• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97094
+
-

30مهر 1398

چشمه صلح و واکنش ایران

چشمه صلح و واکنش ایران


علی حیدری، روزنامه‌نگار حوزه ترکیه: روز نهم اکتبر عملیات ترکیه در شمال سوریه برای جلوگیری از ایجاد کریدور کردی در جنوب مرزهای ترکیه با نام چشمه صلح آغاز شد. عملیاتی که ابتدا با هدف تحت اختیار گرفتن بخشی از خاک سوریه به عمق 35کیلومتر و عرض 400کیلومتر بود اما با مذاکراتی که در ابتدا با طرف آمریکایی و بعدها طرف روس انجام شد، عرض آن به 120کیلومتر کاهش یافت. هر چند طی توافقی که آنکارا با مسکو در سوچی داشت، خارج از منطقه نیز گشت مشترک نظامی روسیه و ترکیه انجام گرفت و دنبال شد.
اما این عملیات واکنش‌های زیادی در منطقه و محیط بین‌الملل به همراه داشت به‌طوری که برخی کشورها آن را محکوم کردند. در ایران نیز واکنش مقامات و مسئولان با آنچه آنکارا تصور می‌کرد متفاوت بود به‌طوری که در مجلس شورای اسلامی نمایندگان استان‌های کردنشین مانند محمد قسیم عثمانی از بوکان از حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه به‌شدت انتقاد کرده و خواهان موضعگیری مقامات رسمی کشور علیه این اقدام شدند. این فضای ضد‌ترکی تا آنجا بود که علی لاریجانی، رئیس مجلس به‌دلیل انجام این عملیات سفر خود به ترکیه را لغو کرد.
واکنش‌ها در سطح دولتی اما متفاوت بود و هر اندازه که نمایندگان مجلس، فعالان فضای مجازی و سیاستمداران خارج از دولت واکنش سختی داشتند، مقامات دولتی به نرمی از آنکارا انتقاد کردند.
این دوگانگی باعث شد که رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کند: ایران 20- 15 سال درگیر پرونده هسته‌ای بوده و در این ایام همه دنیا موضع اردوغان را می‌دانند اما متأسفانه در روزهای اخیر صداهایی از ایران(درباره عملیات چشمه صلح) می‌شنویم که متفاوت است. برخی اظهارات درباره عملیات مرا ناراحت کرد. البته این صداها خارج از دولت است و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم. لازم بود مقامات ایران به‌خصوص آقای روحانی از اینگونه اظهارات ممانعت کنند. اظهارات آزاردهنده آنها را به‌شدت محکوم می‌کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید