• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97689
+
-

آخرین رأی اعتماد مجلس دهم

مجلس دهم 2‌ ماه دیگر به پایان می‌رسد و فردا به بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی می‌پردازد

گزارش
آخرین رأی اعتماد مجلس دهم


بعد از سرگردانی 5ماهه وزارت جهادکشاورزی، فردا جلسه رأی اعتماد به کاظم خاوازی، وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. جلسه‌ای که قرار بود دوازدهم اسفندماه و در پایان مهلت سرپرستی عباس کشاورز برگزارشود، اما شیوع کرونا و هراس از ابتلای نمایندگان که سبب تعطیلی بهارستان شد، پرداختن به این مهم را تا 20فروردین به تعویق انداخته است؛تعویقی اجتناب‌ناپذیر که استمرار دوران سرپرستی کشاورز ، اذن مقام معظم رهبری را طلبید و تعیین تکلیف وزیر این وزارتخانه استمرار خواهد یافت. نشست فردای مجلس برای بررسی صلاحیت خاوازی نشستی بدون حاشیه و روی خط صاف خواهد بود چرا که فضای مجلس بعد از قریب به 70روز دوری نمایندگان از بهارستان بیشتر به جلسه‌ای برای حل کاستی‌ها آن هم در شرایط ویژه می‌ماند تا نشستی جدی برای علاج کاستی‌ها به‌صورت ریشه‌ای. از آنجا که تنها 4هفته کاری از عمر مجلس دهم باقی است و در هفتم خرداد باید زمام امور را به مجلس یازدهمی‌ها بسپارد نشست فردای مجلس در مورد خاوازی احتمالا آخرین نشست بررسی صلاحیت وزیری در عمر مجلس دهم است.

از حجتی تا خاوازی و معطلی 4ماهه وزارت جهاد
محمود حجتی، وزیر شناخته شده جهادکشاورزی دولت یازدهم و دوازدهم بود که پاییز گذشته با تشدید انتقادات مجلس به دولت طرح استیضاحش در بهارستان به جریان افتاد. اگرچه پیش از این نیز او در اسفندماه سال 97توسط مجلس دهمی‌ها استیضاح شده بود و در نهایت رأی اکثریت مجلس را همراه خود کرد و موفق به استمرار وزارتش شد، اما استیضاح او در آذر‌ماه پیش چنان جدی شد که او یک روز قبل از موعد بررسی طرح استیضاحش در مجلس اعلام استعفا کرد. برخی خبرهای غیررسمی حکایت از استعفای او به خاطر جمعی از مدیران وزارت کشاورزی دارد و حسن روحانی هم به رغم سماجتی که در حفظ او در کابینه‌اش داشت با  استعفای حجتی موافقت کرد. بعد از کناره‌گیری حجتی از وزارت جهاد، رئیس‌جمهوری- چهارم آذرماه- در حکمی عباس کشاورز را به‌عنوان سرپرست وزارت جهادکشاورزی منصوب کرد؛ حکمی که موعدش در 4اسفند‌ماه به سر آمد و درحالی‌که روحانی کاظم خاوازی را برای تصدی وزارتخانه به مجلس معرفی کرده بود و قرار بود جلسه بررسی صلاحیت او در نشست 12اسفندماه برگزار شود اما تعطیلی نشست‌های علنی بهارستان به‌دلیل شیوع کرونا مانع از تشکیل نشست تا‌کنون شد. بعد از ایجاد این شرایط بود که حسن روحانی در اقدامی کم سابقه در نامه به مقام معظم رهبری خواستار موافقت با استمرار سرپرستی کشاورز بر وزارت جهاد کشاوزی شد تا مجلس به روال امور برگردد و وزیر پیشنهادی دولت خود را در آزمون رأی مجلس قرار دهد.
براساس قانون اساسی هرگاه به هر دلیلی وزارتخانه‌ای فاقد وزیر باشد رئیس‌جمهوری اختیار دارد تا 3 ‌ماه آن وزارتخانه را با سرپرستی اداره کند و استمرار دوره سرپرستی منوط به اجازه رهبری خواهد بود. به این ترتیب با موافقت رهبری کشاورز سرپرست ماند تا زمانی که مجلس موفق به برگزاری نشست بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت شود.
از نامه‌نگاری رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب نزدیک به 44روز می‌گذرد و حالا قرار است صلاحیت خاوازی برای تصدی وزارت جهادکشاورزی به رأی مجلس گذاشته شود. کاظم خاوازی دارای دکترای خاک‌شناسی است و معاونت وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را برعهده دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید