• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 فروردین 1399
کد مطلب : 97687
+
-

کرونا یخ رابطه ایران و اعراب را آب کرد

سخنگوی وزارت خارجه: در این شرایط کرونایی کمی عقلانیت بر رفتارها حاکم شده است

دیپلماسی
کرونا یخ رابطه ایران و اعراب را آب کرد


«کرونا باعث همبستگی جهانی شده است.» این اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه ایران در نخستین کنفرانس مطبوعاتی سال جدید است؛ کنفرانسی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا به‌صورت ویدئویی و از راه دور برگزار شد.
سید عباس موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه ازجمله عربستان و امارات پس از شیوع کرونا بیان کرد: از بعد سیاسی و دیپلماتیک برقراری تماس‌ها باعث شده مقداری در این شرایط کرونایی کمی عقلانیت بر رفتارها حاکم شود و به لحاظ انسانی هم کشورهای منطقه کمک‌های خوبی به کشور ما فرستادند که ما نیز از آنها قدردانی کردیم.
موسوی بیان کرد که روابط و تعاملاتی که پس از شیوع کرونا بین ایران با این کشورها برقرار شده ادامه داشته است و برخی از کشورهایی که در سؤال از آنها نام برده شده کمک‌هایی به ایران ارسال کرده‌اند.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی اواخر سال98 در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تأکید کرد.
امارات همان زمان 2هواپیما حامل کمک‌های بهداشتی و دارویی را روانه ایران کرده بود.
موسوی در ادامه اشاره کرد: در بحث اتباع 2کشور بحث‌هایی میان مقامات ایران و امارات متحده عربی و حتی بحرین مطرح شد و مقامات ذیربط در تماس هستند. ما امیدواریم در روابط سیاسی هم این رویکرد اثر بگذارد و دولت‌ها و ملت‌ها را وادار کند که نه‌تنها برای غلبه بر ویروس کرونا بلکه برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم تعاملات شکل گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین ابراز امیدواری کرد که شرایط کنونی و جهان پساکرونایی دولت‌ها و ملت‌های منطقه ما را وادار کند که متوجه شوند نه‌تنها برای غلبه بر چنین ویروسی، بلکه برای غلبه بر ویروس خشونت و تروریسم با هم همکاری داشته باشند.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ۳۰کشور و سازمان مردم‌نهاد و ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق سفارتخانه‌های ما کمک‌هایی را جمع‌آوری و ارسال کرده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: این ویروس باعث شد همبستگی جهانی بین کشور‌ها شکل بگیرد. در ایران ضمن اینکه این همبستگی بین مردم و اقشار مختلف ایجاد شد قشرهای مختلف دست به ایجاد کمپین‌های جهانی زدند و بعد انسانی موضوعات و تحریم‌هایی را که ایران و برخی کشور‌های مستقل دیگر با آن مواجه هستند برجسته کردند که از این کمپین‌ها قدردانی می‌کنم.
موسوی در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران تصریح کرد: ما شاهد تناقض و سردرگمی در گفتار و رفتار مقامات آمریکایی هستیم. آنچه برای ایران مهم است غیرقانونی بودن این تحریم‌هاست.


واکنش موسوی به ترامپ



موسوی در واکنش به اظهارات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران درخواستی برای لغو تحریم‌ها نداشته است گفت: هرگونه که بوده به گوش دنیا و مقامات آمریکایی رساندیم که این تحریم‌ها غیرقانونی و ظالمانه است و باید کل تحریم‌ها برداشته شود و در شرایط کرونایی اگر کمک نمی‌کنند مانع کمک‌رسانی دولت‌ها و کشور‌های دیگر نشوند. وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه به همتایان خود در زمینه تحریم نامه نوشت. رأی موقت دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را مکلف کرده است تحریم‌ها را بردارد. ایران به زبان‌های مختلف درخواست خود را مطرح کرده، ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست‌ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده و دنبال بهانه‌جویی جدید هستند. دولت و ملت ایران اعتمادی به این حرف‌ها ندارند و انتظار کمک از آنها نداریم. به خیرشان امیدی نداریم، ولی شر نرسانند.
سخنگوی وزارت خارجه از همه کشور‌ها خواست به تحریم‌های غیرانسانی، غیرقانونی و ظالمانه وقعی ننهند و به قلدری آمریکا گوش ندهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید