• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97886
+
-

برف و باران بهاری در شهر تعطیل

لایروبی دائمی نهر‌ها و مسیل‌ها مانع بروز سیل در تهران شد

برف و باران بهاری در شهر تعطیل


محمد سرابی ـ خبر‌نگار

سال پیش بارندگی‌های بهاری تهران آنقدر شدید بود که در ایام نوروز، سیل بار‌ها شهر را تهدید کرد. امسال بارندگی‌ها بعد از سیزدهم فروردین هم ادامه پیدا کرد ولی این‌بار شهر در مقابل سیل و آبگرفتگی مقاومت بیشتری دارد. تجربه سال گذشته نیز به شهرداری کمک کرد تا آمادگی بیشتری در مقابل بارندگی‌های سریع و شدید داشته باشد.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره وضعیت معابر تهران با توجه به بارندگی‌های مداوم اظهار کرد: باوجود بارندگی‌های گسترده خوشبختانه هیچ نقطه‌ای در تهران گرفتار سیلاب نشده است. کانال‌ها به‌دلیل لایروبی و نظارت مداوم همکاران ما در شهرداری آب را انتقال داده و طبق پیگیری‌های انجام شده حتی تا نیمه‌های شب موردی از سیلاب گزارش نشده است.
زهرا نژادبهرام با اشاره به اینکه حجم کانال‌ها پر آب بوده است، گفت: پیش از آغاز فصل بارش مسیل‌های هفت‌گانه شهر تهران با دقت لایروبی شده است.
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز دراین‌باره گفت: یکی از نکات مهم حین بارش باران سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌‌های داخل هر شهر است که عامل اصلی وقوع سیل در داخل شهرهاست از همین رو پیش از آغاز فصل بارش، مسیل‌های هفت‌گانه شهر تهران با دقت لایروبی شده است.
اصغر عطایی افزود: از آنجا که ما در فروردین سال گذشته بارش‌های حجیم ایران را شاهد بودیم امسال ظرفیت مسیل‌ها و محل‌های عبور آب باران را افزایش دادیم تا اگر حجم بارش‌ها از سال گذشته بیشتر بود دچار مشکل نشویم.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم با اشاره به اینکه بارش شدید باران بحرانی را در سطح پایتخت ایجاد نکرد، گفت: بارش‌های باران و حتی برف در تهران روی داد اما این بارش‌ها حادثه و بحران قابل‌توجهی در شهر نداشت. با اقدامات شهرداران مناطق مختلف تهران تمهیدات از قبل اندیشیده شده بود و این بارش‌ها با حداقل حوادث پایان یافت.
جلال ملکی با بیان اینکه مأموران ۱۳۰ایستگاه آتش‌نشانی شهر تهران همچون گذشته در آماده‌باش کامل به سر‌می‌برند، گفت: در چندین نقطه آبگرفتگی جزئی داشتیم و شهروندان درصورت نیاز به خدمات آتش‌نشانان با سامانه ۱۲۵ تماس حاصل کنند.
به‌گفته غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در تهران ۵۳۰کیلومتر شبکه اصلی آب‌های سطحی وجود دارد که برای مهار سیلاب‌ها علاوه بر لایروبی دائمی این مسیرها، رفع مشکل ۱۰گلوگاه سیلابی در دستور کار قرار دارد.
لایروبی مسیر‌های اصلی، انتقال آب در تهران را باز نگه می‌دارد اما زباله‌های پلاستیکی اگر در نهر‌ها ریخته شوند همچنان می‌توانند آبگرفتگی‌های محلی ایجاد کنند.

امکانات برف‌روبی
به‌طور معمول امکانات برف‌روبی سازمان در پایان اسفندماه از سامانه کاری خارج می‌شوند. با وجود این با بارش برف در صبح پنجشنبه ۱۰تن نمک به‌همراه ۷دستگاه خودروی مکانیزه سازمان مدیریت پسماند در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. از آنجا که ذخیره نمک داخل دستگاه‌ها در ساعات متمادی موجب فرسودگی می‌شود، در این روز تنها 2خودروی مکانیزه نمک‌پاشی به مناطق شمالی شهر اعزام شدند و ۵خودروی دیگر هم در حالت آماده‌باش در سایت پشتیبان مستقر شدند تا درصورت نیاز در کمتر از یک ساعت در محل‌های مورد نظر در مناطق یک، ۲، ۳ و ۴ حاضر شوند.
بارندگی که از هفته پیش آغاز شده بود در روز‌های آینده با کاهش دمای هوا همراه خواهد بود و مدیرکل هواشناسی استان تهران با اعلام ادامه بارش‌های پراکنده و رگباری تا روز یکشنبه (۲۴فروردین) اظهار کرد: بارش‌ها به‌صورت مداوم گاهی همراه با رگبار، آذرخش، تندباد موقتی و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ و در ارتفاعات همراه با بارش باران و برف و مه خواهیم داشت ولی سیلابی پیش‌بینی نمی‌شود.
مجتبی جلالی افزود: در چند روز گذشته نسبت به لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی موقت بعضی معابر، مه و کاهش دید، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داده بودیم.
بارندگی در استان تهران به حدی بود که عادل مصدقی، معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران از کولاک و ریزش سنگ در ارتفاعات استان مانند مسیر لواسانات - فشم محدوده امین‌آباد خبر داد.
با وجود اینکه تعطیلی‌های مرتبط با بیماری کرونا باعث کاهش رفت‌وآمد در شهر شده است اما باز هم معابر مسیر حرکت خودرو‌هایی است که می‌توانند در هنگام بارندگی ترافیک ایجاد کنند.
دیروز در شبکه‌های اجتماعی فیلمی از جاری شدن سیل در دره فرحزاد منتشر شد که خلاف واقع بود. واقعیت آن است که رودخانه کن و فرحزاد در پی بارندگی‌های اخیر پرآب شده و تنها در مسیل آب جاری است.


مکث
موج سرما از شنبه


مدیریت بحران استان تهران در اطلاعیه شماره۲۲۹ درباره موج جدید بارش‌ها هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: عبور یک سیستم چرخنده بسیار قدرتمند شمالی (توفان برفی) از روی دریای خزر که حرکت چرخش آن برخلاف عقربه‌های ساعت است سرمای شمال روسیه و منطقه سیبری را با قدرت زیاد به سمت ایران پمپاژ می‌کند و همزمان با عبور امواج قدرتمند یک سیستم مدیترانه‌ای که رطوبت فوق اشباع دریای سرخ همراه خود دارد بارش برف و باران آغاز می‌شود و نخستین بارش برف سراسری قسمت‌های زیادی از ایران را سفیدپوش خواهد کرد. این سامانه حداقل 3شبانه‌روز فعال خواهد بود و از روز سه‌شنبه ایران را ترک خواهد کرد. با آغاز بارش‌ها دما در تهران حدود ۱۵درجه کاهش خواهد یافت و در شب به منهای4درجه خواهد رسید. این دما در مناطق شمالی تهران حتی به منفی8درجه می‌رسد. روز یکشنبه موقتا بارش‌ها تضعیف شده اما از بامداد دوشنبه با عبور موج دوم مجددا بارش‌ها آغاز می‌شود و بارش برف در ارتفاعات زاگرس و البرز مرکزی ازجمله کوه توچال بسیار سنگین و تا حد یک متر خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید