• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97691
+
-

توضیحات سخنگوی دولت درباره اختلافات میان وزارت بهداشت و دولت بر سر کرونا

نظرات متفاوت است، تصمیم‌ها واحد

دولت
نظرات متفاوت است، تصمیم‌ها واحد


سخنگوی دولت در پاسخ به گزارش‌های منتشر شده درخصوص اختلافات میان وزارت بهداشت و دولت بر سر کنترل بیماری کرونا بر وجود اختلاف‌نظرها اذعان کرد ولی درنهایت نظر ستاد وزارت بهداشت را مبنای تصمیمات دولت دانست. علی ربیعی در نشست خبری روز دوشنبه ‌خود که از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد گفت: کارشناسان در دستگاه‌ها دیدگاه‌های متنوعی دارند که ما از همه آنها  بهره گرفتیم. نظر نهایی ما در همه مراحل دیدگاهی بوده که توسط وزیر بهداشت بیان شده و ستاد اصلی وزارت بهداشت و درمان بر آن نظر تأکید کردند. ما هیچ تصمیمی برخلاف نظر کارشناسان سلامت‌مان اتخاذ نخواهیم کرد. بنای ما بر این است که تصمیمات را ارزیابی کنیم و هر تصمیمی که مخل جان انسان‌ها و سلامت جامعه شود اجرا نشود، این شاخص ارزیابی ما خواهد بود و تصمیم اصلاحی و رو به جلو اتخاذ خواهیم کرد.
نامه‌‌نگاری‌های اخیر سعید نمکی وزیر بهداشت با رئیس‌جمهور درخصوص برخی تصمیمات وزارت صمت برای بازگشایی کسب‌‌وکارها حکایت از این اختلاف‌نظرها داشت. در عین حال تصمیم اخیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ریاست رئیس‌جمهور درخصوص بازگشت به‌کار مشاغل کم‌ریسک از شنبه ۲۳فروردین‌ماه نگرانی‌هایی را درخصوص تشدید شیوع بیماری کرونا در کشور ایجاد کرد. ربیعی در این‌باره توضیح داد: تمام جلسات دولت معطوف به سیاستگذاری درباره کروناست.استراتژی اصلی ما همچنان حفظ سلامت و جان انسان‌هاست. هیچ جایگزینی برای جان انسان‌ها و سلامت جامعه وجود ندارد. اگر برخی‌ها از تعابیری اینچنین استفاده می‌کنند که اولویت‌هایی دارد تغییر می‌کند، به خطاست. هر تصمیمی می‌گیریم برای بقای درازمدت و حفظ جان انسان‌هاست.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با اشاره به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی در طرح فاصله‌گذاری فیزیکی گفت: به‌عنوان سخنگوی دولت اعلام می‌کنم که این استراتژی تعطیل‌بردار نیست. حفظ سلامت مردم اصل و اساس است. من حتی از عنوان اولویت هم استفاده نمی‌کنم، همه تلاش ما حفظ جان و سلامت مردم است، نه فقط اولویت. طرح فاصله‌گذاری فیزیکی دولت تا کاهش بسیار ملموس بیماری کرونا و تمام شدن آن ادامه خواهد یافت. تصمیم‌گیری‌ای که تاکنون صورت گرفته است و هرگونه تصمیم‌گیری جدید براساس نظر کارشناسان به‌ویژه کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت بوده است. روز دوشنبه همزمان با این سخنان ربیعی درخصوص تداوم فاصله‌گذاری اجتماعی فهرستی از مشاغل تعطیل تا اطلاع ثانوی نیز منتشر شد. در عین حال ربیعی درباره وضعیت کسب‌وکارهای مردم با توجه به بیماری کرونا توضیح داد: «مدل ما اساس بودن سلامت، به علاوه حفظ زندگی و معیشت مردم یعنی زیست اقتصادی و اجتماعی با محوریت فاصله‌گذاری و بهداشت است. بنابراین کانون سیاستگذاری ما سلامت و حفظ جان مردم در کنار جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی با کانون پروتکل‌ها با توصیه‌های بهداشتی و بهداشت‌محور است. هرجا بین اینها تناقض باشد به نفع سلامت تصمیم اتخاذ نخواهد شد. ما تناقضی بین سلامت و تصمیمات دیگرمان نداریم. هر تصمیمی بگیریم اساس ما بحث سلامت است. بنابراین دوگانه‌ای در این تصمیمات وجود ندارد.» 

شعارمان هنوز در خانه ماندن است
انتقادات مطرح شده درباره شلوغی معابر و بزرگراه‌های پایتخت بعد از پایان تعطیلات نوروزی نیز پاسخ ربیعی را به همراه داشت که « با سیاستگذاری‌هایی که مدام در حال کارشناسی و اتخاذ آنها هستیم و با همراهی‌ای که مردم می‌کنند هنوز هم شعار ما شعار «در خانه بمانید» است و هنوز هم اقناع جامعه برای در خانه ماندن و آمدن بیرون برای کار در محدوده‌ای خاص است. هرجا تناقضی به‌وجود بیاید این تناقض به نفع سلامت باید حل شود. امیدوار هستیم با کمک هم به مدد شعبان و رمضان و با استعانت از خداوند متعال بتوانیم جزو کشورهای موفقی باشیم که بر این بیماری غلبه کنیم.»


چشم‌اندازی در کوتاه‌مدت وجود ندارد 

ربیعی با بیان اینکه چشم‌اندازی برای از بین رفتن این ویروس در کوتاه‌مدت وجود ندارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده احتمال تداوم بحران کرونا وجود داشته باشد. ما باید بر اصل حفظ فاصله‌گذاری و سلامت، سبک‌های زندگی مبتنی بر بهداشت را اجرا کنیم. ادارات را نمی‌توان یک سال تعطیل کرد. به افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، گفته‌ایم نیایند. گفته‌ایم ساعت کاری 7 صبح تا 2 بعدازظهر باشد و افرادی که امکان دورکاری دارند، در محل کار حاضر نشوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید