• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97884
+
-

طرح‌های ترافیکی در سایه مخالفت‌ها و موافقت‌ها

ترددها از امروز در تهران به اوج خود می‌رسد و باید دید طرح فاصله‌گذاری چقدر برای کنترل کرونا مفید است

گزارش
طرح‌های ترافیکی در سایه مخالفت‌ها و موافقت‌ها


سید محمد فخار ـ خبر‌نگار

 طرح ترافیک تهران در شرایطی قرار است از امروز اجرایی شود که مخالفت‌ها و موافقت‌ها با آن هنوز به پایان نرسیده است.
دیروز مخالفت‌ها با اجرای طرح‌های ترافیکی پایتخت به اوج خود رسید. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درباره اجرای طرح ترافیک در تهران اعلام کرد که ستاد ملی کرونا در جلسات، مخالف انجام طرح ترافیک در تهران است؛ چراکه با اجرای آن یا باید از تاکسی استفاده شود یا مترو و اتوبوس. آنگونه که محسن فرهادی گفته، به تاکسی‌ها اعلام شده که طبق راهنمای تدوین شده، در صندلی عقب خودرو تنها 2مسافر سوار کنند، اتوبوس‌ها نیز با 50درصد ظرفیت جابه‌جا شوند و در مترو هم اعلام شده که مسافر ایستاده ممنوع بوده و نصف ظرفیت واگن‌ها مسافرگیری شود و طبیعتا این موضوع ایجاد صف خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد ما این بوده که شهرداری تهران طرح ترافیک را به عقب اندازد. البته اجرای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران از 30فروردین‌ماه صورت می‌گیرد. همچنین حجت نظری، عضو شورای شهر تهران نیز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: اجرای طرح ترافیک در تهران در شرایطی که به دستور رئیس‌جمهور دوسوم کارمندان نیز باید سرکار بروند، یعنی افزایش جمعیت در واگن‌های مترو و اتوبوس! پیامدش هم ایجاد موج ابتلا به کرونا در پایتخت است.
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در توییتر نوشت: اگر هدف از طرح ترافیک، کاهش تردد (و در نتیجه کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی) است، ان‌شاءالله که با محدودسازی مشاغل و اصناف، این هدف حاصل شده است! شورای ترافیک تهران به ریاست شهردار اجازه بدهد طرح ترافیک همچنان متوقف بماند تا جمعیت بیشتری به سوی مترو و اتوبوس گسیل نشود.

جزئیات اجرای طرح 
با این حال طرح ترافیک و طرح محدوده  کنترل آلودگی هوا از امروز در تهران اجرا می‌شود. به گفته یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برابر تصمیم شورای ترافیک تهران، اجرای طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا که یک هفته به تعویق افتاده بود از امروز شنبه 23فروردین‌ماه مطابق با مصوبه شورای اسلامی شهر در سال 99 صورت می‌گیرد. براساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، ساعت اجرای طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا برای سال 99 از 6:30صبح تا ساعت 19بعدازظهر در نیمه اول سال تعیین شده اما با توجه به شرایط به‌وجود آمده به‌دلیل بروز ویروس کرونا از روز شنبه 23فروردین‌ماه تا اطلاع ثانوی طرح‌های ترافیکی از ساعت 7:30تا 19اجرا خواهد شد. یک‌بار خروج رایگان از محدوده‌های ترافیکی در بازده زمانی 14تا 16برای شهروندان درنظر گرفته شده است و چنانچه شهروندی پیش از ساعت 7:30 وارد محدوده‌های ترافیکی شده و در بازده زمانی 14تا 16 از این محدوده خارج شود ترددش رایگان محسوب خواهد شد. رزرو روزهای تردد در سامانه  تهران من، در هفته پیش‌رو الزامی نیست؛ در عین حال توصیه می‌شود حساب شهروندی افراد پیش از تردد شارژ کافی داشته باشد.

تغییر متناسب طرح 
نحوه اجرای طرح‌های ترافیکی متناسب با شیوع کرونا می‌تواند تغییر کند. طرح ترافیک و آلودگی هوا از ساعت٧:٣٠ تا ۱۹ اجرایی می‌شود و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شهروندان شاغل در تهران فرصت 2ساعته داده خواهد شد که در طرح‌های ترافیکی از داخل طرح فقط یک‌بار به‌صورت رایگان خارج شوند. این طرح منطبق با ساعت کاری ادارات و شاغلان است که براین اساس در ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز امکان یک‌بار خروج رایگان وجود داشته باشد و این مسئله برای افرادی که با ماشین شخصی در محل کار حاضر می‌شوند مناسب است. شهروندان باید در کارت شهروندی خود حداقل ۵۶هزار تومان اعتبار داشته باشند. البته درصورت عدم‌موجودی در حساب شهروندی، طرح ترافیک با ضریب یک حساب می‌شود و در واقع ۲۰درصد به ضرر آنها خواهد بود. در ضمن رزرو طرح ترافیک در هفته آینده الزامی نیست.
در مترو علامت‌ها را فراموش نکنید
محل نشستن و ایستادن مسافران در قطارها، پله برقی‌ها، مقابل باجه‌های فروش بلیت و دستگاه‌های خودپرداز در ایستگاه‌های خطوط مترو علامت‌گذاری شده‌اند. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه درباره اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با نصب نشانه‌هایی در مترو پایتخت می‌گوید: ما نمی‌توانیم مانع استفاده شهروندان از مترو شویم یا برای این موضوع مأمور پیش‌بینی کنیم و تنها راه اجرای موفق این طرح، همکاری شهروندان و مسافران در مترو رعایت فاصله اجتماعی است.

اجرای طرح رزرو صندلی اتوبوس‌ها
ترفع، مدیرعامل اتوبوسرانی نیز در مورد اجرای طرح رزرو صندلی، با تأکید بر اینکه این طرح برای اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی نیست، گفت: این طرح برای ناوگان اتوبوسرانی نیست، بلکه یک استارتاپ، اپلیکیشنی را به نام «به همراه» طراحی کرده که مردم درصورتی‌که مایل نباشند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، می‌توانند با در اختیار گرفتن یک مینی‌بوس یا اتوبوس خصوصی دربستی، با درج مبدا و مقصد خود، از این طرح برای صندلی‌های این مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های دربستی استفاده کنند.

نصب طلق در تاکسی‌ها
از طرفی اجرای طرح فاصله‌گذاری در تاکسی‌های پایتخت اجرا می‌شود، به‌طوریکه در راستای حفظ سلامت مسافران و رانندگان تاکسی، از روزهای گذشته اقدام به نصب طلق‌هایی برای ایجاد فاصله میان رانندگان و مسافران شده و این در حالی است که برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تنها 2مسافر می‌توانند در صندلی‌های عقب سوار شوند. در مرحله اول، این جداکننده‌ها روی ۳هزار دستگاه تاکسی نصب می‌شود. این طرح در خطوط پرتقاضا اجرایی می‌شود و بعد از آن، در مابقی تاکسی‌ها نیز اجرایی می‌شود. همچنین فضایی برای رد و بدل کردن پول تعبیه شده، اما ترجیح با پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی است.


مکث
مراقب فاصله‌ها باشید


بنا به تصمیم ستاد ملی کرونا باید «دو سوم» کارکنان در محل کار خود حاضر باشند و تمهیدات خاصی برای پوشش حمل‌ونقل عمومی علی‌الخصوص اتوبوس‌ها اندیشیده شده است. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه از امروز شنبه هیچ‌یک از اتوبوس‌های پایتخت در پارکینگ‌ها متوقف نخواهد بود و ناوگان اتوبوسرانی علی‌الخصوص خطوط بی‌آرتی فعال خواهند بود، اظهار می‌کند: البته سعی کردیم با وجود کمبود امکانات و وقت، اتوبوس‌ها را علامت‌گذاری کنیم. وی با بیان اینکه از روز شنبه مسافران با علامت‌هایی روی صندلی‌های اتوبوس مواجه می‌شوند، ادامه می‌دهد: روی صندلی‌های ۲تایی، تنها یک نفر می‌تواند بنشیند و صندلی خالی نیز با علامت مشخص می‌شود؛ همچنین در کف اتوبوس‌ها علامتی نصب خواهد شد که مردم را به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت می‌کند.


طرح ترافیک و آلودگی هوا از ساعت٧:٣٠ تا ۱۹ اجرایی می‌شود و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به شهروندان شاغل در تهران فرصت 2ساعته داده خواهد شد که در طرح‌های ترافیکی از داخل طرح فقط یک‌بار به‌صورت رایگان خارج شوند

این خبر را به اشتراک بگذارید