردید و چپ و راست و فقیر و غنی و روستایی، شهری و پیر و جوان را از هم جدا نساختید، شما ارتش ایران بودید و همواره ارتش ایران می‌مانید.»

در مراسم رژه خدمت روز ارتش از چند دستاورد در زمینه مقابله با بیماری کرونا هم رونمایی شد. از جمله این دستاورد‌ها می‌توان به ابرسامانه رفع آلودگی و ضدعفونی‌کننده معابر شهری اشاره کرد.این ابرسامانه با ظرفیت ۵۰۰لیتر در دقیقه و به شعاع ۵۰متر می‌تواند عملیات پاشش را انجام دهد. ظرفیت کل این ابرسامانه که در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش ساخته شده است ۵۰۰۰ لیتر است، دومین دستاورد این سازمان توربوجت است که کار ضدعفونی‌کننده محیط در مساحت‌های کم را انجام می‌دهد.دستاورد بعدی آزمایشگاه سیار و آشکارسازی محیط‌های آلوده میکروبی، بیولوژیکی و شیمیایی است. همچنین در مراسم از دو سامانه ضدعفونی‌کننده سیار با نام رازی و یک سامانه پایش سلامت که در مرکز صنایع شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است رونمایی و از مقابل جایگاه عبور داده شد.
در مراسم رژه ارتشی‌ها در تهران، انواع آمبولانس، ون، ۲۰دستگاه خودروی رفع آلودگی ارس، ۵دستگاه خودروی رفع آلودگی درخش، خودروی مه پاش و انواع تجهیزات و یگان‌های رفع آلودگی نیروی زمینی ارتش به نمایش گذاشته شد. براساس گزارش ایرنا از این مراسم، نیروی پدافند هوایی ارتش هم در این آیین آزمایشگاه و رادیولوژی سیار، درمانگاه متحرک، انواع آمبولانس و خودرو‌های آتش‌نشانی، خودروی رفع آلودگی و ش.م.ر درخش۷، خودرو ش.م.ر Dsm را به نمایش گذاشت. داروخانه سیار، سامانه قائم۹۹، آتگو آب و کف‌پاش، سامانه جبار۹، درفش۷، دندانپزشکی سیار و انواع تجهیزات و یگان‌های رفع آلودگی از تجهیزات و ادوات نیروی هوایی ارتش نیز از مقابل جایگاه عبور کرد.
نیروهای چهارگانه ارتش، با آماده‌سازی‌ ده‌ها هزار بسته‌های معیشتی و بهداشتی در راستای همدلی و کمک‌های مومنانه، توزیع این بسته‌ها را همزمان با مراسم در نقاط مختلف کشور شروع کردند.


ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به کارکنان ارتش

رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، در تماس تلفنی با امیر سرلشکر موسوی، سلام و محبت حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا(مدظله العالی) را به فرمانده کل ارتش و آحاد فرماندهان، کارکنان و خانواده‌های ارتش ابلاغ کرد. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، طی تماس تلفنی با امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش گفت: فرمانده معظم کل قوا فرمودند سلام من را به همه کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران برسانید. سردار شیرازی در این ارتباط تلفنی خواستار ابلاغ سلام محبت‌آمیز رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی به آحاد کارکنان، فرماندهان و خانواده بزرگ ارتش شد.

تحویل تانک‌هایT90 در مهرماه

فرمانده نیروی زمینی ارتش در تشریح دستاوردهای زرهی جدید این نیرو به مناسبت روز ارتش گفت: در نزاجا فناوری ساخت تانک مدرن نهادینه شده است و شاید بتوان گفت تانک ذوالفقار دیگر تانک نسل۲ حساب می‌شود؛ الان در حال کار روی تانک تی۹۰ هستیم که چند رده از ذوالفقار بالاتر است. سرتیپ کیومرث حیدری در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه افتخار تانک ذوالفقار به ساخت آن در داخل کشور بود، افزود: افتخار ذوالفقار بر این است که نخستین تانکی بوده که در داخل ساخته شده است؛ بعد از ذوالفقار ما به سمت ساخت تانک با قدرت آتش و نواخت تیر بالاتر و آپشن‌های به‌روز‌تر که همه این ویژگی‌ها در تانک تی۹۰ خلاصه شده است رفتیم. وی با بیان اینکه در حال تست تحویل‌گیری تانک تی۹۰ هستیم، ادامه داد: تی۹۰ پیشرفته‌ترین تانک روز دنیاست. او در تشریح ویژگی‌های این تانک، اظهار داشت: همچنین ما 7آپشن جدید شامل استابلایزر جدید و ارتقای توانایی در برابر تک‌های شیمیایی و میکروبی روی آن اضافه و آن را تبدیل به سلاح نبرد آینده کرده‌ایم. انشاءالله نخستین سری از این تانک را در مهرماه تحویل می‌گیریم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید