• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98101
+
-

کسادی بازار، حبوبات را ارزان نکرد

حبوبات تولید و فرآوری‌شده در آذربایجان شرقی طی روزهای اخیر با افزایش دوبرابری قیمت همراه شده‌اند

سید ‌مرتضی احمدپور-  تبریز – خبرنگار

 آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب‌های کاشت و فرآوری انواع حبوبات در کشور، بنا بر اعلام مسئولان جهاد کشاورزی استان، حدود 10 درصد حبوبات کشور را تولید و به استان‌های دیگر حتی خارج از کشور صادر می‌کند. در برخی اقلام حبوبات فرآوری‌شده نیز این استان در رتبه‌های برتر کشوری قرار دارد، اما در هفته‌های اخیر روند عرضه و فروش حبوبات در سایه توجه همگانی به کرونا مختل شده و قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی حبوبات تغییرات افزایشی داشته است.

افزایش محسوس قیمت لپه و عدس 
مراد جعفری، از شهروندان تبریزی، با گلایه از افزایش قیمت حبوبات در تبریز می‌گوید: در حالی ‌که تا همین یک ماه قبل لپه را از بازار کیلویی 12 هزار تومان خریداری می‌کردم، اما اکنون قیمت لپه به کیلویی 24 هزارتومان رسیده است و این در حالی ‌است که این محصول در شهر همسایه تبریز، یعنی آذرشهر، فرآوری و تولید و به سراسر کشور هم صادر می‌شود. این انصاف نیست که در همین چند کیلومتری خودمان محصولی را که تولید همین منطقه است با این قیمت گزاف بخریم. این شهروند تبریزی از افزایش قیمت عدس هم خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: عدس هم در خرده‌فروشی‌ها کیلویی 16 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی ‌که قبل از عید 10 هزار تومان بود.

ریشه‌یابی افزایش قیمت حبوبات 
پیگیری‌های میدانی از خیابان دارایی تبریز، محل عرضه عمده انواع حبوبات در استان، نشان می‌دهد که در هیچ‌کدام از انبارها و مغازه‌های بزرگ این خیابان کمبود حبوبات دیده نمی‌شود، اما بسیاری از شهروندان افزایش قیمت‌ها را مهم‌ترین مشکل عرضه این محصولات می‌دانند. 
رضا صولتی، از عمده‌فروشان این خیابان و یکی از مدیران بازرگانی حبوبات تبریز، در این باره می‌گوید: کمبود حبوبات وجود ندارد و به هر میزان می‌توان از این محصولات تامین کرد، اما تقاضای حبوبات از اواخر سال گذشته کم شده و در سال جدید هم هنوز تحرکی در بازار دیده نمی‌شود. او علت افزایش قیمت حبوبات را، به رغم کاهش تقاضا، ناشی از مدیریت بازار به دست دلالان می‌داند و تاکید می‌کند: سرمایه‌های سرگردان در بازار نقاط کور و دور از توجه بازرسان را شناسایی می‌کنند. اکنون با توجه به افزایش تقاضا و استفاده از ماسک و الکل، توجه‌ به سمت بازار لوازم بهداشتی و ایمنی است و نباید در بازار حبوبات این افزایش قیمت‌ها را شاهد می‌بودیم، اما عده‌ای با سوءاستفاده از شرایط بازار محصولات دیگر، اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند که از مسئولیت عمده‌فروشان هم خارج است. ما فقط با یک تماس تلفنی از قیمت‌های جدید باخبر می‌شویم و نقشی در تعیین قیمت نداریم. در یک جمله باید بگویم که گران می‌خریم و مجبوریم با قیمت بیشتر هم عرضه کنیم. 

کاهش قیمت حبوبات در آینده نزدیک
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که بازار انواع محصولات عرضه‌شده در بازار رصد دقیق می‌شود، به همشهری می‌گوید: افزایش قیت حبوبات هم در هفته‌های اخیر از دید بازرسان این سازمان دور نمانده است و دراین زمینه ریشه‌یابی کرده‌ایم. مقصود رضازاده عنوان می‌کند: آذربایجان شرقی با این‌که قطب تولید و فرآوری این محصول است، اما در اواخر سال با کاهش حجم ذخیره در انبارهای تولید داخل مواجه می‌شود. برای جبران این کمبودها با واردات حبوبات نیاز بازار را تامین می‌کنیم. در هفته‌های منتهی به سال گذشته هم روند واردات مختل شده و با توجه به برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا قیمت انواع حبوبات بالا رفته است. وی از برنامه‌‌ریزی برای واردات حبوبات و تامین نیاز بازار خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: ساز و کار لازم برای واردات فراهم شده و به‌زودی شاهد تغییر در قیمت حبوبات خواهیم بود، ضمن این‌که محصول جدید هم در نیمه اول سال وارد بازار می‌شود که در عرضه و تقاضا تعدیل ایجاد می‌کند.

 تولید قابل توجه 5 قلم از حبوبات در استان 
افزایش قیمت حبوبات در حالی زمینه‌ساز گلایه مردم آذربایجان شرقی شده که 5 قلم از این محصولات پراستفاده مردم در شهرهای مختلف استان تولید می‌شود؛ نکته‌ای که کارشناس جهاد کشاورزی هم به آن اشاره می‌کند. حمید وفایی در گفت‌وگو با همشهری عنوان می‌کند: آذربایجان شرقی درزمینه کشت نخود، عدس و لوبیا جزو استان‌های برتر کشوری است و در فرآوری بلغور و لپه هم رتبه‌های برتر کشوری را دارد. با توجه به نیازهای آبی حبوبات، امکان کشت بیشتر هم به شرط افزایش کشت آبی وجود دارد، اما نکته مهم این است که بیشتر برداشت حبوبات در نیمه اول سال صورت می‌گیرد و برای مصرف یک‌ سال ذخیره می‌شود. این کارشناس کشاورزی تاکید می‌کند: فراوری لپه، بلغور حتی جو پرکنده در طول سال در استان ادامه دارد و بهترین انواع حبوبات با کمترین پرتی و دور‌ریز در استان به دست می‌آید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید