• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 98012
+
-

سوگواری آنلاین

شیوع ویروس کرونای جدید باعث شد تا بسیاری از چینی‌ها از خانه‌هایشان مراسم یادبود درگذشتگان را برگزار کنند

سوگواری آنلاین

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

شیوع بیماری COVID-19 باعث شد تا بسیاری از امور در دنیا از طریق اینترنت و به‌صورت مجازی انجام بگیرد. در چین نیز یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌ها و مراسم سنتی تحت‌تأثیر ویروس کرونای جدید قرار گرفت.
به گزارش همشهری، وزارت امور عمرانی چین گفت که بیش از 26میلیون و 300هزار نفر در این کشور تصمیم گرفتند که مراسم سالانه یادبود درگذشتگان را از طریق اینترنت و به‌صورت آنلاین در طول تعطیلات سه روزه این مراسم انجام دهند. به‌دلیل مبارزه با بیماری COVID-19 و برای جلوگیری از ایجاد اجتماعات بزرگ و کاهش شیوع ویروس کرونا، چین امسال فعالیت‌های گسترده‌ای را برای محدودکردن مراسم یادبود درگذشتگان و جشنواره «چینگ‌مینگ»  در دستور کار قرار داد. مردم به‌جای مراجعه به قبرستان‌ها، به‌صورت آنلاین و از راه دور مراسم یادبود برگزار کردند و پیغام‌های خود در ادای احترام به درگذشتگان‌شان را به‌صورت آنلاین نوشتند. وزارت امور عمرانی چین اعلام کرد که در طول تعطیلات، بیش از 15هزار مراسم عزاداری توسط کارکنان گورستان‌ها به نمایندگی از گروه‌هایی که حضور نداشتند، برگزار و در همان زمان بیش از 419هزار مراسم نیز برای خانواده‌ها به‌صورت خصوصی انجام شد. این درحالی است که نزدیک به 10میلیون و 200هزار نفر نیز به‌صورت آنلاین شاهد برگزاری مراسم تشییع و تدفین بودند.
روز گردگیری مقبره‌ها یا همان جشنواره چینگ‌مینگ یکی از مهم‌ترین مراسم سنتی چینی‌هاست. روز قبل و همچنین روز بعد از آن، مردم با مراجعه به قبرستان‌ها به درگذشتگان خود ادای احترام می‌کنند. وزارتخانه به مردمی که در قبرستان‌ها حضور پیدا کرده بودند، توصیه کرده بود که هنگام اجرای مراسم عزاداری، مقررات محلی راجع به شست‌وشوی مقبره و سایر موارد ایمنی را رعایت کنند.

نمونه‌ جدید
باید به این نکته اشاره کرد که ادای احترام به درگذشتگان به‌صورت مجازی چیز چندان غریبی در چین و یا حتی بسیاری از کشورهای دنیا نبوده است. پیش‌تر نیز این امکان برای همگان وجود داشت که از طریق سایت به زیارت قبور از دنیارفتگان‌شان بپردازند. با این حال در سال‌های گذشته مشکل ترافیک سرور برای این کار وجود نداشت، اما امسال باتوجه به گسترش حجم مراجعه‌کننده، نیاز به بسترسازی برای چنین کاری بود که تاحدودی مهیا شد. یکی از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده چنین خدماتی، «قبرستان آسمانی» نام دارد. این وب‌سایت مانند برخی از سایت‌های خرید معمولی است و این امکان را به افراد می‌دهد تا سالن‌های یادبود مورد نظر خود را رزرو کنند تا خانواده و دوستان بتوانند به‌صورت مجازی به آن بپیوندند و همگی مراسم را برگزار کنند. بستگان می‌توانند شمع روشن کنند و مواد غذایی خیرات کنند. حتی گزینه‌ای برای تمیزکردن آرامگاه به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. شرکت برگزارکننده مراسم یادبود «فو شو یوان» روز دوازدهم‌ماه مارس کار خود را آغاز کرد و بیش از 30شهر چین را پوشش داد. در نخستین هفته از کار، وب‌سایت این شرکت، بیش از 87هزار بازدیدکننده داشت. جورج چن که همه ساله برای ادای احترام و برگزاری مراسم یادبود به مزار پدربزرگ و مادربزرگش مراجعه می‌کرد، امسال این کار را در جشنواره چینگ‌مینگ به‌صورت آنلاین انجام داد. او در این خصوص می‌گوید: «سنت‌های قدیمی عمیقا ریشه‌دار هستند اما شرایط کنونی حاکم بر جهان و جامعه چین کاملا قابل درک است، چون باید بپذیریم که دوره خاصی را سپری می‌کنیم. اکنون احترام مجازی می‌گذارم و پس از پایان یافتن همه‌گیری ویروس کرونا بار دیگر به‌صورت حضوری بر مزار آنها حاضر خواهم شد.»

استخدام برای انجام مراسم
خانواده‌ها معمولا با حضور بر سر مزار از دنیارفتگان، اقدام به تمیزکردن قبور می‌کردند اما امسال همه‌‌چیز فرق دارد. بدین‌ترتیب مراسم تمیز کردن و گردگیری قبور نیز به‌صورت مجازی انجام شد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، افرادی را در قبرستان‌ها دارند که به‌جای مردم بر سر مزار متوفی مورد نظر رفته و مراسم را اجرا می‌کنند و بستگان بر کار او به‌صورت زنده و مستقیم نظارت دارند. یک شرکت برگزارکننده مراسم در شهر شانگهای، خدمات خود را از 35یوان (حدود 80هزار تومان) به بالا ارائه داد. با این حال با توجه به وضعیت شهر ووهان (خاستگاه ویروس کرونای جدید) مقامات اجازه چنین کاری را در این شهر ندادند و کسی برای مراسم تمیز کردن و گردگیری قبور در قبرستان‌های این شهر حاضر نبود.

مراسم سنتی تاریخی
در کتاب‌های عهد کهن آورده شده است که در چینگ مینگ همه گیاهان جهان رشد می‌کنند. به همین دلیل مردم در نقاط مختلف چین در این روز شروع به بذرافشانی و درخت‌کاری می‌کردند. در این روز در کنار درخت‌کاری، مردم به قبرستان‌ها می‌روند تا مراسم یادبودی را برای درگذشتگان خود برگزار کنند. این مراسم برای چینی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آنها می‌خواهند که همه ساله در آن شرکت داشته باشند. برای همین، امسال که شیوع ویروس کرونا دشواری‌های بسیاری را به‌وجود آورده، مسئولان و مقامات تلاش کردند تا این مراسم را با استفاده از فناوری به‌صورت آنلاین برگزار کنند تا مردم کمتری به قبرستان‌ها بروند. البته تلاش آنها چندان بی‌ثمر نبود ولی باتوجه به آمار، مراجعه‌کنندگان حضوری باوجود کاهش چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته بازهم سهم قابل‌توجهی را به‌خود اختصاص داده بودند.

جشنواره‌های بسیار
ویروس کرونا، فرصت برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها را در دنیا و چین از مردم گرفت. چینی‌ها در فاصله‌ای که بیماری COVID-19 شیوع پیدا کرده، چندین جشنواره را از دست داده‌اند. مردم چین در چینگ‌مینگ به جنبه‌های مختلف زندگی و مرگ می‌پرداختند و با حضور در قبرستان‌ها برای از دنیارفتگان دعا می‌خواندند و این یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هایی بود که در چین به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری‌اش با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد. البته از جمعیت یک میلیارد و 400میلیون نفری چینی، طبق آماری که پیش‌تر اشاره شد تنها 26میلیون و 300هزار نفر سراغ اینترنت رفتند و از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی، شاهد برگزاری مراسمش بودند. بسیاری نیز در خانه و بدون نیاز به اینترنت چنین کاری را انجام داده‌اند.

859 میلیون نفر آنلاین

دست‌وپنجه نرم‌کردن با ویروس کرونا به جهانیان نشان داد که وضعیت فناوری‌های اینترنتی‌شان چگونه است. در آمریکا افزایش تقاضاها برای دریافت اینترنت خانگی به‌شدت افزایش یافته و اپراتورها را مجبور کرده که چاره‌ای به حال زیرساخت‌هایشان بکنند. پیش‌بینی شده است که تعداد کاربران اینترنت در چین و در پایان سال‌جاری میلادی به 859میلیون و 100هزار نفر برسد. شهریور سال گذشته این رقم چیزی حدود 830میلیون نفر بود. نکته جالب اینجاست که نرخ وابستگی چینی‌ها به اینترنت حدود 9/3درصد بیشتر از کشورهای پیشرفته و 10درصد بیشتر از کشورهای آسیایی عنوان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید