• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97860
+
-

مدیران شهری و کارشناسان در گفت‌وگو با همشهری از ضرورت مطالبه سهم شهرداری از منابع ملی می‌گویند

نفس‌تنگی اوضاع مالی تهران در وانفسای کرونا

نفس‌تنگی اوضاع مالی تهران در وانفسای کرونا

مجید جباری _ خبرنگار

اوضاع مالی تهران در میانه بحران کرونا دچار نفس‌تنگی شده؛ این موضوع، در کنار دور باطل‌ بدهی‌های انباشت دوره‌های گذشته عمق بحران بی‌پولی مدیریت شهری پایتخت را نشان می‌دهد؛ بدهی‌هایی که در آغاز دوره پنجم مدیریت شهری بیش از 62هزار میلیارد تومان تخمین زده شده بود و حالا در سال سوم مدیریت شهری این مبلغ به حدود 50هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. با وجود این، هرمبلغی هم که برای تأدیه بدهی‌ها پرداخت می‌شود، نهایتا می‌تواند سود این مبلغ کلان را پوشش دهد و اصل بدهی دست‌نخورده می‌ماند. علاوه بر بدهی‌های انباشت‌شده، بحران اقتصادی و کاهش بی‌سابقه درآمدهای ناشی از پیامدهای شیوع کرونا هم این روزها نمک روی زخم مدیریت شهری پایتخت شده و این نهاد را با چالش جدی بی‌پولی مواجه کرده است. به‌ویژه اینکه شهرداری تهران از نخستین روزهای ورود این ویروس به کشور در کنار وزارت بهداشت، در صف نخست مقابله با کرونا ایفای نقش کرده و برنامه‌ها و اقداماتش با صرف میلیاردها تومان کماکان ادامه دارد. انتظارات بالا از مدیریت شهری در حالی است که به گفته سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهرتهران، «شهرداری از حیث مالی نفس‌های آخر را می‌کشد و با توجه به کاهش شدید منابع درآمدی اگر منابع لازم از سوی دولت تزریق نشود، با کمال تأسف در روزهای آینده برنامه‌های پیشگیرانه صرفا به‌دلیل خالی‌شدن جیب شهرداری متوقف خواهد شد.» 

ضرر و زیان 2500میلیارد تومانی 
حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این‌باره به همشهری گفت: «برآوردهای اولیه حاکی از این است که سازمان شهرداری تهران بیش از 2500میلیارد تومان در بحران کرونا متضرر شده است، بنابراین کاملا منصفانه است که بخشی برای جبران این هزینه‌ها به شهرداری تعلق بگیرد.» این مدیر ارشد شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در بحث مقابله با کرونا فراتر از شهر تهران عمل می‌کند، اضافه کرد: «شهرداری نخستین گروهی بود که با درک موضوع، خود را در بخش‌هایی که به آن مربوط است، مسئول دانست و به‌عنوان حامی شهروندان در قضیه بحران کرونا به ایفای نقش پرداخت و با اقدامات مختلف، سرعت شیوع این ویروس را در کلانشهر 9میلیون نفری تهران کاهش داد. با اینکه هنوز با ایده‌آل‌ها فاصله داریم، اما به باور من در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.» 

دولت به شهرداری هم مثل بخش بهداشت نگاه کند
  سید‌محمود میرلوحی

پیامدهای بحران کرونا بر تهران و دیگـــر کلانشهرها بیـــــش از دیگر شهرها اثرگذار بوده؛ تا جایی که این بحران، تقریبا همه بخش‌های اقتصادی و اصناف را متضرر کرده است. اما حوزه‌هایی مثل صنعت، خدمات و گردشگری که بیشترین منابع درآمدی تهران در این حوزه‌هاست، در بحران کرونا بیشترین آسیب را در حال تجربه کردن هستند. بنابراین، از آنجا که براساس نوع و کارکردی که مدیریت شهری تهران دارد، همزاد بخش درمان به‌حساب می‌آید، لازم است که دولت توجه بیشتری به شهرداری داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر جمع‌آوری ضایعات بیمارستانی و پسماند شهر حتی یک ساعت به تعویق بیفتد، آثار و پیامدهای آن کاملا مشخص کردن هستند. این در حالی است که همه بخش‌های شهرداری از همان آغاز درگیر موضوع شدند و هر یک با تمام ظرفیت وارد گود شده‌اند و کماکان این خدمات ادامه دارد. با وجود این، شهرداری یکی از سازمان‌هایی است که بیشترین تأثیرپذیری را از این بحران داشته است. در مدت 2ماهی که از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، شهرداری 5هزار میلیارد‌تومان از منابع درآمدی خود عقب مانده است و درصورتی که تنها 2ماه دیگر این وضعیت ادامه داشته باشد، شهرداری فقط ظرف 4‌ماه بیش از 10هزار میلیارد تومان از منابع درآمدی خود عقب می‌افتد. از این‌رو انتظار داریم دولت همانطور که بخش بهداشت و درمان را به درستی در اولویت توجه قرارداده است، به مدیریت شهری هم که در کنار بخش بهداشت و درمان در حال خدمات‌رسانی است، توجه کرده و زیان‌های مالی این سازمان را از طریق منابع صندوق توسعه ملی و یا تسهیلاتی که در این شرایط تخصیص می‌یابد، پوشش دهد.

مکاتبه با دولت برای تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی
  علی اعطا، سخنگوی شورای شهر

مطالبه ما از دولت این است که به شهرداری تهران نگاه ویژه و حمایتی شود. یکی از نخستین نهادهایی که در زمینه مقابله با شیوع کرونا تصمیماتی را اتخاذ کرد، شورای شهر تهران بود. در هفته اول اسفند‌ماه بود که پارلمان شهری پایتخت با تصویب طرحی دو‌فوریتی به شهرداری مجوز داد تا ۴درصد از اعتبارات خود را که در مواقع بحرانی برای عادی‌سازی‌ شرایط و پیشگیری از حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرد، در بحث مقابله با کرونا هزینه کند، اما به هرحال با توجه به شرایط موجود، شهرداری تهران با تنگناهای جدی مالی مواجه است. شهرداری‌ تهران ماهانه هزار تا هزار و‌۱۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارد که از این مبلغ ۴٠٠‌میلیارد از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین می‌شده؛ از طرفی حدود ۵۰‌درصد درآمدها از محل ساخت‌وسازهاست که در این شرایط به این بخش هم آسیب جدی وارد شده است. بنابراین انتظار ما از دولت این‌است که از مبلغ پیش‌بینی‌شده در صندوق توسعه ملی، ٢٠ درصد از طریق پرداخت مستقیم و ٨٠ درصد از طریق تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار مدیریت شهری قرار بگیرد؛ چراکه شهرداری هم از این مبلغ سهمی دارد و باید به آن اختصاص داده شود. به همین‌خاطر مکاتباتی در این زمینه با دولت انجام شده ‌و مطالبه ما از دولت نگاه ویژه و حمایتی از سوی دولت است که امیدواریم محقق شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید