گروکشی واگذاری «بن رو» با تولید کوئید
تولید مشترک رنو کوئید روی 6پلتفرم در ایران آغاز میشود
علی ابراهیمی/ خبرنگار
شمارش معکوس برای تولید خودروی رنو کوئید با قیمت پایه 30میلیون تومان در شرکت سایپا آغاز شده است. با اجرای استانداردهای 85گانه جدید تا دیماه سال 97تولید انواع پراید بهعنوان پرتیراژترین محصول تولیدی سایپا متوقف خواهد شد. رنو کوئید خودرویی است که پیش از این خط تولید آن در کشورهای برزیل و هندوستان راهاندازی شده و طی چندماه گذشته مدیران رنوپارس از تولید مشترک یا مستقل نسخه بهروز شده این خودرو در ایران خبر دادهاند. در شرایطی که این خودرو در هندوستان و برزیل با آپشنهای مختلف در محدوده قیمت 12تا 24میلیون تومان به مشتریان فروخته میشود، قیمت پایه این خودرو در ایران 30میلیون تومان اعلام شده است. به گزارش خبرنگار همشهری، دیروز محسن جهرودی، مدیرعامل سایپا در حاشیه مراسم جایگزینی و تحویل ۲ هزار دستگاه خودروی تجاری این شرکت از مذاکره با رنو برای تولید کوئید خبر داد و اعلام کرد: قیمت عرضه مدل پایه این خودرو ۳۰ میلیون تومان خواهد بود که البته روی پلتفرمها 6 مدل خودروی مختلف تولید میشود. اما این اظهارنظر مدیرعامل سایپا بهمعنای عرضه رنو کوئید با قیمت 30میلیون تومان به مشتریان ایرانی نخواهد بود؛ موضوعی که پیش از این نیز بارها مسئولان رنو و سازمان گسترش هم اعلام کردهاند قیمت این خودرو احتمالاً با افزایش آپشنها تا بیش از 40میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن قیمت نهایی انواع رنو کوئید تابع عوامل مؤثر در هزینههای تمامشده تولید این خودرو مانند نرخ ارز و... خواهد بود که احتمال افزایش بیشتر قیمت نهایی فروش انواع این خودرو روی پلتفرمهای مختلف را بیشتر میکند.
فرجام قرارداد رنو با واگذاری بن رو
با آغاز مذاکرات رنو و سایپا برای تولید رنو کوئید در چارچوب قرارداد تولید مشترک خودرو بین رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) کشمکشهای چندین ماهه برای اجرایی شدن این قرارداد نیز به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. پس از آنکه منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی ایران از واگذاری سایت بن رو به رنوی فرانسه خبر داد، مسئولان سایپا نیز خبر تولید این خودرو را در عوض واگذاری سایت مذکور به رنو تأیید کردند. قرارداد ایدرو و رنو برای تولید مشترک چند مدل خودرو از جمله رنو داستر و سیمبل در ایران در نیمه مردادماه سال 96به امضای طرفین رسید اما بهدلیل مقاومت مدیرعامل وقت سایپا در مقابل واگذاری سایت بنرو بهعنوان آورده ایدرو در قرارداد مذکور، اجرای این قرارداد معطل مانده بود. سرانجام با برکناری مهدی جمالی و انتصاب محسن جهرودی به مدیرعاملی دومین خودروساز بزرگ کشور، نهتنها اجرای قرارداد رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جان دوبارهای گرفته بلکه سرنوشت تولید خودروی کوئید بهعنوان تنها محصول ارزانقیمت رنو در ایران نیز با واگذاری تولید این خودرو به سایپا مشخص شده است؛ بهنحوی که دیروز جهرودی به صراحت اعلام کرد هیچ اتفاقی برای واگذاری سایت بن رو نخواهد افتاد؛ مگر اینکه رنو خودروی کوئید را در همکاری مستقیم با سایپا تولید کند و شرط همکاری ما با رنو در اختیار گرفتن پلتفرم کوئید است.
جایگزین پراید در راه است
با اجرای استانداردهای جدید در صنعت خودرو و همکاری سایپا با رنو برای تولید کوئید میتوان این خودرو را بهعنوان جایگزین اصلی خانواده پراید تلقی کرد. گرچه هنوز وضعیت پاس شدن استانداردهای اجباری جدید توسط رنو کوئید مشخص نیست اما بهنظر میرسد با توجه به مذاکرات وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد برای بازنگری در استانداردهای جدید، کوئید نیز راه چندان دشواری برای پاس کردن این استانداردها نخواهد داشت.
استاندارد برای یک خودروی دیگر
علاوه بر کوئید در مراسم دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرد، یکی از خودروهای داخلی ۸۵ استاندارد جدید را پاس کرده است که در روزهای آینده نام آن اعلام خواهد شد. نیره پیروزبخت، تأکید کرد: اجباری شدن ۸۵ استاندارد جدید از ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ بهمعنای توقف تولید همه خودروها از آن زمان نیست بلکه از این تاریخ بازرسیها براساس استانداردهای جدید آغاز میشود و طبق تفاهم صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت زمانی را برای اجرایی شدن استانداردهای جدید درنظر میگیریم تا از یکم دیماه ۹۷ که بازرسیها آغاز میشود، خودروها بتوانند استانداردهای مربوطه را پاس کنند. اما مدیرعامل سایپا خودروی مذکور را سیتروئن C3 محصول مشترک تولیدی این شرکت با سیتروئن اعلام کرد که از سال آینده عرضه آن به بازار آغاز خواهد شد. محسن جهرودی، استراتژی کلان این شرکت را جایگزینی پراید دانست و با اشاره به تقاضای بالای بازار برای این خودرو افزود: برنامه کاهش تولید پراید و جایگزینی آن با محصولات دیگر را دنبال میکنیم. بر این اساس تولید پراید به ۲۵ درصد سبد محصولات سایپا کاهش یافته است.