• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 23 فروردین 1399
کد مطلب : 97814
+
-

همشهری؛ روزنامه‌ای با داشته‌های فراوان مادی و معنوی

همشهری؛ روزنامه‌ای با داشته‌های فراوان مادی و معنوی

حامد مظاهریان ‌‌_ معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران

شاید هنوز برای خیلی از بزرگ‌ترها خیابان‌های قدیمی و کوچه پس‌کوچه‌های تهران یادآور فریاد روزنامه‌فروشانی است که با روزنامه‌ای در دست، خبر از واقعه‌ای داغ می‌دادند. بعدها به‌تدریج مکان‌های موقت به‌نام دکه‌های روزنامه‌فروشی با همت بلدیه در شهر جای خویش را در میان سایر کاربری‌ها باز کرد و تهران پایتخت، حال و هوایی سیاسی و اداری‌تر به‌خود گرفت.

با نگاهی به تاریخ مطبوعات در ایران چه بسیار روزنامه‌هایی که آمدند و رفتند و در این میان، تعداد کمتری ماندگار شدند و باید امیدوارانه برای تعدادی از آنها در آینده‌ای نزدیک تولد یک قرن حضورشان گرفته شود. اما در میان آمدن و رفتن روزنامه‌ها، همشهری با نوآوری و دید بلند آفرینندگانش و با نگاه به شهروندمداری پا به عرصه نهاد. چه بسیار روزنامه‌نگاران جوانی که مشق روزنامه‌نگاری را با عشق از همشهری آموختند؛ روزنامه‌ای که با خود رنگ را در مطبوعات ایران آورد و با ماهیت خلاقانه خود تاریخ روزنامه‌نگاری در ایران را ارتقا و هویتی نو بخشید، هم به شهر و هم به شهرداری تهران. اکنون روزنامه با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان است. خواسته مدیریت شهری تهران حل مشکلات مؤسسه و بازآفرینی نقش قدرتمند و نوآورانه روزنامه در شرایط به سرعت در حال تغییر فعلی است.
چهارشنبه بازدیدی داشتم از ساختمان مرکزی روزنامه همشهری. خبر خوب راه‌اندازی مجدد «همشهری محله» همپا با رویکرد نوین مدیریت شهری در توجه به محلات تهران بود.

در طول زمان، تصمیم‌گیری‌های اشتباه مدیریتی سبب تحمیل هزینه‌های فراوانی به همشهری شده است. نوکیا و مایکروسافت تجربیات مشابهی را به نمایش می‌گذارند که چگونه اشتباهات هرچند کوچک ولی مصیبت‌بار می‌توانند منجر به هدر رفتن بخش بزرگی از مزیت‌ها شوند. مؤسسه همشهری هم گونه‌ای دیگر ولی مشابه از نقطه نظر اشتباهات راهبردی را به نمایش می‌گذارد که چگونه اقدامات و تصمیم‌های اشتباه مدیران گذشته توان مؤسسه را به تحلیل برده؛ به‌گونه‌ای که جبران آن اشتباهات سال‌ها زمان خواهد برد.
به‌زعم من مؤسسه همشهری دارای پتانسیل معنوی و سرمایه عظیم اجتماعی بی‌نظیری است که لازم است تا این پتانسیل نهفته بالفعل شود. شاید باید کار را با این سؤال کلیدی آغاز کرد که اکنون جایگاه همشهری در میان شهروندان و مدیریت شهری تهران چیست؟ اگر روزی این مؤسسه وجود نداشته باشد شهر تهران و حرفه روزنامه‌نگاری چه صدمه‌ای متحمل خواهد شد؟ مدیریت مؤسسه تلاش‌هایی را برای انجام تغییرات و در بستر «امروز» قرار گرفتن شروع کرده، ولی لازم است تغییرات سرعت یافته و در وهله اول جایگاه واقعی مؤسسه همشهری تعیین و با نگاه راهبردی تصمیم‌گیری لازم صورت پذیرد.
تیم مدیریت شهری کنونی خواهان بالندگی همشهری است. مشکلات با تصمیم‌گیری‌های صحیح و شجاعانه مدیریتی، اعتماد به جوانان، به رسمیت شناختن کسب و کارهای نوپا، استقبال از فعالیت در فضای مجازی و تلاش برای کسب مجوز تلویزیون محلی قابل حل خواهدبود؛ نباید این فرصت استثنایی از دست برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید