• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98286
+
-

اقدام مدیریت شهری تهران برای جبران خسارت تاکسیرانان

گزارش
اقدام مدیریت شهری تهران برای جبران خسارت تاکسیرانان

فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها به‌خصوص تهران همچنان موضوع اصلی این روزهاست؛ رعایت این مسئله به تقویت و توسعه ناوگان بخش مترو و اتوبوسرانی گره خورده و شهرهای بزرگ چشم‌انتظار رسیدن کمک‌های دولتی از این منظر هستند. از سوی دیگر، تاکسیران‌های شهر تهران به‌دلیل بخشنامه‌های جدید در سوارکردن تنها 3مسافر و همچنین کاهش ترددها، متحمل ضرر و زیان‌های قابل توجه شده‌اند و نیازمند حمایت هستند. بر این اساس خبر می‌‌رسد که به‌دنبال ضرر و زیان فاصله‌گذاری اجتماعی برای رانندگان تاکسی، شورای شهر تهران قرار است نرخ جدیدی را تنظیم کند. از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار پرداخت بیمه تاکسیرانان شد.

کاهش 7 درصدی مسافر
همنشینی 5نفر در اتاقک کوچک تاکسی‌ها در روزهایی که ویروس تاجدار بر همه حوزه‌ها حکمفرمایی می‌کند، سلامت رانندگان و سرنشینان را به خطر انداخته است. بر همین اساس بود که دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر سوارکردن حداکثر 2سرنشین در صندلی عقب، واکنش رانندگان تاکسی را به‌دنبال داشت. چراکه این موضوع، سفره‌های رانندگان تاکسی را در دوران کسادی کسب و کارها بیش از گذشته کوچک کرده است. بر همین اساس دیروز زمزمه‌های افزایش دوباره نرخ تاکسی‌ها از سوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مطرح شد. از قرار معلوم مقرر شده تا شوراهای شهر برای جبران خسارت تاکسی‌ها در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، نرخ‌های جدیدی را تنظیم کنند. محمدرضا مهماندار در این‌باره گفت: «اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی براساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا و به‌خاطر حفظ سلامت مردم باید اجرا شود. بنابراین با رانندگانی که این دستورالعمل را رعایت نکنند، طبق قانون برخورد می‌شود.» او در عین حال به متضرر شدن رانندگان تاکسی از کاهش حداقل یک مسافر در طول مسیر اشاره کرد و افزود: «واقعیت امر این است که رانندگان تاکسی در این طرح با ضرر و زیان مواجه می‌شوند. به همین‌خاطر و به‌منظور رفع مشکلات این قشر قرار شده شورای شهرها متناسب با کاهش یک مسافر، نرخ‌های جدید را برای رعایت دستورالعمل فاصله‌گذاری تنظیم کنند تا ضمن جبران زیان تاکسی‌ها، سلامت شهروندان با فاصله‌گذاری تامین شود.»
رانندگان تاکسی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که بعد از شیوع ویروس کرونا حدود ۷۰درصد از فعالیت آنها کاسته شده و بعد از فعالیت مجدد هم کارکردشان به ۶۰درصد رسیده است. این به‌معنای بروز مشکلات معیشتی این قشر روزمزد است. با کاهش مسافران از سوی اتحادیه تاکسیرانی قرار شد تدابیری اندیشیده شود که یکی از آن تدابیر این است که مسافران کرایه یک‌نفری که حالا کمتر سوار تاکسی می‌شود را پرداخت کنند و در حقیقت این افزایش کرایه توسط مسافران، هزینه سلامت خودشان است که پرداخت می‌کنند. البته این پیشنهاد درصورتی است این طرح تا پایان فروردین باشد و درصورت ادامه‌یافتن آن و طولانی‌شدن، باید مابه‌التفاوت کرایه از محلی دیگر جبران شود. براساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سازمان‌های تاکسیرانی تا‌کنون ۴۰۰نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که ۲۲نفر از آنها فوت کرده‌اند. ۱۳نفر از فوت‌شدگان رانندگان تاکسی در تهران بودند.

70درصد تاکسی‌ها مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی
موضوع پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی تا حدودی در حال رفع‌شدن است و حالا کرونا باعث شده تا فرصتی برای بهره‌گیری بیشتر از این مزیت فراهم شود. در مورد تاکسی‌های اینترنتی چالش جدی وجود ندارد؛ چراکه نحوه استفاده از آنها به‌صورت مسافران اشتراکی نیست. هم‌اکنون سازمان تاکسیرانی طرحی با همکاری فاوای شهرداری تهران اجرایی و عملیاتی کرده و بیش از 70درصد تاکسی‌ها در خطوط و همچنین تاکسی‌های تلفنی مجهز به سیستم
 QRکد شده‌اند. علاوه بر این 3شرکت استارتاپی در این زمینه خدمات لازم را فراهم کرده‌اند.

شکایت از تاکسی‌های متخلف با ۱۸۸۸
 مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: «با ابلاغ طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور، رانندگان تاکسی موظفند با داشتن کاور نایلونی حداکثر 3مسافر داشته باشند و مردم می‌توانند از رانندگانی که بیش از این تعداد سوار می‌کنند، شکایت کنند.» به‌گفته او، مردم برای شکایت از رانندگان تاکسی که از ابلاغ طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی برای سوار کردن حداکثر 3مسافر پیروی نمی‌کنند، می‌توانند در تهران با شماره تلفن۱۸۸۸ و در دیگر شهرها با شهرداری‌ها تماس بگیرند. ضمن اینکه مردم هم باید ضمن همکاری برای اجرای طرح الزام فاصله‌گذاری اجتماعی و سلامت محیط کار در ناوگان تاکسیرانی شهری از سوارشدن بیش از 3نفر در خودرو‌های تاکسی خودداری کنند.

بیمه بیکاری تاکسیرانان پرداخت شود
شهردار تهران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار پرداخت بیمه تاکسیرانان بنابر تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر حمایت از مشاغل آسیب‌دیده، شد. به‌گزارش همشهری، در نامه پیروز حناچی، خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهور آمده است: «با عنایت به تأکید ریاست‌جمهوری مبنی بر لزوم حمایت از اقشار آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم پرداخت بیمه بیکاری به مشمولان تعریف شده در مصوبات دولت همانگونه که مستحضر هستید رانندگان فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهری که در قالب بیمه رانندگان از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار هستند ازجمله اقشاری هستند که بیشترین آسیب را در این بحران دیده‌اند، لیکن در مراجعه این افراد به سامانه تأمین اجتماعی جهت ثبت درخواست دریافت بیمه بیکاری با این پیغام مواجه می‌شوند که به‌علت پرداخت ۲۷درصد سهم بیمه و نداشتن کارفرما امکان پرداخت بیمه بیکاری برای شما میسر نیست که این موضوع سبب اعتراض رانندگان به‌دلیل مشکلات مالی ناشی از محدودیت فعالیت آنها شده است. با توجه به شرایط حساس کنونی نظر مساعد دولت در حمایت همه‌جانبه از مشاغل آسیب دیده به‌منظور همکاری و همراهی هرچه بیشتر رانندگان در این ایام و در راستای قطع زنجیره انتقال این ویروس و کاهش فعالیت ناوگان عمومی، خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد که کلیه رانندگان فعال در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهری نیز بتوانند در مدت زمان مشخص از بیمه بیکاری یا کمک‌های مشابه جایگزین برخوردار شوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید