• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97107
+
-

24مرداد 98

5هفته سرگردانی

5هفته سرگردانی

17شهریور‌ماه سال98 سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری حضور یافت و اعلام کرد که نفتکش آدریان دریا با وجود اقدامات ایذایی در نهایت در سواحل مدیترانه پهلو گرفت و محموله خود را تخلیه کرد. این پایان یک ماجراجویی بیش از دوماهه انگلیس علیه ایران بود؛ ماجراجویی پرخطری که حتی رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خودشان از آن به‌عنوان یک خباثت یاد کردند و فرمودند: «جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند. در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد».
دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شواهد کافی نشان می‌داده مقصد نفتکش گریس یک، پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و این مغایر با تحریم‌های اتحادیه علیه دولت سوریه است. ساعاتی پس از این بیانیه جان بولتون، مشاور وقت امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا ضمن استقبال از این اتفاق در توییتی نوشت: «ایالات متحده و متحدانش به جلوگیری از منفعت بردن رژیم‌های تهران و دمشق از این تجارت غیرقانونی ادامه خواهند داد.»
 محمد جواد ظریف در واکنش به توقیف کشتی ایرانی نوشت: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ‌گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین‌گرایی بود. رک و راست اینکه توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران از سوی بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.»
نخستین واکنش ایران در این زمینه احضار سفیر انگلیس بود. بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره پاسخ به خباثت انگلیسی‌ها یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استینا ایمپرو توقیف شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشتی هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف شد. 
محمد جواد ظریف در واکنش به پروپاگاندای رسانه‌های غربی علیه این اقدام ایران در توییتی نوشت: «برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما برای رعایت و اجرای قوانین دریایی بین‌المللی است.» در این میان بحث مبادله کشتی‌ها مطرح شد که طرح ناموفقی بود. ایران همزمان اسناد قانونی بودن حرکت کشتی گریس یک که بعدها به آدریان دریا تغییر نام داد را به شورای امنیت سازمان ملل داد.
سرانجام عصر پنجشنبه ۲۴ مرداد روزنامه محلی جبل‌الطارق خبر می‌دهد که دادگاه این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی گریس یک رأی داده و دولت انگلیس سرانجام بعد از 5هفته تانکر نفتکش گریس یک را آزاد کرد. این کشتی مسیر حرکت خود را در دریای مدیترانه آغاز کرد و به آدریان دریا تغییر نام داد. مسیر این کشتی لحظه به لحظه از یونان تا لبنان توسط آمریکایی‌ها کنترل می‌شد اما نهایتا در سواحل دریای مدیترانه پهلو گرفت و سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد این کشتی 2میلیون بشکه نفت خود را تخلیه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید