• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97477
+
-

فعالیت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نوروز به اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی منتقل می‌شود

نوروزخانه به جای نوروزگاه

نوروزخانه به جای نوروزگاه

محمد سرابی _ خبر‌نگار

فعالیت‌های اجتماعی نوروزی شهرداری که همیشه بر گردهمایی‌ها در مکان‌های عمومی تکیه داشت با شدت گرفتن بیماری کرونا به فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی منتقل شده و «نوروزخانه» جای نوروز‌گاه را گرفته است. با این حساب کرونا بخشی از فعالیت‌های شهرداری را در آستانه نوروز کاهش داده اما در مقابل به بخشی دیگری از این برنامه‌ها اضافه کرده است. از سوی دیگر شهرداری تهران طی روزهای گذشته سعی کرده تا اقدامات بهارانه در فضاهای عمومی انجام دهد تا هرچقدر هم شده، تأثیر مثبتی در روحیه شهروندانی که به دلایل ضرورت ناچار به تردد در سطح شهر هستند، ایجاد شود. کاشت نهال در بوستان‌ها و فضاهای سبز، کاشت 1000چنار چندساله به جای چنارهای فرسوده در خیابان ولیعصر (عج)، گلکاری در فضاهای عمومی و قرار دادن گلدان در اغلب پل‌ها، گذاشتن تخم‌های رنگی در برخی از تقاطع‌ها و میادین اصلی و رنگ‌آمیزی بخشی از دیواره‌ها ازجمله عملیاتی است که صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. با این حال خبری از نورزگاه‌هایی که هرساله در چند نقطه شهر مثل بلوار کشاورز برپا می‌شدند، نیست و بخشی از کارها در فضای مجازی صورت می‌گیرد. در چهارمین نشست خبری آن‌لاین مدیران شهرداری تهران و رسانه‌ها برنامه‌های نوروزی این نهاد تشریح شد.

نیمی از شهروندان نگران نیستند
محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

معاونت اجتماعی شهرداری تهران در‌ماه گذشته دو نظرسنجی انجام داد که نظر سنجی اول دوشنبه تا شنبه 2 هفته قبل و نظرسنجی دوم چهارشنبه تا شنبه همین هفته بود. براساس این   2نظرسنجی نیمی از مردم ترس از ابتلا به کرونا ندارند. از طرف دیگر میزان دسترسی به وسایل بهداشتی،  اعتماد مردم به رسانه‌ها درانعکاس آمار متوفیات و میزان رضایت از عملکرد دولت در این 10روز حدود 15درصد افزایش پیدا کرد. به‌نظر می‌آید بخشی از این ترس نداشتن مربوط به ملاحظات معیشتی است؛ زیرا 70درصد مردم تهران گفته‌اند که درآمد‌ آنها در این دوره کاهش داشته است. همین باعث شده هنوز هم نگرانی درباره آخرین روز‌های سال و ایام نوروز باقی مانده باشد. بیش از یک‌ماه قبل به دستور شهردار قرار شد برنامه دومی برای ایام نوروز تهیه کنیم تا اگر بیماری کرونا شدت پیدا کرد آن را به اجرا در آوریم. اصل این برنامه بر قطع زنجیره انتقال بیماری با برقراری شرایط قرنطینه استوار است. شهرداری تهران یک‌ماه گذشته درگیر کرونا بوده است و به همین دلیل برنامه‌های نوروزی مانند نوروز‌گاه لغو شده است. در مقابل اقداماتی برای فرهنگسازی در سطح شهر انجام و بیلبرد‌های آن با عناوین «درخانه می‌مانیم تا...» و «درخانه می‌مانیم و...» نصب شده است. عبارت «نوروز‌گاه» را هم به «نوروزخانه» تبدیل کردیم. گروه هدف ما خانواده‌ها هستند و امیدواریم ارتباط میان اعضای خانواده در این مدت افزایش پیدا کند. با همین هدف برنامه‌هایی   در شبکه‌های 5، 2، نهال و نسیم و همینطور در فضای مجازی اجرا می‌شود.

رسیدگی به کودکان زباله‌گرد
مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی

در حوزه کودکان کار با همکاری فعالان مدنی و سمن‌های حوزه کودکان از چند روز قبل در مراکز تجمع کودکان کار و زباله‌گرد حضور پیدا کردیم تا خدمات پزشکی و معاینه کودکان و همینطور آموزش و اهدای پک‌های بهداشتی انجام شود. امسال در گرمخانه‌ها مراسم نوروز برگزار می‌شود که البته با توجه به شیوع کرونا متفاوت خواهد بود. خوشبختانه از 27مددجویی که به بیمارستان‌ها ارجاع داده شدند، هیچ یک مبتلا به کرونا نبودند. با توجه به نیازی که برای ماسک وجود دارد یک خط تولید برای مددجویان ایجاد کردیم و بخشی از محصول تولید شده را به هلال احمر می‌دهیم. به‌زودی نیز یک سامانه چهار رقمی برای جلب کمک‌های مردمی اختصاص پیدا خواهد کرد.

کتاب‌خوانی مجازی
مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران
محور برنامه‌های امسال تشویق به درخانه ماندن خانواده‌ها‌ست. برای نوروز در شبکه پویا برنامه مشارکتی داریم و بامحتوای رعایت مسائل بهداشتی   برنامه‌های سرگرم‌کننده ساخته می‌شود.  برای تولید و نشر ویدئو‌کلیپ‌هایی با همین محور‌ هم ‌همکاری خانه سینما را داریم. طرح اهدای کتاب‌های الکترونیک نیز انجام شده است. با استفاده از  2 اپلیکیشن کتابخوانی حدود 8هزار کتاب با کد شهرداری تهران دانلود می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

همکاری با شبکه‌های تلویزیون
محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران

قبلا تمرکز ما بر فعالیت‌های میدانی بود اما با توجه به شرایطی که پیش آمد نباید تردد غیرضروری داشته باشیم. اکنون مسابقه‌ای به نام شهربازی داریم که از شبکه تهران و در دوساعت 18و 24:30پخش می‌شود. این مسابقه یادآوری بازی نوستالژیک «اسم فامیل» است و با پلتفرم برخطشو اجرا می‌شود. برنامه دیگری که در‌ماه رمضان پخش خواهد شد «خونه‌مونی» نام دارد. این بازی طی 30شب با قطعات فیلم یا نمایشنامه اجرا خواهد شد و به بهترین فیلم‌ها یا نمایش‌هایی که برای ما ارسال می‌شود؛ براساس نتایج داوری، جوایزی تعلق می‌گیرد. مسابقه‌‌ای هم در زمینه نواختن موسیقی با ساز‌های ابتکاری و غیرمعمول پیش‌بینی شده‌ است. با آقای محسن چاووشی هم همکاری داشتیم تا قطعه‌ای موسیقی با توجه به فضای عمومی جامعه و بیماری کرونا فراهم کنند که از آن نیز برای مسابقات مشابه استفاده خواهد شد.

تور مجازی موزه‌ها
مهرشاد کاظمی، سرپرست ستاد گردشگری شهر تهران

برنامه‌های گردشگری تهران بر فضای مجازی متمرکز است که از طریق سایت و اینستاگرام عرضه می‌شود. تا الان از 13موزه برای تور مجازی فیلمبرداری شده است که با اضافه کردن چند موزه دیگر بارگذاری خواهد شد. اقدام دیگر درباره سامانه جامع گردشگری تهران است که در روز‌های آینده سایت www.visit.tehran.ir 
رونمایی می‌شود. در فاز نخست این سامانه 350 خانه تاریخی و 75 مکان تاریخی تهران معرفی خواهد شد. پادکست‌هایی هم تولید شده است که ساعت 9هر شب با موضوع داستان‌های تهران، معرفی اماکن و توصیف تهران در سفرنامه‌ها، منتشر می‌شود. جوایز این مسابقات شامل تور‌های تهران‌گردی است که پس از پایان یافتن شرایط قرنطینه اجرا خواهد شد.

نظارت بر تعطیلی مراکز ورزشی
امیر محسنی، مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران

ما در سال 15میلیون مراجعه‌ به مراکز ورزشی داریم که شامل 2تا 3میلیون شهروند می‌شود. حدود 200مجموعه ورزشی نیز در اختیار سازمان و 200مجموعه هم در اختیار مناطق است که از مجموع آنها تعدادی به بهره‌برداران واگذار شده است اما همه آنها باید تعطیل باشند و برای کنترل آن چند گروه گشت تعیین شده است. برای بهره‌بردارانی که به‌دلیل ممنوعیت دچار زیان شده‌اند یا بخشی از زمان قرارداد خود را از دست داده‌اند شرایط خاصی قائل می‌شویم که بتوانند این زمان را در قرارداد بعدی جبران کنند یا مجبور به پرداخت اجاره نشوند. برای ایام نوروز هم لیگ ورزش‌های الکترونیکی را برگزار خواهیم کرد همینطور 24قسمت از کلیپ‌های ورزش در خانه آماده شده است و در آینده به 100کلیپ هم می‌رسد. با شبکه‌های تلویزیون صحبت کردیم که ارتباط تلویزیونی با شهروندان حفظ شود. به محض اعلام عمومی پایان کرونا هم ویژه ‌برنامه‌های «ورزش از نو» را داریم که به‌صورت خاص اجرا خواهد شد.

تماس با سالمندان
زینب نصیری، سرپرست اداره کل سلامت شهرداری تهران 

یکی از کار‌هایی که اهمیت زیادی داشت مراقبت از افرادی مثل سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمین‌های مانند دیابت و معلولان بود. در 352محله با اشخاصی که عضو کانون‌های ما بودند به‌صورت تلفنی تماس گرفتیم و آموزش‌های لازم به آنها داده شد. مجموعا با 6هزار سالمند، 4هزار نفر دارای معلولیت و 4هزار نفر بیمار دیابتی تماس گرفتیم و همزمان نیاز‌های آنها هم ثبت شد. گروه‌های داوطلبی در هر محله تشکیل خواهد شد که هر گروه حداقل 5نفر است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :