• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97833
+
-

استقبال ایران از معرفی نخست‌وزیر مکلف عراق

بحران سیاسی در عراق با انتخاب نخست‌وزیر مکلف این کشور وارد فاز حل و فصل شده است. 2 مقام دیپلماتیک ایران برای همکاری همه‌جانبه تهران با مصطفی الکاظمی چراغ سبز نشان دادند.
 به‌دنبال معرفی مصطفی عبداللطیف‌الکاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف عراق، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از این تحول استقبال کرد و گفت: ایران همواره از استقلال، حاکمیت ملی، یکپارچگی ارضی و ثبات سیاسی در کشور عراق حمایت کرده و اتفاق‌نظر تمامی جریانات سیاسی عراق از طریق روندهای دمکراتیک را تنها مسیر برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات می‌داند؛ از همین رو جمهوری اسلامی ایران از توافق گروه‌های سیاسی در عراق که نتیجه آن معرفی مصطفی کاظمی به‌عنوان نخست‌وزیر جدید بود، استقبال می‌کند و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند.

موسوی آمادگی کامل ایران برای همکاری با دولت عراق را اعلام کرد. برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق روز پنجشنبه پس از اجماع فراکسیون‌های شیعی و به‌دنبال کناره‌گیری «عدنان الزورقی» از مکلف شدن، مصطفی الکاظمی را مأمور تشکیل دولت جدید کرد. 
ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد هم در رابطه با موضع ایران پیرامون نامزد‌های تصدی پست نخست‌وزیری عراق با بیان اینکه دیدگاه و موضع ایران در قبال انتخاب «مصطفی الکاظمی» مثبت است‌، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تابع مقررات، قوانین و احترام به نظام سیاسی عراق است و هر کس که در فرایند قانونی و با رأی اعتماد مجلس این کشور به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود ما به او  احترام می‌گذاریم و کمک و حمایت هم می‌کنیم.
مسجدی افزود: ما روی هیچ شخص و گزینه‌ای به هر شکلی، نه سلبی و نه ایجابی برای معرفی نخست‌وزیری عراق ورود نکردیم و پیام ما این بود که هر کسی که طبق قانون بیاید ما نیز آماده همکاری و حمایت از او خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید