• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97967
+
-

شدت بیماری کرونا در قشرضعیف بیشتر است


معاون کل وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه مراجعات برای درمان بیماری‌های مزمن به‌علت ترس از کرونا کاهش یافته است، بر لزوم تقویت ارائه خدمات از راه دور پزشکی تأکید کرد و در عین حال گفت: براساس تدابیر اندیشیده شده و مطالعات فعلی فکر می‌کنیم تا پاییز درگیری‌هایی درخصوص این ویروس داشته باشیم. به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی گفت: گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر خود کرده است اما شدت بیماری در قشرهای ضعیف و کمتر برخوردار بیشتر دیده می‌شود به‌طور مثال در کشور آمریکا مرگ‌ومیر در سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است. وی افزود: البته در کشور ما که همزمان با تحریم‌های ظالمانه با عوارض بیماری نیز مقابله می‌کنیم، دولت با تمام قوا به کمک اقشار کمتر برخوردار آمده است اما در این میان نمی‌توان از کمک خیرین و سازمان‌های مردم نهاد غافل بود.
معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حمل‌ونقل عمومی عامل انتقال ۲۶.۵ درصدی کرونا است، گفت: به همین ترتیب مدارس ۱۱ درصد و دانشگاه‌ها ۷ درصد می‌توانند منجر به انتقال آلودگی شوند. آنچه از نظر تئوری و عملی طراحی شده است تدابیر ویژه‌ای بوده و باید بیشتر بررسی شود. نمی‌توانیم مشاغل را بدون توجه به ظرفیت حمل‌ونقل عمومی بازگشایی کنیم. چرا که درصد قابل توجهی از مردم از طریق حمل‌ونقل عمومی در محل کار خود حاضر می‌شوند.
حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه برآورد‌‌ها نشان می‌دهد که اکنون حمل‌ونقل شهری نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل ۷۰ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: تعدادی از مردم هستند که درآمدشان را روزانه کسب می‌کنند. از این‌رو دولت برای بازگشایی‌ها نمی‌تواند تنها به‌نظر کسانی اکتفا کند که حقوق ثابت یا منبع پس انداز قابل توجهی دارند. البته این موضوع فراموش نمی‌شود که سلامتی مردم اولویت اول ما خواهد بود. اما توجه کنید به جز شهر ووهان چین، قرنطنیه کامل در هیچ کشور دیگری اجرا نشد.
وی با تأکید بر اینکه در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها فعلا عجله‌ای نیست، گفت: هر اقدامی که صورت می‌گیرد نتایج آن پس از مدتی یعنی نهایتا دو هفته تا یک‌ماه بعد مشخص می‌شود. به این صورت نتایج مداخلاتی که در تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفت،  اکنون قابل مشاهده است. با توجه به اینکه براساس مطالعات صورت گرفته برخلاف روزهای اول متوجه شده‌ایم جوانان و افراد کم سن نیز می‌توانند به بیماری مبتلا شوند و از سوی دیگر آنها می‌توانند به‌علت کم علامت بودن یا بی‌علامت بودن، ویروس را به سایرین انتقال دهند باید درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تصمیمات جدی‌تری بگیریم. از این‌رو می‌گویم عجله‌ای برای بازگشایی این2 محل نداریم. وقتی دانشگاه بازگشایی شود دانشجوها از همه شهرهای آلوده و غیره آلوده سفرهای خود را آغاز می‌کنند. از سوی دیگر خوابگاه‌های ما نیز با تراکم بالایی روبه‌رو هستند که احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهند. حدود ۱۴ میلیون دانشجو و ۴ میلیون دانش‌آموز داریم که با احتساب معلمان و استادان تقریبا یک چهارم جمعیت کشور مربوط به این اقشار است. از این‌رو اتخاذ سیاست‌های پیشگیری‌کننده از بیماری بسیار مؤثر خواهد بود.
حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نگرانی‌های درخصوص روند ابتلا در شهر تهران وجود دارد تصریح کرد: کنترل ابتلا در تهران و شهرهای اطراف آنکه روزانه مسافرت‌های زیادی از آن به تهران و یا برعکس صورت می‌گیرد می‌تواند پاشنه آشیل کنترل بیماری باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید