• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184022
+
-

گوشت منجمد بازار را آرام نکرد

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در 2‌ماه 200هزار تومان بالا رفت

قیمت گوشت گوسفندی همچنان در حال افزایش است و اقدامات انجام شده هنوز نتوانسته جلوی این رشد کم‌سابقه را بگیرد. تنها در فاصله آذر تا بهمن امسال قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 100هزار تومان بالا رفته و این افزایش در قیمت گوشت تفکیک شده بسیار بیشتر بوده است.
قیمت هر کیلو شقه گوسفندی که در آذرماه 230هزار تومان بود، در دی‌ماه به 280هزار تومان رسید و امروز تا 330هزار تومان بالا رفته است. اما افزایش قیمت گوشت تفکیک شده در این بازه زمانی 200هزار تومان بوده است. به‌طور مثال هر کیلو ران گوسفندی که آذر 230تا 250هزار تومان قیمت داشت، در اواسط دی‌ماه تا 380هزار تومان بالا رفت و امروز تا 430هزار تومان در قصابی‌ها به فروش می‌رسد. دیگر قیمت‌هایی که این روزها در قصابی‌ها و سوپرگوشت‌های تهران دیده می‌شود، به این شرح است: راسته با استخوان بین 300تا 340هزار تومان، سردست بین 320تا 350هزار تومان و گوشت خورشتی گوسفندی کیلویی500تا 550هزار تومان.

چرا گوشت گران شد؟
نرخ گوشت قرمز در بهار و تابستان امسال نوسان قیمت چندانی نداشت اما با شروع نیمه دوم سال، آغاز صادرات دام زنده، همزمان با افزایش تقاضا در بازار، به محرکی برای خروج بازار از تعادل و رشد پرشتاب قیمت گوشت به‌ویژه گوشت گوسفندی تبدیل شد. با این حال گلایه تولیدکنندگان از مشکلات صادرات و ارزان شدن گوشت در کشورهای هدف نشان داد صادرات عاملی نبوده که توانسته باشد به تنهایی فتیله قیمت را در بازار گوشت بالا بکشد. کارشناسان بازار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت گوشت را رشد نرخ ارز می‌دانند که به‌طور مستقیم از طریق افزایش هزینه تولید و به‌طور غیرمستقیم با بالا بردن صرفه قاچاق، باعث آشفتگی در بازار گوشت شده و قیمت گوشت قرمز را به ارقام بی‌سابقه‌ای رسانده است. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید افزایش قیمت گوشت قرمز همزمان با رشد مصرف در فصل سرد، خروج دام از کشور را دلیل گرانی گوشت می‌داند و معتقد است: در شرایطی که صادرات تقریبا متوقف شده، قاچاق دام از غرب کشور همچنان در حال انجام است و با کاهش عرضه در داخل رشد قیمت دور از انتظار نیست.

مکث
راهکارهای دولت برای تنظیم بازار

بخشی از مازاد تولید دامداران را شرکت پشتیبانی دام خریداری کرد و در روزهای گذشته بخشی از این ذخایر به بازار تزریق شد. به‌گفته جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران تا هفته جاری بیش از ۱۴۰۰تن گوشت قرمز منجمد با نرخ مصوب در استان تهران توزیع شده که این عرضه برای تنظیم بازار بدون محدودیت ادامه خواهد داشت. دومین اقدام برای تنظیم بازار وعده توزیع گوشت گرم وارداتی بود. مسئولان وزارت جهادکشاورزی اواخر دی‌ماه همزمان با اوج گرفتن قیمت گوشت در بازار قول دادند تا هفته جاری گوشت گرم وارداتی توزیع می‌شود، اما این وعده عملی نشد و در جدیدترین اظهارات این اقدام به هفته آینده موکول شده است. مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی در یک برنامه تلویزیونی عملی شدن این وعده را تا آخر هفته به تأخیر انداخت و گفت: تلاش می‌کنیم روزهای پایان هفته و نهایتا شنبه هفته آینده این گوشت به‌دست مصرف‌کننده برسد.  مسعود امراللهی با تأکید بر اینکه کشتار دام در مقصد خرید انجام شده و فقط منتظر واردات کالا هستیم، دلیل تأخیر در واردات و توزیع گوشت گرم را سرمای هوا و زمان‌برشدن تبدیل ارز در کشور فروشنده، دانست. در اسفند سال گذشته دولت با واردات گوشت گرم توانست تا حدودی روند رشد قیمت گوشت را در آستانه عید و‌ماه رمضان کنترل کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید