افزایش قیمت،کاهش تولید
تولید شرکتهای ایرانخودرو و سایپا در آذر ماه با وجود افزایش 30 درصدی قیمتها کمتر شد
بهزاد رنجبر- روزنامهنگار
در شرایطی که مجوز افزایش قیمت از ابتدای آذرماه برای شرکتهای ایرانخودرو و سایپا صادر شده تازهترین آمارها نشان میدهد که سطح تولید نیز به موازات افزایش قیمت در صنعت خودروسازی کاهش یافته است که این موضوع میتواند زمینهای برای کاهش عرضه در بازار باشد.بهگزارش همشهری، یکی از چالشهای بازار خودرو در شرایط فعلی میزان عرضه است. برخی اطلاعات نشان میدهد که میزان تقاضای موجود در بازار سالانه رقمی در حدود یک تا 1.5میلیون دستگاه است؛ با این حال برخی کارشناسان سطح تقاضا برای خرید خودرو در ایران را در حدود 2میلیون دستگاه میدانند. در چنین شرایطی مهمترین راه برای کاهش قیمت خودرو افزایش تیراژ تولید خودرو است.آنطورکه در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است تیراژ تولید خودرو باید به 3میلیون دستگاه برسد تا نیازهای بازار برطرف شود اما تازهترین آمارها نشان میدهد که صنعت خودروسازی با وجود آنکه مجوز افزایش قیمت دریافت کرده است به سمت اهداف تعیین شده حرکت نمیکند و علت این موضوع به ناترازی انرژی و قطع برق بازمیگردد.
تیراژ تولید خودرویداخلی درآذر امسال در مقایسه با آذر پارسال 14درصد افت کرده است
تازهترین اطلاعات نشان میدهد که تیراژ تولید صنعت خودروی داخلی از ۹۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه در آذر سال گذشته به ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه در آذر امسال رسید و این یعنی اینکه تیراژ تولید خودرو آذر امسال در مقایسه با آذر پارسال 14درصد افت کرده است.آنطورکه آمارها نشان میدهد شرکتهای خودروساز در طول ۳سال گذشته هرگاه به فصل تابستان رسیدهاند تیراژ تولیدشان با افت مواجه شده است. بهطور مثال، جمع کل تولید شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو در تابستان امسال ۲۳۱ هزار و ۶۴۹ دستگاه بوده که این میزان تولید در مقایسه با تابستان سال قبل ۳.۱درصد و در مقایسه با سال۱۴۰۱ رقمی بالغ بر ۷.۵درصد کاهش نشان میدهد.علت اصلی این موضوع به قطع برق در صنعت خودروسازی بازمیگردد چرا که در طول 3 سال گذشته شرکتهای خودروساز همواره در تابستان با قطع برق مواجه بودهاند. امسال اما این قطع برق بهدلیل ناترازی گاز به فصل سرد سال رسیده و منجر به کاهش تیراژ تولید خودرو در آذر نیز شده است.در واقع کمبود گاز و حتی گازوئیل محدودیتهایی را در تامین سوخت نیروگاهها ایجاد کرده و این موضوع منجر به کاهش تولید برق شدهاست، به همین دلیل دولت برای تامین برق شهرها مجبور به قطع برق صنایع شده و یکی از این صنایع که با قطع برق مواجه شده، صنعت خودروسازی است.
تلاشی که با شکست مواجه شد
آمارها نشان میدهد که شرکتهای خودروسازی در سالجاری تلاش کردند سطح تولید را افزایش دهند؛ بهطوریکه تیراژ تولید در ماههای اردیبهشت و خرداد به بالاترین میزان از سال1400 تاکنون رسید و در خرداد حتی تیراژ تولید 3 شرکت خودروسازی ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو به مرز 100هزار دستگاه رسید، اما در تابستان بهدلیل قطع برق تیراژ تولید دوباره کاهش یافت و به 80 هزار دستگاه در ماه رسید.با آغاز پاییز در مهرماه با بهبود تامین برق صنایع بار دیگر سطح تولید خودرو افزایش یافت و جمع تولید 3 شرکت خودروسازی به 94هزار دستگاه در نخستین ماه فصل پاییز رسید اما با کاهش دمای هوا و آغاز سرما که منجر به کمبود سوخت در نیروگاهها و قطع برق صنایع شد تیراژ تولید بار دیگر کاهش یافت و جمع تولید ماه آذر به ۷۸ هزار و ۸۰۴ دستگاه رسید.برآوردها نشان میدهد چنانچه صنایع خودروسازی پاییز امسال با قطع برق مواجه نمیشدند و سطح تولید در سطوح مهر ماه ادامه مییافت، تیراژ تولید سالانه شرکتهای خودروسازی امسال میتوانست از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند.
تغییر در ترکیب تولید خودرو کاهش تولید پژو و شاهین
یکی دیگر از عوامل کاهش تیراژ تولید خودرو در آذر امسال نسبت به آذر پارسال تغییر در ترکیب تولید خودرو است. بهنظر میرسد شرکتهای خودروسازی در تلاشند به سمت سبد محصولات جدیدتری حرکت کنند ؛ به همین دلیل سطح تولید برخی محصولات قدیمیتر را کاهش دادهاند؛ بهطور مثال طبق آمارهای موجود، بیشترین افت تولید خودرو در آذر امسال نسبت به آذر پارسال کاهش تیراژ تولید گروه پژو بوده و همین موضوع عامل مهمی در کاهش مجموع تیراژ خودروسازان بوده است. شرکت ایرانخودرو امسال دستکم 15هزار دستگاه خودرو کمتر در گروه خودروهای پژو تولید کرده است که نسبت به سال قبل 62.4درصد کاهش نشان میدهد.شرکت ایرانخودرو همچنین تولید هایما را نیز 68.6درصد کاهش داده است.در شرکت سایپا نیز تیراژ تولید خودرو شاهین بیشتر از 42درصد کاهش یافته است. سال قبل در آذرماه شرکت سایپا 4هزارو615دستگاه تولید کرده بود اما امسال این میزان به 2هزارو659دستگاه رسیده است. از دیگر محصولاتی که تیراژ تولیدشان آذر امسال کاهش یافته است میتوان به رانا و دنا اشاره کرد.طبق اطلاعات موجود تیراژ تولید خودرو رانا نزدیک به 45درصد و دنا 13.4درصد افت کرده است.
تغییرات تولید خودرو در گروههای مختلف در آذر امسال نسبت به آذر پارسال – دستگاه